Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Een e-mail voor een transactie verdient ook alle aandacht

Een groot deel van het e-mailverkeer valt onder de term ‘transactional email’. In de CAN-SPAM Act werd alle e-mail die een transactie via internet begeleidt of faciliteert onder deze categorie geplaatst.

AL-kassa-met-scannerEen bevestiging van een bestelling, een kennisgeving van verzending, een orderstatus, een digitale factuur, kortom elke dienstmededeling die een verkoop bij een webshop begeleidt is een transactionele e-mail. Spijtig genoeg menen firma’s maar al te vaak dat deze elektronische berichten niet tot het domein van de e-marketeer behoren.

Vaag
Personaliseren is hier meestal uit den boze, de berichten zijn vaak vaag en men kijkt meestal niet verder dan de neus lang is. We werken de huidige verkoop af, dan kijken we nu zeker niet uit naar de volgende verkoop! Nochtans heb je nu wel de volle aandacht van de koper die achter zijn e-mailclient zit. Hij verwacht immers je transactionele e-mail.
Dus ook nu geven we graag een paar vuistregels mee die het effect van dergelijke e-mail kan verhogen.

Onderwerpregel: Natuurlijk moet die een beetje uitdagend zijn. Met een droge ‘bevestiging aankoop 236525889544’ kom je niet ver. Probeer eens ‘kijk eens of je aankoop van een mp3 speler correct werd genoteerd’. De lezer wordt actief uitgenodigd om je bericht te openen. Het spreekt vanzelf dat je hier, binnen je eigen klantengroep wat moet A-B testen.

‘Look and feel’:In onze normale e-mailmarketing gaan we er steeds over waken dat elke nieuwsbrief die per e-mail vertrekt onze huisstijl meekrijgt. Ons logo staat linksboven en de kleuren van ons briefpapier komen terug in het bericht. Bij een webshop krijgen we vaak een onpersoonlijke zwart-wit dienstmededeling. Daar moeten we toch geen genoegen mee nemen?

Net zo vaak als het nodig is: Zeker als je de bestelling van je klant in een backorder moet plaatsen is het nodig dat je transactionele e-mailcommunicatie wat vaker in actie moet schieten. Tussen de bevestiging van de order en de aankondiging van de verzending kan soms een wat langere tijd verlopen. Kondig in zo een situatie aan dat je regelmatig een update zal sturen. Vanuit service oogpunt een mooie zaak. Maar je schept ook een verwachtingspatroon. Je e-mail zal zeker gelezen worden.

Denk aan de volgende stap: Als je toch een transactionele e-mail verstuurd, dan moet je jezelf zeker niet beperken tot dienstgerichte mededelingen. Je kan gerust in een tweede gedeelte verwijzen naar extra gadgets, je Facebookpagina of klanten uitnodigen om op de webstek alvast de handleiding te lezen. Er zijn meer dan genoeg boodschappen die je kan combineren. Zonde om deze kans te laten liggen.

mrt 22, 2013Ann Flipkens
Previous storyE-mailmarketinglijsten, de cijfers!Next storySteek energie in je CTA, maar met mate!
Home Een e-mail voor een transactie verdient ook alle aandacht
10 jaar geleden Design, E-commerce, E-mailmarketing, Tips984
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

E-marketeers ontdekken realtime-marketing

De opmars van smartphones en mobiel internet heeft een invloed op e-mailmarketing. Realtime-advertenties winnen aan belang en e-marketeers mogen de boot niet missen.  apr 8, 2011Michelle Dassen

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

E-mailclients leiden tot boeiende discussie op de Masterclass van Flexmail

Vorige week verwelkomde Flexmail in haar kantoren te Brussel een nieuwe enthousiaste groep (toekomstige) e-marketeers voor haar masterclass. Naast de klassieke onderwerpen ontspon zich ook nu weer een boeiende discussie. De meest opmerkelijke vraag uit de groep? Welke e-mail clients worden het meest gebruikt? sep 15, 2010Ann Flipkens

Tips

Verkorte url’s wegens korte houdbaarheidsdatum niet aan te raden voor e-mail

Soms is een doorlink naar een bepaalde pagina op je webstek een ingewikkelde en lange formulering. Niet handig om te onthouden. En toch kan het absoluut belangrijk zijn dat de lezer van je nieuwsbrief net die ene url onthoudt. aug 11, 2009Ann Flipkens

Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail