Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Een e-mail met een vreemde boodschap

E-mailberichten bestuderen is onze hobby. Daarom zijn we altijd blij als er exemplaren in onze handen vallen waaruit we kunnen leren. Omdat ze het goed doen, of omdat het beter kan. Deze B2B nieuwsbrief trok onze speciale aandacht. Er zijn wat lessen om te leren…

vanderwindt1 De start is braafjes en bijna volgens het boekje.

We beginnen met een header waar het woordje nieuwsbrief staat. In de tweede positie volgt het logo en de sociale media op een rijtje. Met daaronder, net alsof het een gedrukt tijdschrift is, een jaargang en een verschijningsnummer. Waarschijnlijk is dit nog een overblijfsel uit de tijd dat de nieuwsbrief nog in print verspreid werd. Het leert ons dat we toch iedere keer weer moeten opletten dat we de lay-out van onze communicatieve uitingen aanpassen aan het gebruikte medium. Een negende jaargang is in termen van internet net niet de prehistorie.

2 De foto is puur kunstmatig

Een combinatie van een banier, een vrachtwagen en twee wel heel er gelukkige mensen, het moet een gevoel van degelijkheid uitstralen. Maar ons komt het eerder over als een kunstmatig trachten te overtuigen. De jongedame zou zo uit een fotobibliotheek kunnen komen. De kans is graat dat ze ook te zien valt in de nieuwsbrief van de slager die de vleesfondue aanprijst. Wat wel goed ingestoken is, is de richting dat beide figuren kijken. Recht in de ogen van de lezer van de nieuwsbrief.

3 Een inhoudstabel, goed of slecht?

Na de foto kom je op een overzicht terecht. Daar krijg je een interne springmogelijkheid naar het bericht in de nieuwsbrief dat je interesse heeft gewekt. Positief is dat men dit voorziet. Want de nieuwsbrief is eerder lang van aard. De kans dat mensen helemaal tot beneden scrollen om alles te lezen is eerder klein. Daarom is deze tussenstap – hoewel allicht eerder een restant van een klassieke inhoudstabel op print – zeker onontbeerlijk. Een lijst is altijd gemakkelijker te lezen. Maar dat had nog een stuk vlotter gegaan, mochten er bullets gebruikt zijn en ook de interlinie ook een tikkeltje wijder. Zo voorkom je dat regels gaan dansen op het scherm.

4 Een enigszins rare mededeling

Hier vertelt men de lezer gewoon, zonder enige schroom, dat het bericht ongevraagd werd toegestuurd. Ter achtergrond, dit is een Nederlands bedrijf in Nederland en het bericht viel binnen op een Nederlandse inbox. Als je weet dat de wetgeving in Nederland zowat de strengste in heel Europa is, schrokken we wel toch even. Double opt-in is het minimum waar je in Nederland moet aan voldoen, tenminste als de geadresseerde geen klant is. In de regel is het bedrijf in overtreding. Men probeert te verzachten om op de uitschrijf mogelijkheid te wijzen. Alleen als je verder scrolt staat er geen rechtstreekse uitschrijf-link ter beschikking. Wel instructies hoe je een e-mail moet sturen. In de wet staat dat men de snelste en eenvoudigste manier om uit te schrijven moet aanbieden.

5 Een beetje veel van hetzelfde

Dan volgt de body van de nieuwsbrief. Deze is zeer uniform van aard. Daar is niets verkeerd mee. Het leest ook erg     vlot met een titel, een lead en een lees verder link. De titels mochten misschien wat groten, de afbeelding zeker. Want nu is ze, zeker op schermen met hoge resolutie eerder een kleurvlek dan een sprekend beeld. Beelden zeggen immers zoveel meer en die kans is blijven liggen. Positief is wel dat de opsteller de Europese lees van links naar rechts modus helemaal gerespecteerd heeft. De tekst staats links, de afbeeldingen rechts.

jan 15, 2016Thomas Vangelooven
Previous storyDe winnaar is de slimste, niet de grootsteNext storyThe magic of web tracking
Home Een e-mail met een vreemde boodschap
7 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Wetgeving113
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Trends

Zwitsere post levert briefwisseling af per e-mail

Zwitsers zouden geen Zwitsers zijn als ze niet in staat waren iets eeuwenouds te verfijnen met de laatste technieken. De klassieke papieren post wordt door hen sinds half juni, op vraag van de geadresseerde, gedigitaliseerd. jul 15, 2009Ann Flipkens

Een nachtmerrie voor de e-mail marketeer

Vorige week hielden we al een weddenschap (E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop) dat de denkpiste van de digitale postzegel de komende weken opnieuw de kop zou opsteken. Dit weekend werd bekend dat Yahoo Research werkt aan Centmail, een anti spam project. Je betaalt een cent aan een goed doel en in je […]

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie

Intelligentie in je e-mailstrategie

Secretsales.com is een bedrijf dat online kledij, accessoires en schoonheidsproducten verkoopt van grote merken. Niet wat er vandaag in de winkel ligt, wel stockoverschotten en kleding die uit vroegere seizoenen komen.  Zij leveren zo aan 1.500 merken over de hele wereld een snel en efficiënt platform om van hun overschotten af te raken, er nog […]

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer. okt 7, 2010Ann Flipkens

Content

Laat je niet verleiden door een al te grote aaibaarheidsfactor!

Sinds enkele maanden is het toepassen van video in e-mails de overheersende stroom geworden. Maar nog belangrijker is dat je bij het gebruik van bewegend beeld rekening houdt met wat algemeen als de juiste werkwijze wordt beschouwd. jun 29, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

Bijten sociale media uw e-mail marketing?

De sociale media op internet hypen nog steeds. In de voorbije verkiezingsronde was Facebook niet weg te denken uit de campagne. Mensen krijgen steeds meer informatie via webapplicaties, sociale media, widgets op de desktop toegespeeld. E-mail zou in deze context alleen nog een functie als overleg- en communicatieplatform behouden. jun 18, 2009Ann Flipkens

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail