Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Een animated gif als een conversie aanjager

Het is een discussie die veel marketingmensen bezighoudt. Kan je een animated gif meegeven in een e-mailbericht? Gaan de spamfilters daar niet terughoudend op reageren? En vooral, wat zal de reactie van de lezer zijn? Geen verkeerde reactie zo blijkt uit een case study van computerbouwer Dell.

Met animated gifs kan je een compleet verhaal vertellen. Je kan het grappig houden of je kan het serieus aanpakken door de beelden de boodschap te laten ondersteunen. Bij Dell kozen ze voor nog een andere mogelijkheid. Het bewegend beeld werd niet alleen centraal gezet, het werd ook het centrale deel van de booddellschap.

Nieuw concept tonen

De marketingafdeling zat met een uitdaging. Er moest met de Dell XPS 12 Convertible Ultrabook een compleet nieuw concept in de markt gezet worden. Het was een laptop die door het draaien van het scherm, omgetoverd kan worden in een tablet. Deze nieuwe machine maakt deel uit van de nieuwe trend van omvormbare apparaten. Iets wat, zeker bij de introductie, in woorden moeilijk uit te leggen is. Net zoals je bij een cabrio wagen ook pas je ogen gelooft als je de kap ziet omhoog gaan, zo zal je pas je ogen geloven als je het computerscherm ziet omdraaien in de positie van een tablet.

Beweging in een oneindige lus

De oplossing lag voor de hand. Met een animated gif werd een filmpje gecreëerd waarbij in een oneindige lus het scherm dan weer in laptop modus, dan weer in tablet modus wordt gedraaid. De boodschap is in één oogopslag duidelijk. Een concept dat nog niemand kende werd zo in één klap duidelijk. Een gedrukte advertentie zou nooit hetzelfde effect bereiken. Bovendien past die strategie van de animated gif perfect binnen wat onderzoek reeds lang heeft aangetoond. Je contacten kijken eerst naar een e-mailbericht voor ze gaan lezen.

Zeer korte animatie

De tekst voor het bericht werd geschreven voor het bewegend beeld werd gecreëerd. Met de slagzin – Ga van dromen naar daden in een handomdraai – was er een extra argument om voor bewegend beeld te kiezen. In het filmpje werd nog een tweede boodschap verstopt. Het scherm is voorzien van Windows 8, hetgeen de positionering van de tablet binnen een bepaald marktsegment in één keer duidelijk maakte. Er werd ook voortdurend gespeeld met de snelheid en de duur van de animatie. De oorspronkelijke animatie van meer dan 10 seconden werd terug gebracht naar enkele seconden. De tijd die een drukbezet mens besteed aan een e-mailbericht, vooraleer hij besluit te gaan lezen.

Afgewogen tegenover benchmarks

Een A/B test werd er niet op losgelaten. De campagne werd direct verstuurd naar een bestaande marketinglijst van klanten en prospecten in de Verenigde Staten van Amerika. De score van deze niet klassieke Dell e-mailcampagne werd dan afgemeten tegenover de benchmark cijfers die Dell elk kwartaal van haar digitale campagnes berekent. De resultaten waren ronduit verbluffend. De open ratio steeg met zes procent. Maar de doorklik ratio kreeg al 42 procent meer te verwerken. Wat uiteindelijk leidde tot een stijging van de conversieratio van 103 procent en een omzetverhoging van 109 procent. Duidelijk een succes.

Enkele randbemerkingen

En zo hebben we een afdoend antwoord op de vraag of een animated gif in een e-mailbericht wel een goed idee is. Toch willen we er hier nog even op wijzen dat de gif niet als illustratie, maar werkelijk als een boodschap meegegeven werd. De gif had een duidelijk doel. Er blijft wel nog één bezorgdheid over. Als je een bewegend beeld meestuurt, wordt het dan ook getoond? We schreven hier al een verhaal over deze problematiek. En ja, meestal worden ze getoond. Uitgezonderd in de nieuwste Outlook clients. Maar met die e-mailclients zijn er meer problemen op het vlak van de weergave van je bericht. Daarom is het goed om er op te letten dat het eerste frame van je animated gif ook een betekenis heeft!

Gebruik jij al animated gifs of ben je van plan ze in de toekomst in te zetten? Laat het ons weten in de reacties!

mei 16, 2014Michelle Dassen
Previous storyIn België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek providerNext storyCenter Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversie
Home Een animated gif als een conversie aanjager
9 jaar geleden Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Trends4,260
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar […]

Cases, Inspiratie!

Vraag even je lezer wat hij er van vindt…

Originele e-mailberichten trekken steeds onze aandacht. Vooral als er nieuwe ideeën in verwerkt zitten. We delen ze graag met onze gebruikers. In dit bericht van de Nederlandse postbezorger Sandd wordt vooral gefocust op  service als uniek verkoopargument. mrt 12, 2015Ann Flipkens

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

Content, E-mailmarketing, Tips

Hoe ‘droog’ is uw bevestiging?

Als iemand zich inschrijft op een nieuwsbrief, krijgt hij meestal een e-mail bevestiging. Soms wordt er gevraagd om even op een link te klikken om de inschrijving daadwerkelijk te bevestigen. “Dank voor de inschrijving, klik hier om te bevestigen”, klinkt meestal droog… jul 2, 2009Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Maak van je opt-in een krachtig instrument

De procedure is gekend. Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, dan bevestig je dat. Vaak gebeurt dit in de vorm van een transactionele e-mail zonder veel toeters en bellen. En al even vaak komen ze nog in de vorm van gewone platte tekst in je inbox binnen geschoven. feb 18, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Was dit nuttig?

Goede content creëren is in e-mailmarketing een primaire vereiste. Zondig aan dit heilig principe en je zult nooit scoren in de wereld van e-marketing. Maar er is nog een tweede heilig principe. Je moet de juiste content op het juiste moment bij je contact afleveren. mei 22, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail