Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit in je lijst omdat contacten zich uitschrijven.

Het totaalplaatje geeft je een beeld van de toestand van je e-marketinglijst. Maar vooral van de inspanningen die je gaat moeten verrichten om nieuwe inschrijvingen op je lijst te genereren of om de oude contacten terug te activeren.

Termijn

Alleen mag je dit alles niet enkel op niveau van één enkele e-mailcampagne bekijken. Je moet dit op langere termijn monitoren. En dit doe je het beste door een parameter in te stellen. Je zou ‘e-uitval’ kunnen definiëren als de hoeveelheid van bereikte e-mailadressen die uitvallen over een periode van bijvoorbeeld een jaar. Stel, je hebt 100 adressen in je e-maillijst. Daarvan vallen er op een jaar 30 weg, dan is je jaarlijkse uitvalratio 30%. Op maandelijkse basis wordt dit 2,5 procent. Dat lijkt veel, maar in diverse onderzoeken komen steeds weer diezelfde percentages bovendrijven. Een e-mailmarketinglijst blijkt een organisch gegeven te zijn. Dus hebben we hier een ratio te pakken waarmee je je eigen lijsten kan aftoetsen.

Reden

Diezelfde onderzoeksbronnen vermelden ook dat slechts een klein gedeelte van de ‘e-uitval’ afkomstig is van een uitschrijving op je nieuwsbrief. Op jaarbasis blijft dit beperkt tot een 2 tot 3 procent. Dat betekent dat de meeste niet actieve adressen te wijten zijn aan (harde) bouncing. Verkeerd ingevoerde e-mailadressen bij inschrijving – hoewel bij een goede e-mailplatform met dito opt-in zou zo een e-mailadres nooit actief kunnen worden – kunnen de oorzaak zijn. Maar ook het feit dat het e-mailadres niet langer geldig is een grote oorzaak. Het zal je niet verbazen dat dit natuurlijk het meest voorvalt met lijsten waar de adressen grotendeels bestaan uit gratis e-mailadressen als ‘gmail’ of ‘hotmail’.

E-mailadressen uit die laatste groep willen in vakantieperiodes nog eens extra oplopen. Zeker bij ISP’s wiens gratis adressen ook gelimiteerd zijn in de grootte van de inbox. Een goed e-mailplatform zal deze e-mailadressen na een aantal bounces uit de lijst zetten. Dat zal je dan dadelijk merken in je e-uitval parameter. Eigenlijk zouden deze adressen niet verloren moeten zijn.

Misschien is het goed om na de vakantieperiode terug een activeringsbericht te sturen naar deze gevallen? Had je deze ratio’s niet in het oog gehouden, was je waarschijnlijk jezelf niet eens bewust geweest van de problematiek.

Eens je deze cijfers ziet, wordt het ook opeens duidelijk dat je inspanningen om je e-maillijst actief te houden of weer te laten belangrijk zijn. Want bogen op een leuke lijst en verder niets meer aan het onderhoud doen, dat is op lange termijn nefast!

apr 13, 2012Ann Flipkens
Previous storyOok een e-maillijst verdient een lenteschoonmaakNext storyDrie tips om je lezer actief te houden
Home E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?
8 jaar geleden Afleverbaarheid, Reportinge-mailmarketing, marketinglijsten207
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten. In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest […]

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail