Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat?

splashHet e-mailadres van een bezoeker op je website krijgen is niet zozeer een kwestie van geluk, wel van eentje van geduld in combinatie met slim werk. Het Amerikaanse Monetate heeft voor één van haar klanten het huiswerk gemaakt. Daar stond het inschrijfformulier netjes in de ‘footer’ van de website verwerkt. Zo was men tenminste zeker dat elke pagina binnen de webstek ook daadwerkelijk het formulier toonde.

Conservatief

Per definitie is dat geen slechte plaats. Bezoekers hebben, eens onderaan de pagina gekomen, al een vrij aardig idee van de mogelijkheden die zich aandienen. En dus laten ze graag hun e-mailadres achter. De website die Monetate onderhanden nam, kreeg op deze wijze dagelijks 868 – tja, Amerika is het land van de grote getallen – nieuwe inschrijvingen binnen. Zeker niet slecht voor een eerder traditionele en niet opdringerige methode. Dat leverde tegelijkertijd een vraag op. Wat als we wat agressiever en directer te werk gaan?

Progressief

Dat agressiever werd vertaald in een ‘splash screen’ dat dadelijk opende als een bezoeker voor de eerste keer de website bezocht. Boem voor de neus van de internaut, nog voor er ook maar één letter aan content werd verteerd. De bezoeker had nog steeds de mogelijkheid om het opzichtige scherm weg te klikken en uiteindelijk na het lezen van de content toch uit te komen bij het formulier in de ‘footer’. Bij iedere nieuwe bezoeker werd beurt om beurt de agressieve en dan de geduldige versie van de website getoond. Een opmerkelijk experiment waarbij je niet zou verwachten dat de nieuwste aanpak zou overkomen.

Verbaasd

Niets is minder waar. Het ‘splash screen’ wierp haar vruchten af. De gemiddelde dagelijkse oogst aan e-mailadressen steeg naar 1675 stuks. Deze verdubbeling was het eerste verwonderlijke resultaat. Het tweede effect was dat de bezoekers, die na het lezen van de content uiteindelijk op de webshop terechtkwamen, ook nog eens meer spendeerden in het winkelmandje. Men kwam tot een gemiddeld extra inkomen van 3,4 procent. De conclusies laten zich allicht raden. De eerste is de eenvoudigste. We moeten niet te voorzichtig zijn. De tweede ligt in het verlengde. We moeten ook de locatie van het inschrijfformulier testen, net zoals we dat doen met de onderwerpregel. Want wie weet lopen we heel wat goede adressen mis!

mrt 27, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyE-mail, veiligheid en privacy...Next storyHet verband tussen een doorklikker en een uitschrijver
Home Een A/B test voor je formulier
9 jaar geleden Testing, Tips, Trends266
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-Mailbarometer :: Content blijft koning!

De e-mailbarometer van Flexmail heeft haar eerste update achter de rug. In een vorig verhaal gingen we in op het algemene profiel van de Belgische e-marketeer. Vandaag focussen we op de intentie om e-mail als marketing instrument in te zetten. mrt 20, 2015Michelle Dassen

Wees hip, zet een Facebook knop in je e-mail

Volgens een rapport van Nielsen uit 2009 bleek dat toen aldoor twee derde van de internetpopulatie ruim tien procent van de online tijd doorgebracht werd op sociale websites. We konden geen recentere cijfers vinden, maar niemand zal de wenkbrauwen fronsen als we stellen dat het vandaag alleen maar meer kan zijn. En nu hebben emarketeers […]

Content, E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Wetgeving

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Disclaimer:  Dit artikel kan niet beschouwd worden als juridisch advies voor je bedrijf in het klaarmaken voor EU data privacy wetgeving zoals de GDPR. Wat het wel geeft is achtergrondinformatie om je de GDPR- wetgeving beter te doen begrijpen. Deze juridische informatie is niet hetzelfde als juridisch advies. We raden aan om een advocaat onder […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden? okt 9, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Geniet van onze speciale paasmenu

Deze onderwerpregel kregen we vanochtend voor de neus bij het uitzuiveren van de inbox. Hij trok wel aandacht, want genieten, daar zijn we altijd voor te vinden en speciale menu’s kunnen niet slecht zijn. Alleen is Pasen ondertussen verleden tijd. apr 3, 2013Ann Flipkens

Social media, Tips

Onderschat de forward functie niet!

Soms hoor je wel eens klinken dat e-mail als communicatie middel minder hip is. De sociale webtoepassingen zouden stilaan de plaats innemen van de eenvoudige e-mail. Al was het maar om je vrienden iets onder de aandacht te brengen. Niets is echter minder waar! okt 21, 2009Ann Flipkens

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het succes van e-mailmarketing zit in de voorbereiding

We stelden het in deze blog reeds meermaals. Zelfs met het beste e-mail marketingplatform ben je nog niet zeker van succes. De zegswijze dat e-mailmarketing minstens evenveel ‘transpiratie als inspiratie’ vereist is hier zeker op haar plaats. Het eerste van de twaalf werken van Flexmail schenkt hieraan ruime aandacht. jan 29, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail