Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

Een beetje zwarte humor in 6 stappen

E-mailmarketing moet niet altijd bloedserieus zijn. Een vette knipoog blijft soms wat langer hangen dan een droge zakelijke tekst. Je kan kiezen voor een openlijke grap…

zwarte_humorMaar je kan ook voor wat subtiele zwarte humor kiezen, het hang een beetje af van het doelpubliek. In het e-mailbericht dat we vandaag als case opvoeren zijn het de denkers over de marketing die aangesproken worden. Dus mag het ook wel een tikkeltje omfloerst zijn.

1 Het begint al in de voortekst. We hebben in deze blog reeds herhaaldelijk gewezen op het belang van de eerste regel tekst van je e-mailbericht. Deze tekst is in de meeste webbased e-mailclients onmiddellijk na de onderwerpregel zichtbaar. Met “teveel budget, te weinig tijd” wordt al dadelijk de toon gezet.

2 Die ondertoon wordt ook visueel gebracht. Een foto met een kat die aan het rollen is in de overschot van het budget. De link naar de iconische Garfield is niet ver weg. Tegelijkertijd wordt in die figuur ook ineens de koppeling gelegd. Het gaat over de Premium Service van Trend Watching. En de lezers weten dat deze service prijzig is.

3 Na de slogans en de visuele act, volgt de uitleg in volle tekst. Daar wordt de potentiële klant gewezen op de komende budgetronde en de eventuele overschotten van de huidige lopende budgetten. Het is nu in oktober het perfecte seizoen om dit aan te kaarten. Seizoengebonden e-mailberichten moeten niet persé aan een feestdag opgehangen worden. De Call-To-Action is nog eerder bescheiden, maar past wel perfect binnen de gelezen tekst. Men komt deze CTA vanzelf tegen.

4 Voor de visueel ingestelde lezers die de volle tekst overslaan, wordt de boodschap nog eens herhaald in een figuur. Het product wordt getoond met een pijltje onderaan richting de grote knop die als CTA fungeert. Het leidt het oog bijna automatisch richting de conversie. Het gebruik van de woorden ‘early-bird’ en ‘discount’ zijn uiteraard niet toevallig. Kijk ook even welke woorden vet afgedrukt staan.

5 Als het product niet overtuigt, dan zijn misschien een trits gezagsargumenten best handig. En dus worden een aantal grote klanten opgevoerd. Dit zie je eerder zelden in e-mailmarketing, allicht omdat je eerst toestemming nodig hebt van al die bedrijven afzonderlijk. Maar twijfel jij aan het inzicht van die tien bedrijven? Neen, dus moeten we in het rijtje aansluiten. Let ook op de tekst van de CTA. De zachte ‘info en prijzen’ heeft nu plaats moeten ruimen voor de hardere ‘get premium’.

6 Nog niet overtuigd? Een beetje koudwatervrees? Dan is er nog de rechtstreekse helplijn van Sofie. Het woordje ‘directly’ is ook met zorg gekozen. De link zit onder de CTA, maar de ondertekening bevat ook de rechtstreekse contactgegevens. Geen info@ adres en een directe lijn naar Sofie moeten twijfelaars de kans geven hun vragen te stellen. Onderzoek heeft reeds meermaals uitgewezen dat een mens van vlees en bloed – e-mailberichten geven vaak het gevoel met techniek te praten – aanleiding kan geven tot hogere conversie. Een prospect zal niet zo maar rechtstreeks bellen. Die is klaar om overtuigd te worden!

okt 15, 2015Michelle Dassen
Previous storySeizoensbericht met 6 scherpe kenmerkenNext storyDoe eens naïef in 5 stappen
Home Een beetje zwarte humor in 6 stappen
5 jaar geleden Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends327
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

4 elementen die je contacten afleiden van je nieuwsbrief

E-mailmarketing is niet alleen een bericht in de inbox van het contact droppen. Het is ook de aandacht trekken van de lezer. Deze aandacht moet uiteindelijk leiden tot de beoogde conversie. jun 12, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Laat “mailto” beter achterwege

Eigenzinnige e-mailclients kunnen soms een ware nachtmerrie vormen voor e-marketeers. Dat afbeeldingen tegenwoordig standaard geblokkeerd worden, daar hebben we ondertussen mee leren leven. Maar een ingebouwde “mailto” blijkt nu ook alle alarmbellen af te laten gaan. jul 19, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Bloopers in e-mailmarketing

Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen. sep 9, 2009Ann Flipkens

Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

Hoe verander je het consumentengedrag met een e-mailcampagne?

Het antwoord is kort en bondig: niet. Met één e-mailcampagne bereik je niet het gewenste effect. Je zal een reeks van relevante e-mails moeten versturen naar je database om het gedrag van de consument naar je hand te zetten. Ook andere marketinginstrumenten moeten dezelfde boodschap uitdragen.  apr 27, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Enquêtes, Strategie, Trends

De kwaliteit van de lijst staat voorop!

Welke strategie hanteer je als het op je e-mailmarketinglijst aankomt? Dit is het onderwerp van het onderzoek dat dit jaar in de eerste week van januari werd uitgevoerd door het Amerikaanse Ascend2. Vers van de pers en straks zeker stof om te vergelijken met de Belgische e-mailbarometer. jan 22, 2016Ann Flipkens

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Targeting, Tips

Herken je vaste klanten met deze vier tips

Er bestaan een aantal criteria die de zogenaamde ‘brand loyalists’ of de klanten die het meest loyaal blijven aan het merk dat je promoot, kan onderscheiden. Die segmentering is belangrijk omdat die groep in je contactenlijst andere behoeftes heeft dan diegenen met een ander engagement. dec 24, 2010Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail