Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag in onze blog gestoken.
Vaak zegt men dat mensen – zeker als het snel moet gaan – maar één enkele boodschap tegelijkertijd tot in de diepte kan verwerken. Onderwerp twee en drie gaan vervolgens in de mist van woorden verloren. Het heeft zelfs geen zin om er nog een vierde aan toe te voegen. Bewust kiezen voor één enkele commerciële doelstelling getuigt al van enige durf. Maar dat impliceert niet dat je bericht dan ook tot één enkele zin beperkt moet blijven. Kijk even hoe het hier wordt aangepakt.
Stap 1 bestaat uit twee delen. Het algemene idee dat men bij de lezer wil laten doordringen in de vorm van een titel met enige franje aan de zijkanten. Er wordt duidelijk afgestapt van de lange witte rechthoek waarbinnen alles moet blijven. En een foto met het product met daarin een “complimentary card” maken de opener af. In één oogopslag is het duidelijk waarover het gaat. Het logo van de firma dat meestal eerder komt, is hier in de foto verwerkt. Stap 1 is duidelijk de aandachtsfase!
Stap 2 is de motivatiefase. Hier wordt in een korte tekst het principe van “fruit op het werk” uitgelegd. Dit is het verhalende gedeelte van het e-mailbericht. Er wordt een sfeer gecreëerd volgens de traditie van de storytellers. En wordt ook ineens de promotie in beeld gebracht, in woord en in illustratie. Merk ook op dat het label ‘gratis’ een opvallende vorm en een kleur heeft. Het springt zo in het oog. De motivatiefase eindigt al op een Call-to-Action. Wie overtuigd is, die moet de rest van het bericht niet meer lezen!
Stap 3 is de argumentatie fase. Waar in fase 2 nog op de emotie gespeeld wordt, zal men in fase 3 vooral logische argumenten aandragen. Want we hebben hier wel met een geïnteresseerde lezer te maken, maar eentje die niet zo maar voor het verhaal met de gratis blender valt. Hij krijgt drie argumenten kort en sec achter elkaar, telkens met een illustratie en één zin uitleg. Wie nu na kwaliteit, voordeel en zelf kiezen niet overtuigd is, die zal ook niet op de grote CTA onderaan drukken.
Samengevat hebben we hier een perfect voorbeeld hoe je met één boodschap toch een volwaardig bericht kan maken. Bij het opbouwen moet je best rekening houden met de drie fases:
Aandachtsfase
Motivatiefase
Argumentatiefase
Waarbij je het verhaal geleidelijk aan opbouwt. In die volgtijdelijkheid is het ook belangrijker dat je de CTA’s steeds ver laat groeien zoals hier: van geen over een kleintje naar een grotere. Let ook op de diagonaal tussen de drie, de natuurlijke vorm van lezen. Tenslotte kan je hier ook zien dat er voldoende gewerkt werd met witruimte. Ook dat schept rust en ondersteunt een boodschap!