Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Een hond, storytelling en e-mailmarketing

Als we een e-mailcampagne ontwerpen, dan zijn we vaak geneigd om heel snel tot de orde van de dag over te gaan. We zetten het product voorop, we brengen het nieuws van de dag of we laten de promotie van het moment los op de lezer. Als je het principe van ‘storytelling’ huldigt, dan pak je dit net anders aan. We hebben vandaag een goed voorbeeld.
sandd
Sandd is in Nederland het alternatief om je post in grote partijen te laten rondbrengen. Deze organisatie timmert hard aan de weg en zet volop in op e-mailmarketing richting haar klanten. Ze probeert dit steeds op een originele manier te doen. Vandaag grijpen ze naar de techniek van ‘storytelling’.

Wie herinnert zich niet de sprookjes die als klein kind verteld werden door ouders, grootouders en zelfs de kleuterjuf? Je hebt de verhalen nooit ingestudeerd, maar toch ken je je ze nog allemaal. Wel, als je verhalen gaat vertellen in je communicatie, dan blijven die bij je klanten en prospecten ook veel beter hangen. Dat is de essentie van ‘storytelling’. En nu we het toch over sprookjes hebben, in elk van die verhalen is er uiteindelijk een held. Een prinses die trouwt, een prins die de draak verslaat. Wel, bij Sandd hebben ze ook een held bedacht: ‘Sanddy’, de hond.

Zeker geen verkeerde keuze. Iedereen heeft wel het beeld van de hond die met de krant in de mond van de brievenbus naar het baasje komt gerend. Wel de hond die bij deze postorganisatie de held mag spelen die is ook behulpzaam. Hij wordt immers opgeleid tot een assistentie hond voor mensen met beperkingen. En de medewerkers zijn de assistenten in het verhaal. En zo wordt de e-mail een aandachttrekker.

1 Als een soort van teasing wordt de hond ‘Sanddy’ voorgesteld. Merknaam wordt in de naam van dier verweven en de held wordt zichtbaar voor de lezer. En wie dergelijke vragende ogen ziet, die zal zeker verder lezen.

2 In het menu – het is steeds goed om lezers in de eerste blik te melden wat je te vertellen hebt – wordt aangegeven dat de lezer meer te weten zal komen over de nieuwe held. Het is niet zomaar een toevallig gekozen titel, nog minder een toevallige foto. Dus is de lezer zo al voor een stuk gegrepen door de story die gaat volgen.

3 Hier wordt het verhaal in een notendop uit de de doeken gedaan. De nieuwsblokken zijn goed uitgebouwd. Een korte pakkende titel zonder al te veel woorden te gebruiken. Een inleiding die zin geeft om verder te lezen. Een foto die meer doet dan illustreren. het vertelt mee het verhaal. Kijk naar de speciale leiband. En uiteraard een heldere, opvallende Call-to-Action in de vorm van een lees meer knop. Voor wie de inleiding over de hond voldoende was, is er gewoon nog meer nieuws…

Een volgende keer dat de hond de header van het e-mailbericht siert, is dadelijk de nieuwsgierigheid geprikkeld. Hoe gaat het met het baasje? Want ook dat is een eigenschap ‘storytelling’, een goed verhaal kent geen einde. Het wordt steeds verder verteld. Telkens weer een stukje om de lezer scherp te houden!

Dus, wie is de held in uw organisatie en dus ook uw communicatie?

jul 18, 2016Ann Flipkens
Previous storyStuur een factuur met een sterke CTANext storyDe anatomie van twee opt-in formulieren
Home Een hond, storytelling en e-mailmarketing
4 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends171
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Nederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete

Het Nederlandse OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft een privé persoon voor 250.000 euro aan boetes opgelegd. Dit voor het versturen van ongevraagde elektronische e-mailberichten. De eigenaar van de webstek www.adverterenisgratis.nl overtrad hiermee de wet. jul 28, 2009Ann Flipkens

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

Reporting, Tips, Trends

Wat is jouw doorklikratio?

De doorklikratio is wel één van de belangrijkste parameters in e-mailmarketing. Dat betekent dat je bericht niet alleen gelezen is, maar dat je contact ook nog tot actie is overgegaan. apr 4, 2014Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie

Hiep Hiep Hoera

Hiep hiep hoera… jarig zijn is -in mijn wereld toch- altijd een feest! Deze week was het weer zover! Dat merkte ik niet enkel aan de smsjes, whatsappjes, facebookberichten maar ook aan de  fijne mails in mijn mailbox. Als e-mailmarketing expert zou ik mezelf niet zijn als ik daar niet met een kritisch oog naar […]

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer. okt 7, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Een QR-code om je e-marketinglijst aan te spekken

Je ziet ze tegenwoordig overal. De vierkantjes met blokjes zijn langzaam maar zeker een hype geworden. Waarom zou je met je e-mailmarketing niet meezeilen op dat succes? apr 6, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail