Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, E-commerce, E-mailmarketing

Een helder verhaal in drie fases

Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag in onze blog gestoken.

fruitVaak zegt men dat mensen – zeker als het snel moet gaan – maar één enkele boodschap tegelijkertijd tot in de diepte kan verwerken. Onderwerp twee en drie gaan vervolgens in de mist van woorden verloren. Het heeft zelfs geen zin om er nog een vierde aan toe te voegen. Bewust kiezen voor één enkele commerciële doelstelling getuigt al van enige durf. Maar dat impliceert niet dat je bericht dan ook tot één enkele zin beperkt moet blijven. Kijk even hoe het hier wordt aangepakt.

Stap 1 bestaat uit twee delen. Het algemene idee dat men bij de lezer wil laten doordringen in de vorm van een titel met enige franje aan de zijkanten. Er wordt duidelijk afgestapt van de lange witte rechthoek waarbinnen alles moet blijven. En een foto met het product met daarin een “complimentary card” maken de opener af. In één oogopslag is het duidelijk waarover het gaat. Het logo van de firma dat meestal eerder komt, is hier in de foto verwerkt. Stap 1 is duidelijk de aandachtsfase!

Stap 2 is de motivatiefase. Hier wordt in een korte tekst het principe van “fruit op het werk” uitgelegd. Dit is het verhalende gedeelte van het e-mailbericht. Er wordt een sfeer gecreëerd volgens de traditie van de storytellers. En wordt ook ineens de promotie in beeld gebracht, in woord en in illustratie. Merk ook op dat het label ‘gratis’ een opvallende vorm en een kleur heeft. Het springt zo in het oog. De motivatiefase eindigt al op een Call-to-Action. Wie overtuigd is, die moet de rest van het bericht niet meer lezen!

Stap 3 is de argumentatie fase. Waar in fase 2 nog op de emotie gespeeld wordt, zal men in fase 3 vooral logische argumenten aandragen. Want we hebben hier wel met een geïnteresseerde lezer te maken, maar eentje die niet zo maar voor het verhaal met de gratis blender valt. Hij krijgt drie argumenten kort en sec achter elkaar, telkens met een illustratie en één zin uitleg. Wie nu na kwaliteit, voordeel en zelf kiezen niet overtuigd is, die zal ook niet op de grote CTA onderaan drukken.

Samengevat hebben we hier een perfect voorbeeld hoe je met één boodschap toch een volwaardig bericht kan maken. Bij het opbouwen moet je best rekening houden met de drie fases:

Aandachtsfase
Motivatiefase
Argumentatiefase

Waarbij je het verhaal geleidelijk aan opbouwt. In die volgtijdelijkheid is het ook belangrijker dat je de CTA’s steeds ver laat groeien zoals hier: van geen over een kleintje naar een grotere. Let ook op de diagonaal tussen de drie, de natuurlijke vorm van lezen. Tenslotte kan je hier ook zien dat er voldoende gewerkt werd met witruimte. Ook dat schept rust en ondersteunt een boodschap!

feb 12, 2016Michelle Dassen
Previous storyThink outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met contentNext storyMeer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave Club
Home Een helder verhaal in drie fases
7 jaar geleden Content, E-commerce, E-mailmarketing212
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Zelfs met opt-in heb je nog géén aflever garantie

Zelfs met de instemming van de geadresseerde heb je nog geen aflevergarantie. Niet iedere e-mail die je in je e-marketing campagne verstuurt, komt gegarandeerd in de inbox. Sterker nog. Er verdwijnen zelfs! sep 24, 2009Michelle Dassen

Cases, Inspiratie!

Met bewegend beeld in vijf stappen naar conversie

Bewegend beeld in een e-mailbericht is altijd een beetje gevaarlijk. Het is al snel over de top en voegt weinig toe aan het verhaal. Dit voorbeeld uit onze inbox, willen we u zeker niet onthouden. Het is weer een toepassing van een animated gif zoals we ze graag zien: ze dragen iets bij aan de […]

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Hoe schat jij de waarde in van een bedankje?

Bedank jij je klanten na een transactie? Zo niet, dan start je daar beter mee. Die kleine inspanning kan immers een positieve invloed hebben op je ROI.  apr 15, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren (deel 2)

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailcampagnes voordat ze doorklikken of afhaken. Met die onheilspellende boodschap openden we de vorige blogpost. Vandaag ontdek je opnieuw een aantal tips waarmee je de aandacht van de abonnee kan vasthouden. jan 26, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Kregen jullie al vijf vuistregels bij het schrijven van een onderwerpregel?

Ja, die kregen jullie al twee keer. Maar dan is het verhaal nog niet rond. Vandaag serveren we je er vijf nieuwe. Opdat het duidelijk zou zijn dat een onderwerpregel misschien maar een 35 tot 50 tekens telt,maar toch ongelooflijk belangrijk is. dec 21, 2009Ann Flipkens

Tips, Trends

Trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing draait altijd op het scherp van de snede. Het is een relatief modern marketinginstrument dat ook nog eens via snel evoluerende dragers verspreid wordt. jan 29, 2014Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail