Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Een nachtmerrie voor de e-mail marketeer

Vorige week hielden we al een weddenschap (E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop) dat de denkpiste van de digitale postzegel de komende weken opnieuw de kop zou opsteken. Dit weekend werd bekend dat Yahoo Research werkt aan Centmail, een anti spam project. Je betaalt een cent aan een goed doel en in je e-mail verschijnt een postzegel die je gift laat zien.

Vermits spammers zich het niet kunnen permitteren om voor elke e-mail een cent te geven, zullen zo Centmail gecertificeerde e-mails gemakkelijk onderscheiden kunnen worden van de robotten die de in-box volproppen met boodschappen over blauwe pillen, lichaamsdeel verlengende voorstellen en financiële buitenkansjes.

Reacties

De reacties zijn verdeeld. En het merendeel uit zich niet in positieve zin. Een cent per e-mail aanrekenen, dat is echt iets dat alleen maar kan uitgevonden worden door iemand die veel vrij tijd heeft. Dat kan kloppen. Overigens claimen de bedenkers van het concept het eigenlijk niet de bedoeling is om geld aan te rekenen. Veel mensen hebben immers nog steeds een aversie van het woord geld in verband met e-mailverkeer. Zelfs al is het voor een goed doel.

Motivering

Ook de motieven van Yahoo worden op enig cynisme onthaald. Zij verkondigen naar aanleiding van de media aandacht voor dit project, dat zij er naar streven om gebruikers de best mogelijke on-line ervaring te bieden. En daar hoort ook de bescherming tegen spam bij. Met dit project wil Yahoo een lans breken voor problemen die (hun) gebruikers ervaren bij het gebruiken van het wereld wijde web. En met Centmail slaan ze, aldus de zegsman van Yahoo, twee vliegen in één klap. Aandacht en geldinzameling voor goede doelen en een demper zetten op spam.

Werkelijk motief

Het is niet voor niets dat Yahoo met zogenaamd vernieuwende ideeën op de markt komt. Het werd deze week immers ook bekend dat het marktaandeel van Yahoo mail geslonken is. Het is niet meer sexy om te pronken met een Yahoo adres, wel met bijvoorbeeld Gmail. Met deze Centmail opties wil Yahoo gebruikers terug lokken. Het garanderen van een spamvrije in-box. Wordt het verkoopsargument.

Nachtmerrie

Maar voor e-mail marketeers wordt dit een nachtmerrie. Vooreerst mag je al niet zeker zijn van een Yahoo, Gmail, Live, Hotmail of welk ander adres ook. Jij noteerde de eerste extensie als het adres van een klant. Die verruilt enkele tijd later zijn e-mail dienstverlener voor een andere. Zonder je iets te melden, zonder het oude op te heffen. Het kost immers toch niets. En je e-mail nieuwsbrief valt keer op keer in een brievenbus die nooit meer gelicht wordt. Probeer daarom zoveel mogelijk te vermijden dergelijke adressen te verzamelen in je e-marketinglijsten.

En dan is er nog…

Er schuilt nog een tweede gevaar. Het zijn de dienstverleners die steeds meer over de in-box van haar leden gaan waken. Zij beslissen wat spam is of niet. Zij beslissen aan welke voorwaarden een e-mail moet voldoen om nog door de gleuf van de digitale brievenbus mag. In onze ergste nachtmerrie zouden Google, Yahoo en Microsoft samen kunnen beslissen commerciële mail af te leiden naar de spambox, tenzij ze een digitale zegel dragen. Laat me asjeblief nu wakker worden!

aug 18, 2009Thomas Vangelooven
Previous storyEen digitale relatie moet je voeden!Next storyDe balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail
Home Een nachtmerrie voor de e-mail marketeer
13 jaar geleden Geen categorie183
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Wees hip, zet een Facebook knop in je e-mail

Volgens een rapport van Nielsen uit 2009 bleek dat toen aldoor twee derde van de internetpopulatie ruim tien procent van de online tijd doorgebracht werd op sociale websites. We konden geen recentere cijfers vinden, maar niemand zal de wenkbrauwen fronsen als we stellen dat het vandaag alleen maar meer kan zijn. En nu hebben emarketeers […]

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Tips

10 stappen voor een schitterende opt-in (2)

Om aan e-mailmarketing te doen heb je absoluut nood aan e-mailadressen.Eén van de mogelijke bronnen om je lijst te vullen zijn de bezoekers van je webite. Een inschrijfformulier is het meest gebruikte middel.Vandaag geven we graag de laatste 5 tips hoe je het maximale effect kan bereiken. mrt 9, 2010Ann Flipkens

Tips

Laat je e-marketinglijst groeien!

Slechts een minderheid van de e-marketeers zien hun e-marketinglijsten op een snelle manier groeien. De grootste groep is tegenwoordig al lang blij, als de lijsten niet krimpen. Een e-marketinglijst samenstellen is hard labeur. Daarom is het goed om weten waar je het best je energie insteekt. jan 14, 2014Ann Flipkens

Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?

Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen. mei 15, […]

List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen. jan 6, 2012Thomas Vangelooven

E-marketeers krijgen een ‘zen moment’

Vaak worden we overdag onderbroken in ons geconcentreerd denken en werken. Het ‘ping’ geluid van de binnenkomende e-mail is natuurlijk één van die aandachtstrekkers. En een beetje geprikkelde internaut wil dan snel even nakijken of er een belangrijke boodschap in de wacht staat. mei 20, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail