Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat?

splashHet e-mailadres van een bezoeker op je website krijgen is niet zozeer een kwestie van geluk, wel van eentje van geduld in combinatie met slim werk. Het Amerikaanse Monetate heeft voor één van haar klanten het huiswerk gemaakt. Daar stond het inschrijfformulier netjes in de ‘footer’ van de website verwerkt. Zo was men tenminste zeker dat elke pagina binnen de webstek ook daadwerkelijk het formulier toonde.

Conservatief

Per definitie is dat geen slechte plaats. Bezoekers hebben, eens onderaan de pagina gekomen, al een vrij aardig idee van de mogelijkheden die zich aandienen. En dus laten ze graag hun e-mailadres achter. De website die Monetate onderhanden nam, kreeg op deze wijze dagelijks 868 – tja, Amerika is het land van de grote getallen – nieuwe inschrijvingen binnen. Zeker niet slecht voor een eerder traditionele en niet opdringerige methode. Dat leverde tegelijkertijd een vraag op. Wat als we wat agressiever en directer te werk gaan?

Progressief

Dat agressiever werd vertaald in een ‘splash screen’ dat dadelijk opende als een bezoeker voor de eerste keer de website bezocht. Boem voor de neus van de internaut, nog voor er ook maar één letter aan content werd verteerd. De bezoeker had nog steeds de mogelijkheid om het opzichtige scherm weg te klikken en uiteindelijk na het lezen van de content toch uit te komen bij het formulier in de ‘footer’. Bij iedere nieuwe bezoeker werd beurt om beurt de agressieve en dan de geduldige versie van de website getoond. Een opmerkelijk experiment waarbij je niet zou verwachten dat de nieuwste aanpak zou overkomen.

Verbaasd

Niets is minder waar. Het ‘splash screen’ wierp haar vruchten af. De gemiddelde dagelijkse oogst aan e-mailadressen steeg naar 1675 stuks. Deze verdubbeling was het eerste verwonderlijke resultaat. Het tweede effect was dat de bezoekers, die na het lezen van de content uiteindelijk op de webshop terechtkwamen, ook nog eens meer spendeerden in het winkelmandje. Men kwam tot een gemiddeld extra inkomen van 3,4 procent. De conclusies laten zich allicht raden. De eerste is de eenvoudigste. We moeten niet te voorzichtig zijn. De tweede ligt in het verlengde. We moeten ook de locatie van het inschrijfformulier testen, net zoals we dat doen met de onderwerpregel. Want wie weet lopen we heel wat goede adressen mis!

mrt 27, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyE-mail, veiligheid en privacy...Next storyHet verband tussen een doorklikker en een uitschrijver
Home Een A/B test voor je formulier
6 jaar geleden Testing, Tips, Trends230
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Thema-mailings, Tips

7 tips voor een perfect online kerstkaartje

Het koud winterweer is terug in ons land, de dagen worden korter en de kerstverlichting wordt binnenkort weer uit de dozen gehaald. Eerst passeert de Sint nog even en voordat je het weet, staan de feestdagen weer voor de deur. Dit betekent ook dat de tijd van het jaar is aangebroken om kerstkaartjes te sturen. […]

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

Een beetje zwarte humor in 6 stappen

E-mailmarketing moet niet altijd bloedserieus zijn. Een vette knipoog blijft soms wat langer hangen dan een droge zakelijke tekst. Je kan kiezen voor een openlijke grap… okt 15, 2015Michelle Dassen

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Reporting, Strategie

Het leven van een e-mailcampagne

In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen. apr 5, 2013Thomas Vangelooven

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

Cases

VIA FUTURA zet haar e-mailplatform op grote schaal in

E-mailmarketing maakt voor het Antwerpse VIA FUTURA ruim een kwart van haar activiteiten uit. Als onderdeel bij het verlenen van een totale service aan haar klanten of als facet in eigen ontwikkelde dienstverlenende webproducten sep 4, 2009Ann Flipkens

Nubli, nieuwsoortig drempel voor de e-marketeer?

Het fenomeen is gekend. Een beetje zakelijk druk bezet mens ziet op een dag behoorlijk wat e-mail verkeer voorbij komen. Hoofdzaak en bijzaak scheiden is voor deze dame of heer belangrijk. Nubli wil daar een antwoord op formuleren. nov 10, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Staar je niet blind op leesratio’s, vanaf nu worden het kijkratio’s!

We kijken in onze e-mailmarketing steeds naar de statistieken op het vlak van leescijfers. We meten dan het succes van de campagne in eerste instantie af aan de leesdichtheid, in tweede instantie aan de doorklikratio. Maar staren we ons niet al te blind op deze leescijfers? dec 4, 2014Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail