Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips

Een clubbericht is net dat tikkeltje exclusiever!

Nespresso is gekend voor haar specifieke koffiecapsules. Ze zijn als eerste in die markt tegelijkertijd ook een tikkeltje exclusief. Herbevoorrading gebeurt dan ook in de meeste gevallen via e-commerce. Het perfecte biotoop voor e-mailmarketing.

nesspressoclubAlleen moet je de koffiedrinker uiteraard tussen die bestellingen door warm houden. Dat gebeurt dan ook via gerichte clubberichten. Dat maakt uiteraard ook deel uit van hun strategie. Klanten zijn geen klanten, klanten worden vanaf dag één leden genoemd. En wie lid is van een club, die voelt zich net dat tikkeltje exclusiever en persoonlijker behandeld.

1 Niet zo maar een bericht, wel een clubbericht. Het logo wordt verlengd met die vermelding, net alsof het een nieuw en speciaal logo is. Vervolgens komt er ook nog eens je persoonlijke lidnummer achteraan. Hier werd personalisatie perfect en relevant ingezet. En tenslotte wordt het rijtje afgerond met een link om je aan te melden. Als je nu al dit bericht als een reminder tot bestellingen ziet, dan gaan we de geadresseerde het zeker niet moeilijk maken.

2 Het eerste bericht heeft duidelijk een andere vorm dan de twee andere berichten. Hier ligt de nadruk. Een nieuwe smaak, die tegelijkertijd het label ‘limited’ meekreeg. De foto van het schip doet de lezer voor een stuk terugdonderen in het verleden. De aluminium capsule brengt het heden weer naar boven, vlak bij de Call-to-Action. Dit is een duidelijk voorbeeld dat je moet nadenken over een afbeelding en er bij voorkeur eentje op maat van je boodschap moet laten maken. Let ook op de tekst van de CTA, niet meer info, wel ‘ontdek’.

3 Ook hier weer een perfect gebalanceerd geheel. Onderzoek heeft reeds lang aangetoond dat na het derde item/artikel de kans op lezen erg klein geworden is. Dus heeft men zichzelf hier in dit voorbeeld ook beperkt tot dit aantal. Beide artikels vullen wel inhoudelijk het eerste aan. Eerst nog over de koffieboon, vervolgens een reeks van recepten die je met die koffie kan maken. Er is hier duidelijk sprake van een volgtijdelijkheid in de deelberichten. Iets wat we net iets te zelden tegenkomen. Er wordt een verhaal verteld. De ‘lees meer’ ontgoochelt dan wel een tikkeltje, maar de ‘ontdek de recepten’ maakt weer veel goed.

4 We eindigen zoals we begonnen zijn, in de sfeer van de club. We zien dat alle diensten op een rijtje gezet worden. De bestelmogelijkheden krijgen een iets andere lichtere tint om op te vallen. Het service element moet er in de eerste blik vanaf druipen, dit is de laatste kans om tot conversie te komen. Daarom neemt dit onderdeel de volledige breedte van het bericht in. Scannende lezers kunnen er niet overeen kijken.

In de marge willen we nog op twee extra elementen wijzen. De eerste is de openingszin. Dit is de preheader, de tekst die in de preview van webbased e-mailclients en in bepaalde e-mail clients en smartphones ook na de onderwerpregel zichtbaar getoond wordt. Hier start men al met het vertellen van het verhaal.
Het tweede element is het subtiel kleurgebruik in de bijkomende artikels. Door de belangrijkste woorden in een andere kleur weer te geven, krijgenscannende lezers weer enkele kapstokken in het oog om onmiddellijk te weten waar het artikel over gaat.

Inspiratie om te onthouden

  • Geef je klanten een exclusief clubgevoel
  • Maak afbeeldingen op maat van je verhaal
  • En vooral, vertel een verhaal doorheen alle onderdelen…
apr 17, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyVerzin eens een droedel voor je volgende e-mailNext storyStuur eens een adreswijziging
Home Een clubbericht is net dat tikkeltje exclusiever!
8 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips550
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Trends

Gouden medaille voor e-mail volgens Amerikaans onderzoek

Onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center heeft aangetoond dat e-mail op dit ogenblik het belangrijkste werk instrument is, voor eenieder die professioneel aan de slag is. jan 24, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Hyper-personalisatie is de volgende stap

De consultant van een bekend CRM pakket belt naar de consultant op het vlak van e-mailmarketing van een gemeenschappelijke klant. Om even af te stemmen. Vroeger waren dat twee aparte werelden. Vandaag heeft e-mailmarketing veel weg van marketingtools en overigens geldt ook het omgekeerde. Als we even wat surfen in de wereld van de e-mailmarketing […]

Cases, E-mailmarketing

Toerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samen

Toerisme Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Als kennis- en strategie gedreven marketingorganisatie wilt het tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Vlaanderen actief als vakantiebestemming promoten en meer bezoekers aantrekken zijn twee van de speerpunten. Daarvoor heeft het […]

E-mailmarketing

De juiste e-mail voor de job

E-mailmarketing kan verschillende vormen aannemen. Je kan niet dezelfde standaard insteek gebruiken voor verschillende boodschappen in combinatie met verschillende groepen potentiële lezers. We zetten graag even wat mogelijkheden op een rijtje. aug 27, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar. mrt 8, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het juiste bericht voor de job

E-mail marketing kan eigenlijk verschillende vormen en uitingen aannemen. Ervaren e-marketeers weten wel dat voor elk doel een specifiek vorm van e-mail bestaat. Voor de nieuwelingen onder de lezers zetten we even enkele types op een rijtje. Voor de oude rotten in het vak misschien het moment om even het geheugen op te frissen. Wie […]

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

Post wil de inbox een nieuwe dimensie geven

In Zwitserland experimenteert men al een tijdje met de post die bijgehouden moet worden. Maar de Finse post wil nog een stapje verder gaan: alle post openen en in scannen om ze dan als een pdf per e-mail aan de geadresseerde bezorgen. Voorlopig is het een experiment dat op 12 april van start gaat voor […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail