Je lezers van je mailing tot actie aanzetten, dat is dé uitdaging van elke vorm van e-marketing. Je mailing respons verhoogt merkbaar als je je klanten laat doorklikken naar een landingspagina. Enkele praktische tips voor de leergierige e-marketeer!
Logisch
De verklaring is zeer logisch. Op de landingspagina kan je de boodschap concentreren op één bepaalde doelstelling. In je website zijn er te veel ontsnappingsmogelijkheden. De bezoeker is dan net als een kind dat door al dat blinkend en knipperend geweld afgeleid wordt. Daarom is het goed volgende vuistregels in acht te nemen bij het opstellen van een bij de e-mail horende landingspagina.
Spoorzoeken: Leg een logisch pad doorheen je tekst en verwijzingen zodat je lezer de doorlink als een logische stap ervaart. Het uitzicht en de gebruikte terminologie moeten naadloos aansluiten met de e-mail waar je bezoeker vandaan komt. Je lezer moet eigenlijk nauwelijks merken dat ie ondertussen op je landingspagina zit te lezen.
Eenvoud: Gebruik een eenvoudige lay-out. Wat is er tegen een één kolom formaat. Zo kan de lezer niet afgeleid worden. Zet de belangrijke inhoud ‘boven de vouw’. Net zoals bij een krant de belangrijkste kop bovenaan staat, moet dit ook in je landingspagina bovenaan staan.
Eén boodschap: Plaats maar één enkel actie moment, zodat je lezer niet verward raakt door een te veel aan boodschappen. En zo voor geen enkele actie aandacht meer heeft.
Opvallen: Een ‘call-to-action’ moet in het blikveld van de lezer staan. Bovendien moet ze snel en goed vindbaar zijn. Werk met contrastkleuren, standaard gebruiksconventies en maak ze groot genoeg zodat ze ook zichtbaar is op afstand.
Beeld: Kies voor een afbeelding die de boodschap versterkt. Doet deze het niet, weg ermee. Kies één foto en maak er geen collage van! Vergeet niet om de foto klikbaar te maken.
Voordelen: Je product of dienst kan nog zoveel kenmerken en bijzondere eigenschappen hebben als je maar kan indenken. Als de klant de voordelen niet inziet, dan koopt ie niet. Vermeld dus all voordelen in een overzichtelijke lijst.
Leeswijzers: Gebruik vet, speel met alinea’s en witregels om het scannen van de tekst te stimuleren. Houd rekening met de eye-tracking van lezers. Lezers lezen van links naar rechts en van boven naar onder!