Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell.
Met animated gifs kan je een compleet verhaal vertellen. Je kan het grappig houden of je kan het serieus aanpakken door de beelden de boodschap te laten ondersteunen. Bij Dell kozen ze voor nog een andere mogelijkheid. Het bewegend beeld werd niet alleen centraal gezet, het werd ook het centrale deel van de boodschap.
Nieuw concept tonen
De marketingafdeling zat met een uitdaging. Er moest met de Dell XPS 12 Convertible Ultrabook een compleet nieuw concept in de markt gezet worden. Het was een laptop die door het draaien van het scherm, omgetoverd kan worden in een tablet. Deze nieuwe machine maakt deel uit van de nieuwe trend van omvormbare apparaten. Iets wat, zeker bij de introductie, in woorden moeilijk uit te leggen is. Net zoals je bij een cabrio wagen ook pas je ogen gelooft als je de kap ziet omhoog gaan, zo zal je pas je ogen geloven als je het computerscherm ziet omdraaien in de positie van een tablet.
Beweging in een oneindige lus
De oplossing lag voor de hand. Met een animated gif werd een filmpje gecreëerd waarbij in een oneindige lus het scherm dan weer in laptop modus, dan weer in tablet modus wordt gedraaid. De boodschap is in één oogopslag duidelijk. Een concept dat nog niemand kende werd zo in één klap duidelijk. Een gedrukte advertentie zou nooit hetzelfde effect bereiken. Bovendien past die strategie van de animated gif perfect binnen wat onderzoek reeds lang heeft aangetoond. Je contacten kijken eerst naar een e-mailbericht voor ze gaan lezen.
Zeer korte animatie
De tekst voor het bericht werd geschreven voor het bewegend beeld werd gecreëerd. Met de slagzin – Ga van dromen naar daden in een handomdraai – was er een extra argument om voor bewegend beeld te kiezen. In het filmpje werd nog een tweede boodschap verstopt. Het scherm is voorzien van Windows 8, hetgeen de positionering van de tablet binnen een bepaald marktsegment in één keer duidelijk maakte. Er werd ook voortdurend gespeeld met de snelheid en de duur van de animatie. De oorspronkelijke animatie van meer dan 10 seconden werd terug gebracht naar enkele seconden. De tijd die een drukbezet mens besteed aan een e-mailbericht, vooraleer hij besluit te gaan lezen.
Afgewogen tegenover benchmarks
Een A/B test werd er niet op losgelaten. De campagne werd direct verstuurd naar een bestaande marketinglijst van klanten en prospecten in de Verenigde Staten van Amerika. De score van deze niet klassieke Dell e-mailcampagne werd dan afgemeten tegenover de benchmark cijfers die Dell elk kwartaal van haar digitale campagnes berekent. De resultaten waren ronduit verbluffend. De open ratio steeg met zes procent. Maar de doorklik ratio kreeg al 42 procent meer te verwerken. Wat uiteindelijk leidde tot een stijging van de conversieratio van 103 procent en een omzetverhoging van 109 procent. Duidelijk een succes.
Enkele randbemerkingen
En zo hebben we een afdoend antwoord op de vraag of een animated gif in een e-mailbericht wel een goed idee is. Toch willen we er hier nog even op wijzen dat de gif niet als illustratie, maar werkelijk als een boodschap meegegeven werd. De gif had een duidelijk doel. Er blijft wel nog één bezorgdheid over. Als je een bewegend beeld meestuurt, wordt het dan ook getoond? We schreven hier al een verhaal over deze problematiek. En ja, meestal worden ze getoond. Uitgezonderd in de nieuwste Outlook clients. Maar met die e-mailclients zijn er meer problemen op het vlak van de weergave van je bericht. Daarom is het goed om er op te letten dat het eerste frame van je animated gif ook een betekenis heeft!
Gebruik jij al animated gifs of ben je van plan ze in de toekomst in te zetten? Laat het ons weten in de reacties!