E-marketeers beginnen stilaan te beseffen dat zòmaar e-mails sturen naar prospecten en klanten in grote bulk hoeveelheden eigenlijk langzaam maar zeker zinloos begint te worden. Zelfs al geeft het nog steeds een behoorlijke return. En toch is e-markering, ingezet op de juiste wijze, zinvol!
Intelligentere webshops
Een webshop is een goede voorbeeld van een marketing instrument waar situatie gebonden e-mail zeer zinvol ingezet kan worden. Zorg er dan ook steeds voor dat in je zo snel mogelijk het e-mailadres van de bezoeker op je webshop te weten komt. Vaste klanten laat je zo snel mogelijk inloggen – het aanbieden van verlanglijstjes, matenlijstjes en kortingen zijn mogelijke triggers – en nieuwe klanten vraag je om een e-mailadres op het ogenblik dat ze bijvoorbeeld iets in het boodschappenmandje willen leggen. Niemand zal op dat ogenblik er aan twijfelen om zijn echte e-mailadres in te vullen, want een zakelijke transactie leeft in het achterhoofd.
Zachte aanjager
Maar wat vaak wel gebeurt is dat de potentiële koper zijn shopping ronde niet afwerkt en de webstek afsluit of uiteindelijk het winkelkarretje niet ‘uit checkt’. Maar geen nood, je hebt immers het e-mailadres van de surfende koper verbonden aan het boodschappenkarretje dat in het winkelpad van de webshop is achtergebleven. Een e-mailtje naar de bezoeker dat het winkelkarretje nog op hem wacht kan soms wonderen verrichten. Maar overdrijf nu ook weer niet in deze nieuwe werkwijze. Een herinnering na 24 en 48 uur is voldoende. Een studie van e-Dialog in 2009 toonde aan dat 46% van de consumenten alsnog tot aankoop overgaan als ze een herinnering per e-mail ontvangen. Een mooi resultaat, denk je niet?