Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Content, Design, Testing

Een afbeelding blokkade is te overleven

Als e-marketeer heb je heel wat technologische drempels te overwinnen alvorens je de boodschap bij de lezer krijgt op de wijze zoals jij het bedacht hebt. Cookies worden geweigerd of verwijderd, nieuwe vensters bij een doorklik worden geblokkeerd. Vooral het standaard wegstrippen van de afbeeldingen door vele e-mailclients is een lastige. Het pleegt een aanslag op je zo zorgvuldig uitgekiende eerste aanblik.


Diezelfde vraag stelde men ook bij het Amerikaanse MarketingSherpa bij het opstellen van hun jaarlijkse benchmarking rapport. Zij hanteerden de techniek van eyebal tracking – het volgen van de ogen wanneer een mens een e-mail ter lezing voorgeschoteld krijgt – om te onderzoeken of een goed design van een e-mail bericht het blokkeren van de afbeeldingen kan overleven.

Ja, het kan

Tot op zekere hoogte blijkt het toch te kunnen. In de bovenstaande afbeelding zie je twee keer hetzelfde e-mail bericht. De ene keer met de afbeeldingen netjes zichtbaar in de HTML, de tweede keer met uitgeschakelde afbeeldingen. Daarlangs zie je een soort warmte kaarten van de aandacht van de lezer. Blijkbaar krijgt de e-mail met de plaatjes meer aandacht en blijven lezers wat langer lezen, maar het verschil is echter minimaal. Bovendien blijkt dat oordeelkundig gebruik van tekstblokken, tabellen en alternatieve tekst voorde afbeeldingen het verlies aan aandacht van de lezer sterk beperkt.

Sterker nog

In de versie met de geblokkeerde afbeeldingen lijken de lezers de volledige titel te lezen in plaats van zich te beperken tot de eerste woorden. De lezers hun aandacht wordt immers niet getrokken door de afbeelding onder de titel. Zonder afbeeldingen blijkt de prospect meer tijd te steken in plaats van te lezen. Op zich kan je dit al een meerwaarde noemen. Wat in één klap ook het gevaar van het overdadig gebruiken van afbeeldingen in de verf zet. Ze kan zo sterk de aandacht van de lezer trekken dat hij of zij de kern van de boodschap uit het oog verliest.

dec 16, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyOp verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!Next storyWaarom segmenteren?
Home Een afbeelding blokkade is te overleven
13 jaar geleden Afleverbaarheid, Content, Design, Testing236
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Directe verkoop door integratie e-mail en sociale media?

Onze vorige bijdrage stond nog maar net op de blog en daar viel een recent onderzoek van eROI binnen. En daar stonden cijfers in om van te duizelen. Volgens e-Dialog gebruikt 97 procent van de Amerikaanse huishoudens e-mail. Daarvan is volgens Nielsen er ruim 75 procent actief bezig op een sociaal netwerk. Weliswaar allemaal cijfers […]

E-mailmarketing

Voldoe jij aan de e-mailetiquette? Test het hier

Zo’n achtduizend mensen hebben het E-mail Charter al onderschreven -lees: gedeeld op Facebook. Het E-mail Charter is een lijst waar in tien punten de broodregels van e-mailetiquette worden uitgeschreven. Test eens voor jezelf of je een hoffelijke e-mailer bent. jul 8, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Nederlanders worden wakker met e-mail

Een nieuw Nederlands onderzoek dat dit jaar werd uitgevoerd door het Nederlandse CG Selecties onder 1000 Nederlanders in een toevallige steekproef leerde ons dit. E-mail is het eerste waar de Nederlanders aan denken. sep 27, 2013Thomas Vangelooven

Omdat stilzitten nog steeds geen optie is!

Vorige week verhuisde de masterclass die Flexmail regelmatig organiseert naar een nieuwe locatie. De class verzamelde in de nieuwe kantoren van Flexmail in Brussel. Naast een boeiende discussie over e-mail adressen kwamen de klassieke ingrediënten over e-mailmarketing aan bod. jun 30, 2010Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Doe soms ook eens normaal

Waardevolle en relevante content moet niet altijd verwijzen naar het volstoppen van je e-mail met aanbiedingen en promoties. Om het vertrouwen van de abonnee te winnen én te behouden, is afwisseling tussen commerciële en non-commerciële content een must. Met andere woorden: doe soms ook eens normaal.  sep 2, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid

Let als e-marketeer op je reputatie!

Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden.  Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er […]

Strategie, Tips, Trends

Vijf tips voor e-mails die abonnees willen delen

Sociale media zijn een zegen voor de e-mailmarketeer. Zonder dat hij er veel moeite voor moet doen, wordt de content gedeeld met het netwerk van de abonnee. Dat betekent een enorme boost in het bereik én eventueel een aantal extra inschrijvingen. Maar hoe krijg je je abonnee zo ver om je content te delen?  sep […]

E-mailmarketing, Tips

Gebruik de sociale media als etalage

E-mailmarketing draait om content, dat weten we reeds lang. Maar e-mailmarketing draait ook om zoveel mogelijk relevante e-mailadressen. Dat is zelfs het meest cruciale onderdeel. Vandaag combineren we beiden. dec 24, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail