Een sierplant laat je niet jaar in jaar uit ongemoeid groeien. Want iedereen weet dat ongecontroleerd groeien snel overgaat in verwilderen. Elk jaar, op een rustig moment de snoeischaar bijhalen levert een mooie struik op. Het klinkt misschien raar, maar de zomer is het ideale moment om je eigen mailinglijsten te snoeien.
Slapende e-mailadressen of verlaten e-mail accounts kosten de afzender handenvol geld. Zeker als je afgerekend wordt op basis van aantallen verzonden berichten. Bovendien loop je ook nog eens het risico dat één van de vele controlerobotten van de internet providers je als een lastpost gaat catalogeren. De weg naar de blacklist is dan erg kort geworden. Maar als tussenstap zal de ISP je mail niet in de inbox afleveren, maar wel in de spam folder. En loop je de kans dat de ontvanger je niet eens opmerkt en zo groeit het aantal ongelezen e-mails weer een paar procent.
Signalen
Wat zijn de signalen die je vertellen dat het tijd wordt voor een grondig onderhoud van je marketing lijst? De inschrijvingen groeien nog steeds, maar de doorklikken en de ratio gelezen berichten gaan met een hogere snelheid bergaf. De bounce ratio stijgt elke campagne weer met een paar punten. Een behoorlijk aantal geadresseerden in je marketinglijst hebben het voorbije half geen van je boodschappen nog gelezen. Laat staan dat ze nog een teken van leven gaven.
Snoeien
Als je in een klein zelfonderzoek op de drie vragen ‘ja’ moet antwoorden, dan wordt het tijd om alle verdorde e-mail adressen te snoeien. Het lijkt misschien paradoxaal dat je een verzameld e-mail adres opgeeft. Maar heeft het zin om een brief te sturen naar een brievenbus die nooit gelicht wordt? Een kleine lijst met een actieve lezersgroep geeft een hoger rendement. Het is niet omdat een e-mail sturen nauwelijks iets kost dat je niet op de centen moet letten. Honderdduizend centen staan immers gelijk met duizend euro. Zo kan je in een commerciële rustige periode toch nog verdienen. Dat is alvast je eerste winst!