Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Een geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso

Nespresso heeft duidelijk één klassieke uitspraak in onze digitale wereld onthouden. Online gaat niet zonder offline. Ze hebben vandaag de daad bij het woord gevoegd en een dubbele campagne opgezet. Eentje via e-mailmarketing en eentje via tante post.

nespresso_onlineDe boodschap is evenwel dezelfde. Twee nieuwe smaken van hun koffie worden aangekondigd. De e-mail en het postkaartje hebben dezelfde volgtijdelijke opbouw. Eerst viel de e-mail in de inbox. Daar heb je als afzender het uur zelf in de hand. In onze tocht naar de brievenbus, zo vlak voor de middagpauze vonden we een postkaart van Nespresso. De e-mail die wel ergens achter in ons hoofd sluimerde, zorgde ervoor dat de boodschap op de kaart mijn volle aandacht kreeg.

1 Voor de e-mail is dit vandaag vrijwel een verplicht nummer. De eerste regel wordt in de webbased e-mailclients vaak ook getoond. De aankondiging van de twee nieuwe ‘grand crus’ in de onderwerp regel ‘Ontdek 2 nieuwe Ristretto’s in Limited Edition’ krijgen een welkome aanvulling in de regel waar de karakters in de verf worden gezet. Let ook op het gebruik van de hoofdletter R voor Ristretto. Dezelfde boodschap onder nummer één op de fotozijde van de kaart. Maar dan vanuit het perspectief ‘groeten uit’.

2 In het e-mailbericht krijg je hier het stukje formele tekst. Als clublid – let op de geprivilegieerde context –  krijg je hier de officiële aankondiging. De twee postzegels, eentje vanuit elke stad, zetten al een tikkeltje de sfeer van het vakantiekaartje in. Niet dat de lezer op dat ogenblik ook maar een vermoeden heeft dat een paar uur later het echte kaartje in de bus steekt. Geen Italiaanse postzegel dit keer, maar wel een typisch zicht -uiteraard met een kopje koffie en bijhorend kuipje – uit Milaan en Palermo. De aandacht is gegarandeerd getrokken!

3 In de e-mail wordt dan het product in haar ware vorm getoond. De bekende aluminium kuipjes zijn voor iedere gebruiker in het geheugen gebrand. Alleen zijn ze normaal monotoon van kleur. Ze kregen nu een aparte decoratie. Hadden we het al over aandacht trekken? Vanuit de call-to-action konespresso_backmt men dadelijk op een sfeerbeeld met achtergrondgeluid terecht. Met in de hoek, als een tweetraps CTA, de bestelknop. Onze nieuwsgierigheid vraagt zich wel af welke van beide CTA’s de meeste klikken zouden trekken? Milaan omdat ze als eerste staat? Of zou de wedstrijd gelijk opgaan? Let ook op het kaartje staan de twee kuipjes, in net dezelfde volgorde als in het e-mailbericht.

4 In het e-mailbericht zijn we aan het service gedeelte toegekomen. De eerste helft is duidelijk voorbehouden aan de verkoopkanalen. De digitale staan uiteraard als eerste opgesomd. Logisch, want we zijn nu toch met het net verbonden. In de briefkaart is er ook een duidelijke verwijzing naar de verkoopkanalen. Alleen wordt uiteraard eerst hier de offline eerst gezet. Het verkooppunt in de buurt is de ideale plek om even te gaan proeven. En zo krijgen we naast het beeld en het geluid via de CTA van de e-mail, er ook nog de smaak en de geur erbij. Maar wie zich de loop naar de winkel wil besparen, die krijgt ook de digitale en afstandskanalen er in één ruk bij geserveerd.

 

sep 4, 2015Michelle Dassen
Previous storyIn 8 stappen van offline naar online klantencommunicatieNext storyWelkom e-mails vergeleken in 5 punten, wie wint?
Home Een geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso
7 jaar geleden Cases, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends351
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Tips

Optimaliseer je onderwerpregel met deze tips

Het belang van een pakkende onderwerpregel hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Als die eerste regel er niet in slaagt om de aandacht van de ontvanger te trekken, dan is het afgelopen voor je mailing. Met deze drie punten haal je keer op keer het beste uit je onderwerpregel. jul 6, 2011Thomas […]

List Building

Opt-in lijsten blijven groeien

Een onderzoek van MarketingSherpa leert dat we ons geen zorgen hoeven te maken over steeds veralgemeende verplichting om alleen nog met opt-in e-mailadressen te werken. Ondanks iedereen de term economische crisis hoort galmen blijken e-marketing lijsten nog steeds spontaan te groeien. dec 3, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud. sep 25, 2015Thomas Vangelooven

Wetgeving

Aangetekende e-mail wordt wet

Het heeft even geduurd, maar de Kamercommissie Bedrijfsleven heeft eindelijk een wetsvoorstel goedgekeurd dat elektronische aangetekende zendingen mogelijk maakt. okt 23, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing blijft trendy

E-mailmarketing is, naast websites, het meest gebruikte en efficiënte onlinemarketingkanaal voor kleine en middelgrote ondernemingen. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie van Constant Contact. Als we de cijfers van de online- en direct marketinginspanningen bekijken, dan staat e-mail op de derde plaats.  jun 15, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Een pop-up werkt. Hier het bewijs!

Allicht heb je al gemerkt dat je lees- of koopervaring op een website soms – of eerder vaak – onderbroken wordt door een opt-in pop-up. Meestal in een vorm van een Lightbox, net zoals er ook eentje ingezet wordt om een foto te tonen. dec 10, 2015Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail