Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

Een beetje zwarte humor in 6 stappen

E-mailmarketing moet niet altijd bloedserieus zijn. Een vette knipoog blijft soms wat langer hangen dan een droge zakelijke tekst. Je kan kiezen voor een openlijke grap…

zwarte_humorMaar je kan ook voor wat subtiele zwarte humor kiezen, het hang een beetje af van het doelpubliek. In het e-mailbericht dat we vandaag als case opvoeren zijn het de denkers over de marketing die aangesproken worden. Dus mag het ook wel een tikkeltje omfloerst zijn.

1 Het begint al in de voortekst. We hebben in deze blog reeds herhaaldelijk gewezen op het belang van de eerste regel tekst van je e-mailbericht. Deze tekst is in de meeste webbased e-mailclients onmiddellijk na de onderwerpregel zichtbaar. Met “teveel budget, te weinig tijd” wordt al dadelijk de toon gezet.

2 Die ondertoon wordt ook visueel gebracht. Een foto met een kat die aan het rollen is in de overschot van het budget. De link naar de iconische Garfield is niet ver weg. Tegelijkertijd wordt in die figuur ook ineens de koppeling gelegd. Het gaat over de Premium Service van Trend Watching. En de lezers weten dat deze service prijzig is.

3 Na de slogans en de visuele act, volgt de uitleg in volle tekst. Daar wordt de potentiële klant gewezen op de komende budgetronde en de eventuele overschotten van de huidige lopende budgetten. Het is nu in oktober het perfecte seizoen om dit aan te kaarten. Seizoengebonden e-mailberichten moeten niet persé aan een feestdag opgehangen worden. De Call-To-Action is nog eerder bescheiden, maar past wel perfect binnen de gelezen tekst. Men komt deze CTA vanzelf tegen.

4 Voor de visueel ingestelde lezers die de volle tekst overslaan, wordt de boodschap nog eens herhaald in een figuur. Het product wordt getoond met een pijltje onderaan richting de grote knop die als CTA fungeert. Het leidt het oog bijna automatisch richting de conversie. Het gebruik van de woorden ‘early-bird’ en ‘discount’ zijn uiteraard niet toevallig. Kijk ook even welke woorden vet afgedrukt staan.

5 Als het product niet overtuigt, dan zijn misschien een trits gezagsargumenten best handig. En dus worden een aantal grote klanten opgevoerd. Dit zie je eerder zelden in e-mailmarketing, allicht omdat je eerst toestemming nodig hebt van al die bedrijven afzonderlijk. Maar twijfel jij aan het inzicht van die tien bedrijven? Neen, dus moeten we in het rijtje aansluiten. Let ook op de tekst van de CTA. De zachte ‘info en prijzen’ heeft nu plaats moeten ruimen voor de hardere ‘get premium’.

6 Nog niet overtuigd? Een beetje koudwatervrees? Dan is er nog de rechtstreekse helplijn van Sofie. Het woordje ‘directly’ is ook met zorg gekozen. De link zit onder de CTA, maar de ondertekening bevat ook de rechtstreekse contactgegevens. Geen info@ adres en een directe lijn naar Sofie moeten twijfelaars de kans geven hun vragen te stellen. Onderzoek heeft reeds meermaals uitgewezen dat een mens van vlees en bloed – e-mailberichten geven vaak het gevoel met techniek te praten – aanleiding kan geven tot hogere conversie. Een prospect zal niet zo maar rechtstreeks bellen. Die is klaar om overtuigd te worden!

okt 15, 2015Michelle Dassen
Previous storySeizoensbericht met 6 scherpe kenmerkenNext storyDoe eens naïef in 5 stappen
Home Een beetje zwarte humor in 6 stappen
7 jaar geleden Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends328
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips, Trends

Lezers veranderen in het lezen

De tijd dat je zeker was dat je e-mailbericht zittend voor een computerscherm wordt gelezen, is al even voorbij. Dat betekent ook dat je als verzender op een andere manier moet inbeelden hoe je contact je boodschap consumeert. jan 23, 2013Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

Cases, List Building, Tips

Moedig je lijstgroei aan met een geoptimaliseerde registratiepagina

De aangroei van de mailinglijst is altijd een belangrijke doelstelling van de e-marketeer. Campagnes en andere inspanningen worden ingezet om de potentiële abonnees naar de registratiepagina te leiden. Het belang van een heldere en aantrekkelijke registratiepagina wordt hiermee onderstreept. nov 23, 2011Ann Flipkens

Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat? mrt 27, 2014Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing

Plaatjes in je e-mail bericht, doen?

In een groepsdiscussie werden we onlangs geconfronteerd met een vraagstuk over plaatjes in een e-mail bericht. Toevoegen of niet? Als het van de lezer afhangt, dan mag het gerust. Dat leren we uit een onderzoek dat Contactlab in Europa uitvoerde bij 4420 respondenten die op tenminste één nieuwsbrief geabonneerd waren. nov 24, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

Kleur je e-mailcampagne in

En mijn kleurtje dan? Vind jij een e-mail met heldere kleuren, een mooie banner en minder tekst ook aangenamer te lezen dan een e-mail waar je na twee zinnen al afgeleid wordt van je muiscursor? Ik in ieder geval wel en ik ben niet de enige. Een verbluffende 85% van de consumenten geven aan dat […]

E-mailmarketing

Terugkijken om vooruit te kijken

Zo kunnen we de inhoud van het nieuwste werk van Flexmail het best omschrijven. Natuurlijk hadden we allemaal een welomlijnd idee toen we met e-marketing in het algemeen en met e-mailmarketing in het bijzonder opstartten. mei 31, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail