Klanten willen meer terug krijgen van e-mail marketeers dan dat tot nu de gewoonte is. Prospecten willen voordelen in ruil voor hun e-mailadres.
En misschien verdienen ze dat ook wel. Ze geven immers iets kostbaar aan de digitale marketeer, namelijk hun gerichte aandacht voor zijn boodschap. Misschien wordt het tijd om iets terug te geven?
Onderzoek
Een consumenten media onderzoek uitgevoerd in het laatste trimester van 2008 door MarketingSherpa toonde aan dat lezers best ‘in’ zijn voor de nodige voordelen. En vermits e-mail marketeers er op uit zijn zoveel mogelijk e-mail kwaliteitsadressen in een opt-in lijst te krijgen, is het misschien goed om de resultaten van deze enquête even van dicht bij te bekijken.
Garantie
De hoogst scorende tegenprestatie van een inschrijver in je e-mail lijst is – raar, maar waar – de goedkoopste belofte die je kan maken. Ruim 43% van de toekomstige lezers willen de absolute garantie dat hun e-mail adres niet doorgegeven wordt aan andere commerciële lijsten. Laat die kleine lettertjes dus maar snel achterwege.
Mogelijkheden
Twee aspecten behelzen mogelijkheden die prospecten wensen om hun inschrijving te beheren. De optie om de frequentie van de ontvangst van de informatie te wijzigen is de wens van 27 % van de ondervraagde doelgroep. En 25% zou graag ook over mogelijkheden beschikken om de inhoud aan te passen.
Exclusief
Wie inschrijft op een nieuwsbrief, die verwacht ook exclusieve voordelen. Van de ondervraagden liet 32 % weten dat ze het, als inschrijvers, evident vinden van speciale tarieven te mogen genieten als ze over gaan tot een aankoop. Anderen (22%) verwachten dan weer als ingeschreven gegarandeerd de premiere te krijgen van de nieuwe producten en diensten.
Programma
In Amerika lopen de marketeers zoals gewoonlijk een paar stappen voor op het Europese vasteland. Daar zijn al enkele digitale marketeers die een echt voordelen programma op maat van inschrijvers op een nieuwsbrief hebben opgezet, net zoals de klantenkaart van een winkel. Met één enkel verschil. Ze hebben nog niets gekocht, alleen hun e-mail adres afgegeven. Van een ROI gesproken!