Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, E-commerce, E-mailmarketing

Een helder verhaal in drie fases

Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag in onze blog gestoken.

fruitVaak zegt men dat mensen – zeker als het snel moet gaan – maar één enkele boodschap tegelijkertijd tot in de diepte kan verwerken. Onderwerp twee en drie gaan vervolgens in de mist van woorden verloren. Het heeft zelfs geen zin om er nog een vierde aan toe te voegen. Bewust kiezen voor één enkele commerciële doelstelling getuigt al van enige durf. Maar dat impliceert niet dat je bericht dan ook tot één enkele zin beperkt moet blijven. Kijk even hoe het hier wordt aangepakt.

Stap 1 bestaat uit twee delen. Het algemene idee dat men bij de lezer wil laten doordringen in de vorm van een titel met enige franje aan de zijkanten. Er wordt duidelijk afgestapt van de lange witte rechthoek waarbinnen alles moet blijven. En een foto met het product met daarin een “complimentary card” maken de opener af. In één oogopslag is het duidelijk waarover het gaat. Het logo van de firma dat meestal eerder komt, is hier in de foto verwerkt. Stap 1 is duidelijk de aandachtsfase!

Stap 2 is de motivatiefase. Hier wordt in een korte tekst het principe van “fruit op het werk” uitgelegd. Dit is het verhalende gedeelte van het e-mailbericht. Er wordt een sfeer gecreëerd volgens de traditie van de storytellers. En wordt ook ineens de promotie in beeld gebracht, in woord en in illustratie. Merk ook op dat het label ‘gratis’ een opvallende vorm en een kleur heeft. Het springt zo in het oog. De motivatiefase eindigt al op een Call-to-Action. Wie overtuigd is, die moet de rest van het bericht niet meer lezen!

Stap 3 is de argumentatie fase. Waar in fase 2 nog op de emotie gespeeld wordt, zal men in fase 3 vooral logische argumenten aandragen. Want we hebben hier wel met een geïnteresseerde lezer te maken, maar eentje die niet zo maar voor het verhaal met de gratis blender valt. Hij krijgt drie argumenten kort en sec achter elkaar, telkens met een illustratie en één zin uitleg. Wie nu na kwaliteit, voordeel en zelf kiezen niet overtuigd is, die zal ook niet op de grote CTA onderaan drukken.

Samengevat hebben we hier een perfect voorbeeld hoe je met één boodschap toch een volwaardig bericht kan maken. Bij het opbouwen moet je best rekening houden met de drie fases:

Aandachtsfase
Motivatiefase
Argumentatiefase

Waarbij je het verhaal geleidelijk aan opbouwt. In die volgtijdelijkheid is het ook belangrijker dat je de CTA’s steeds ver laat groeien zoals hier: van geen over een kleintje naar een grotere. Let ook op de diagonaal tussen de drie, de natuurlijke vorm van lezen. Tenslotte kan je hier ook zien dat er voldoende gewerkt werd met witruimte. Ook dat schept rust en ondersteunt een boodschap!

feb 12, 2016Michelle Dassen
Previous storyThink outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met contentNext storyMeer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave Club
Home Een helder verhaal in drie fases
5 jaar geleden Content, E-commerce, E-mailmarketing209
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie, Tips, Trends

Werk 7 leert dat e-mail ook automatisch kan!

Timing, maar ook reactiesnelheid zijn twee aspecten die relevante content nog relevanter maken. Als je e-mailmarketingstrategie beide elementen kan combineren, dan zit je gebeiteld. Het zevende werk van Flexmail besteedt hier aandacht aan. aug 6, 2013Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!

Speelgoed verkopen in 7 stappen

We lieten ons dit keer inspireren door de wereldbekende blokjes waar jong en oud mee speelt. Hun laatste e-mailbericht wil een nieuw deel van hun gamma in de etalage zetten. Maar er zit nog meer vernuft in deze lay-out. feb 20, 2015Michelle Dassen

Wetgeving

Nederlandse e-mail regels nu nog duidelijker

Overheden beginnen steeds meer oog te krijgen voor de nieuwe media. Ook e-mailmarketing werd van een wetgevend kader voorzien. In Nederland is deze wet al even in voege. Maar de DDMA en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie brachten hierop ter verduidelijking een nieuwe code in bij de Stichting Reclame Code. mrt 2, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?

Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen. mei 15, […]

Testing

Houd jij het uur in het oog?

Het beste tijdstip om commerciële e-mail te verzenden, is niet alleen afhankelijk van de dag, ook het uur van de dag heeft een impact op het open ratio. Het e-mailmarketingbedrijf Pure 360 heeft alle informatie in de onderstaande infographic gestoken.  sep 9, 2011Thomas Vangelooven

Plaats eens een advertentie in je bericht

E-mailmarketing is voortdurend op zoek naar conversie. We doen dat door een in het oog springende e-mail te ontwerpen met een kei van een ‘Call To Action’. Hier en daar zien we een nieuwe trend opduiken… jan 25, 2014Ann Flipkens

E-mail is dood, leve e-mail!

Facebook heeft het opnieuw gedaan. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg heeft een nieuw berichtensysteem bedacht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan e-communicatie. nov 17, 2010Thomas Vangelooven

Targeting

Je weet al wat je klant relevant vindt!

Bij klanten moet je volgens de huidige regelgeving niet om een opt-in bedelen alvorens je alle registers van je e-mailmarketingplan opentrekt. Maar besef goed dat niet iedere klant op al die e-mail zit te wachten. sep 23, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail