Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Een animated gif als een conversie aanjager

Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell.

Met animated gifs kan je een compleet verhaal vertellen. Je kan het grappig houden of je kan het serieus aanpakken door de beelden de boodschap te laten ondersteunen. Bij Dell kozen ze voor nog een andere mogelijkheid. Het bewegend beeld werd niet alleen centraal gezet, het werd ook het centrale deel van de booddellschap.

Nieuw concept tonen

De marketingafdeling zat met een uitdaging. Er moest met de Dell XPS 12 Convertible Ultrabook een compleet nieuw concept in de markt gezet worden. Het was een laptop die door het draaien van het scherm, omgetoverd kan worden in een tablet. Deze nieuwe machine maakt deel uit van de nieuwe trend van omvormbare apparaten. Iets wat, zeker bij de introductie, in woorden moeilijk uit te leggen is. Net zoals je bij een cabrio wagen ook pas je ogen gelooft als je de kap ziet omhoog gaan, zo zal je pas je ogen geloven als je het computerscherm ziet omdraaien in de positie van een tablet.

Beweging in een oneindige lus

De oplossing lag voor de hand. Met een animated gif werd een filmpje gecreëerd waarbij in een oneindige lus het scherm dan weer in laptop modus, dan weer in tablet modus wordt gedraaid. De boodschap is in één oogopslag duidelijk. Een concept dat nog niemand kende werd zo in één klap duidelijk. Een gedrukte advertentie zou nooit hetzelfde effect bereiken. Bovendien past die strategie van de animated gif perfect binnen wat onderzoek reeds lang heeft aangetoond. Je contacten kijken eerst naar een e-mailbericht voor ze gaan lezen.

Zeer korte animatie

De tekst voor het bericht werd geschreven voor het bewegend beeld werd gecreëerd. Met de slagzin – Ga van dromen naar daden in een handomdraai – was er een extra argument om voor bewegend beeld te kiezen. In het filmpje werd nog een tweede boodschap verstopt. Het scherm is voorzien van Windows 8, hetgeen de positionering van de tablet binnen een bepaald marktsegment in één keer duidelijk maakte. Er werd ook voortdurend gespeeld met de snelheid en de duur van de animatie. De oorspronkelijke animatie van meer dan 10 seconden werd terug gebracht naar enkele seconden. De tijd die een drukbezet mens besteed aan een e-mailbericht, vooraleer hij besluit te gaan lezen.

Afgewogen tegenover benchmarks

Een A/B test werd er niet op losgelaten. De campagne werd direct verstuurd naar een bestaande marketinglijst van klanten en prospecten in de Verenigde Staten van Amerika. De score van deze niet klassieke Dell e-mailcampagne werd dan afgemeten tegenover de benchmark cijfers die Dell elk kwartaal van haar digitale campagnes berekent. De resultaten waren ronduit verbluffend. De open ratio steeg met zes procent. Maar de doorklik ratio kreeg al 42 procent meer te verwerken. Wat uiteindelijk leidde tot een stijging van de conversieratio van 103 procent en een omzetverhoging van 109 procent. Duidelijk een succes.

Enkele randbemerkingen

En zo hebben we een afdoend antwoord op de vraag of een animated gif in een e-mailbericht wel een goed idee is. Toch willen we er hier nog even op wijzen dat de gif niet als illustratie, maar werkelijk als een boodschap meegegeven werd. De gif had een duidelijk doel. Er blijft wel nog één bezorgdheid over. Als je een bewegend beeld meestuurt, wordt het dan ook getoond? We schreven hier al een verhaal over deze problematiek. En ja, meestal worden ze getoond. Uitgezonderd in de nieuwste Outlook clients. Maar met die e-mailclients zijn er meer problemen op het vlak van de weergave van je bericht. Daarom is het goed om er op te letten dat het eerste frame van je animated gif ook een betekenis heeft!

Gebruik jij al animated gifs of ben je van plan ze in de toekomst in te zetten? Laat het ons weten in de reacties!

mei 16, 2014Michelle Dassen
Previous storyIn België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek providerNext storyCenter Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie
Home Een animated gif als een conversie aanjager
6 jaar geleden Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends4,255
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

“E-mailloze dag”

De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december […]

Strategie, Targeting, Tips

Een e-mail met een driedubbele bodem

E-mailmarketing kan je in vele vormen bedrijven. Van een nieuwsbrief en een commerciële verkoopactie tot een transactionele of een service bericht. Elke vorm is goed om je klant of prospect te bereiken. Maar waarom niet eens wat vormen met elkaar mengen? mei 22, 2015Thomas Vangelooven

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Meer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave Club

Niemand spreekt me tegen als ik zeg dat nieuwe inschrijvingen verzamelen (lees: potentiële kopers) key blijft voor een geslaagde e-mailmarketingcampagne. Maar waar veel marketeers wat lichter overheen gaan, blijft dit merk wat langer stilstaan: hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten blijven terugkomen? Dit voorbeeld heeft niet alleen een branding waar je onmogelijk niet van […]

E-mailmarketing, Tips

Welke info zet jij in je footer?

Vaak zijn we bij het opmaken van een e-mail bezorgd over de onderwerpregel en alles wat in de preview te zien zal zijn. En daarna gaat meestal onze aandacht naar de ‘call to action’. En op het einde van het e-mailbericht is de inspiratie meestal op. Nochtans liggen daar heel wat kansen voor het rapen. […]

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

En waarvoor gebruiken we de autoresponders?

We gebruiken allemaal wel ergens in onze e-mailmarketing een automatisch gegenereerde e-mail. Het is altijd leuk om even bij de buren te spieken om te zien hoe zij het aanpakken. Het Amerikaanse MarketingSherpa deed het even voor ons. mrt 13, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Keer het principe van de content eens om..

Degelijke content is de sleutel tot succesvolle e-marketing. In de klassieke situatie sturen we content naar de contacten in de e-marketinglijst. Nadat ze tenminste hun e-mailadres achterlieten in een opt-in formulier. Maar we kunnen het principe ook omdraaien… jun 14, 2013Michelle Dassen

Nog meer e-mailmarketing

Het einde van het jaar nadert. Het is dan niet alleen tijd voor jaaroverzichten, maar ook voor voorspellingen voor het komende jaar. Het Canadese Überflip zette enkele opmerkelijke cijfers naast elkaar. dec 6, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,755

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail