Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Een hond, storytelling en e-mailmarketing

Als we een e-mailcampagne ontwerpen, dan zijn we vaak geneigd om heel snel tot de orde van de dag over te gaan. We zetten het product voorop, we brengen het nieuws van de dag of we laten de promotie van het moment los op de lezer. Als je het principe van ‘storytelling’ huldigt, dan pak je dit net anders aan. We hebben vandaag een goed voorbeeld.
sandd
Sandd is in Nederland het alternatief om je post in grote partijen te laten rondbrengen. Deze organisatie timmert hard aan de weg en zet volop in op e-mailmarketing richting haar klanten. Ze probeert dit steeds op een originele manier te doen. Vandaag grijpen ze naar de techniek van ‘storytelling’.

Wie herinnert zich niet de sprookjes die als klein kind verteld werden door ouders, grootouders en zelfs de kleuterjuf? Je hebt de verhalen nooit ingestudeerd, maar toch ken je je ze nog allemaal. Wel, als je verhalen gaat vertellen in je communicatie, dan blijven die bij je klanten en prospecten ook veel beter hangen. Dat is de essentie van ‘storytelling’. En nu we het toch over sprookjes hebben, in elk van die verhalen is er uiteindelijk een held. Een prinses die trouwt, een prins die de draak verslaat. Wel, bij Sandd hebben ze ook een held bedacht: ‘Sanddy’, de hond.

Zeker geen verkeerde keuze. Iedereen heeft wel het beeld van de hond die met de krant in de mond van de brievenbus naar het baasje komt gerend. Wel de hond die bij deze postorganisatie de held mag spelen die is ook behulpzaam. Hij wordt immers opgeleid tot een assistentie hond voor mensen met beperkingen. En de medewerkers zijn de assistenten in het verhaal. En zo wordt de e-mail een aandachttrekker.

1 Als een soort van teasing wordt de hond ‘Sanddy’ voorgesteld. Merknaam wordt in de naam van dier verweven en de held wordt zichtbaar voor de lezer. En wie dergelijke vragende ogen ziet, die zal zeker verder lezen.

2 In het menu – het is steeds goed om lezers in de eerste blik te melden wat je te vertellen hebt – wordt aangegeven dat de lezer meer te weten zal komen over de nieuwe held. Het is niet zomaar een toevallig gekozen titel, nog minder een toevallige foto. Dus is de lezer zo al voor een stuk gegrepen door de story die gaat volgen.

3 Hier wordt het verhaal in een notendop uit de de doeken gedaan. De nieuwsblokken zijn goed uitgebouwd. Een korte pakkende titel zonder al te veel woorden te gebruiken. Een inleiding die zin geeft om verder te lezen. Een foto die meer doet dan illustreren. het vertelt mee het verhaal. Kijk naar de speciale leiband. En uiteraard een heldere, opvallende Call-to-Action in de vorm van een lees meer knop. Voor wie de inleiding over de hond voldoende was, is er gewoon nog meer nieuws…

Een volgende keer dat de hond de header van het e-mailbericht siert, is dadelijk de nieuwsgierigheid geprikkeld. Hoe gaat het met het baasje? Want ook dat is een eigenschap ‘storytelling’, een goed verhaal kent geen einde. Het wordt steeds verder verteld. Telkens weer een stukje om de lezer scherp te houden!

Dus, wie is de held in uw organisatie en dus ook uw communicatie?

jul 18, 2016Ann Flipkens
Previous storyStuur een factuur met een sterke CTANext storyDe anatomie van twee opt-in formulieren
Home Een hond, storytelling en e-mailmarketing
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends312
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Testing

Oeps, te snel op de ‘verzendknop’ geklikt?

Het kan iedereen overkomen: in een gehaaste of verstrooide bui verstuur je je e-mail naar de verkeerde persoon of mailinglijst. Hoe reageer je dan het best?  mei 25, 2011Ann Flipkens

Targeting

Bewegende doelen zijn moeilijk te raken

Neen, je moet niet op jacht. Toch niet letterijk. Maar voor je een e-mailcampagne op je doelgroep afvuurt, moet je toch eerst even stilstaan bij je lezerspubliek. Die gebruiken steeds meer een gsm om je berichten te lezen. Zelfs bij ‘smartphones’ kan een link verschillende regels tekst innemen en zo je bericht onleesbaar maken. En […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’. okt 11, 2013Ann Flipkens

Geblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappers

Geblokkeerde beelden blijven een pijnpunt voor e-mailmarketeers. Volgens een onderzoek van MarketingSherpa verschijnen slechts 33 procent van de foto’s bij het simpelweg openen van een e-mail. In 2006 was dat nog 55 procent. sep 29, 2010Ann Flipkens

Content, E-commerce, E-mailmarketing

Een helder verhaal in drie fases

Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag […]

E-mailmarketing

E-mail is een blijver in de marketing mix

“Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat je met e-mail programma’s meer kan”, stelt Steven Roe, directeur Business Development bij het Amerikaanse BrightWave Marketing. “Maar dan moet je wel voorbij de inbox raken”. jun 27, 2009Michelle Dassen

Content

Een verwacht e-mailbericht

Een e-mailbericht waar een lezer zit op te wachten, dat wordt gegarandeerd gelezen. “Klinkt logisch”, zal je als eerste reactie zijn. Als dat zo logisch is, waarom streven we dan in onze e-mailmarketing er niet naar om ook een verwacht e-mailbericht te versturen? jul 2, 2010Ann Flipkens

Content blijft grootste uitdaging voor e-mailmarketeer

De e-mailmarketeer staat voor vele uitdagingen. Marketingscherpa.com heeft aan meer dan 1.100 e-mailmarketeers gevraagd hun grootste hindernissen te definiëren wanneer ze een efficiënte e-mailcommunicatie moeten opzetten. De resultaten lees je hier. dec 3, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail