Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat?

splashHet e-mailadres van een bezoeker op je website krijgen is niet zozeer een kwestie van geluk, wel van eentje van geduld in combinatie met slim werk. Het Amerikaanse Monetate heeft voor één van haar klanten het huiswerk gemaakt. Daar stond het inschrijfformulier netjes in de ‘footer’ van de website verwerkt. Zo was men tenminste zeker dat elke pagina binnen de webstek ook daadwerkelijk het formulier toonde.

Conservatief

Per definitie is dat geen slechte plaats. Bezoekers hebben, eens onderaan de pagina gekomen, al een vrij aardig idee van de mogelijkheden die zich aandienen. En dus laten ze graag hun e-mailadres achter. De website die Monetate onderhanden nam, kreeg op deze wijze dagelijks 868 – tja, Amerika is het land van de grote getallen – nieuwe inschrijvingen binnen. Zeker niet slecht voor een eerder traditionele en niet opdringerige methode. Dat leverde tegelijkertijd een vraag op. Wat als we wat agressiever en directer te werk gaan?

Progressief

Dat agressiever werd vertaald in een ‘splash screen’ dat dadelijk opende als een bezoeker voor de eerste keer de website bezocht. Boem voor de neus van de internaut, nog voor er ook maar één letter aan content werd verteerd. De bezoeker had nog steeds de mogelijkheid om het opzichtige scherm weg te klikken en uiteindelijk na het lezen van de content toch uit te komen bij het formulier in de ‘footer’. Bij iedere nieuwe bezoeker werd beurt om beurt de agressieve en dan de geduldige versie van de website getoond. Een opmerkelijk experiment waarbij je niet zou verwachten dat de nieuwste aanpak zou overkomen.

Verbaasd

Niets is minder waar. Het ‘splash screen’ wierp haar vruchten af. De gemiddelde dagelijkse oogst aan e-mailadressen steeg naar 1675 stuks. Deze verdubbeling was het eerste verwonderlijke resultaat. Het tweede effect was dat de bezoekers, die na het lezen van de content uiteindelijk op de webshop terechtkwamen, ook nog eens meer spendeerden in het winkelmandje. Men kwam tot een gemiddeld extra inkomen van 3,4 procent. De conclusies laten zich allicht raden. De eerste is de eenvoudigste. We moeten niet te voorzichtig zijn. De tweede ligt in het verlengde. We moeten ook de locatie van het inschrijfformulier testen, net zoals we dat doen met de onderwerpregel. Want wie weet lopen we heel wat goede adressen mis!

mrt 27, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyE-mail, veiligheid en privacy...Next storyHet verband tussen een doorklikker en een uitschrijver
Home Een A/B test voor je formulier
9 jaar geleden Testing, Tips, Trends271
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips, Trends

E-mailmarketing in 2020 Onze voorspellingen voor hét kanaal voor de toekomst

E-mailmarketing wordt vaak bestempeld als een kanaal dat met uitsterven bedreigd is, maar keer op keer heeft e-mail bewezen een kanaal te zijn met een hoge ROI dat een centrale plaats in de marketingmix verdient. In een van de keynotes tijdens het Feweb Congress in december 2016 deelden we onze voorspellingen voor e-mail marketing in […]

Cases

VIA FUTURA zet haar e-mailplatform op grote schaal in

E-mailmarketing maakt voor het Antwerpse VIA FUTURA ruim een kwart van haar activiteiten uit. Als onderdeel bij het verlenen van een totale service aan haar klanten of als facet in eigen ontwikkelde dienstverlenende webproducten sep 4, 2009Ann Flipkens

Zeventien dollar

Dat is wat consumenten bijdragen aan je omzet. Tenminste als twee voorwaarden vervuld zijn. Ze moeten een e-mail vanwege je e-marketingplatform ontvangen hebben én ze moeten ook via de brievenbus een klassieke mailing gekregen hebben. Die zeventien dollar is een gemiddelde omzet per gezin. Het moet goed zijn voor een goede vier dollar aan marge. […]

Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Ben jij klaar voor de komst van de GDPR?

Misschien ben je er nog niet mee bezig, of lig je er al een tijdje van wakker: de nieuwe Europese privacy wetgeving treedt in voege in mei 2018. Is jouw strategie klaar voor alle veranderingen? Heb je precies in kaart gebracht aan welke aspecten je moet voldoen? mrt 7, 2017Michelle Dassen

Cases, Content, context, Trends

Pik in op de media!

Media kan je vandaag veel ruimer zien dan alleen maar de gedrukte krant of het avondjournaal op televisie. Alles wat permanent aan leesbare berichten en zichtbare beelden gevoed wordt, kan je nu onder media sorteren. Daar horen dus ook de sociale media media bij, maar evenzeer de inbox van de e-mailclient. feb 26, 2016Michelle Dassen

E-mailmarketing

Gmail kneep er even tussenuit

Gisteren liet de web interface van Gmail het ruim honderd minuten afweten. Deze ochtend was het bijna wereldnieuws. Een goede e-marketeer mag niet ongevoelig zijn voor de mogelijke fratsen van dergelijke grote gratis aanbieders van e-mailadressen. sep 2, 2009Thomas Vangelooven

Content

Een inschrijver in een e-marketing lijst rekent ook op een ROI

Klanten willen meer terug krijgen van e-mail marketeers dan dat tot nu de gewoonte is. Prospecten willen voordelen in ruil voor hun e-mailadres. jul 13, 2009Michelle Dassen

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail