Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Een pop-up werkt. Hier het bewijs!

Allicht heb je al gemerkt dat je lees- of koopervaring op een website soms – of eerder vaak – onderbroken wordt door een opt-in pop-up. Meestal in een vorm van een Lightbox, net zoals er ook eentje ingezet wordt om een foto te tonen.

Vaak worden deze opspringende Call To Actions door digitale marketeers gezien als ruis op de communicatielijn tussen de lezer en de verstrekker van de info. Maar toch is het ondertussen bewezen dat deze Lightboxes die te voorschijn springen, e-marketinglijsten vijf tot tien keer sneller laten aangroeien dan de traditionele invulformulieren die op een website op aandacht staan te wachten.

Bewijs

chrisPenn Het bewijs werd geleverd door Chris Penn op zijn eigen blog ChristopherSPenn.com. Hij liet zich overtuigen om bij wijze van experiment zijn pop-up met dito inschrijfformulier van zijn blog te verwijderen. Het resultaat was verbluffend. Onderstaande grafiek toont een klif recht naar beneden op het moment dat de Lightbox verwijderd werd. Binnen de week had hij zijn oude pop-up weer actief en steeg het aantal nieuwe inschrijvingen weer naar het oude niveau.

Het heeft dus geen zin om je inschrijfformulier te verstoppen, al zeker niet in de footer van de webpagina. Daar zitten ze gewoon tevergeefs te wachten op toevallige aandacht. Een pop-up werkt immers omgekeerd. Daar moet je de aandacht duidelijk negeren. De CTA wordt immers recht voor de neus van de lezer gezet. Alleen, welke strategie moet je in deze methode juist volgen?

Beste methode

Al dadelijk te voorschijn komen als de webpagina geladen wordt, zouden we eerder afraden. Er is immers nog geen enkel engagement van de binnenkomende lezer. Op zo een moment zal je inderdaad wel eerder irriteren dan goed doen. Maar er zijn nog meer ogenblikken dat een pop-up zonder gevaar kan ingezet worden. Een mogelijkheid is te wachten tot de cursor van de webpagina weggaat richting de menu van de browser. Dan onderbreek je het lezen niet en zal je pas op het einde met je vraag komen. Werkt goed op vaste computers, niet op de smartdevices, want daar is cursor een loos begrip?

Je kan er ook voor kiezen om de Lightbox te voorschijn te laten komen na een zekere diepte op de webpagina of na een bepaalde tijd lezen. Werkt zowel op een klassieke computer als op een mobiel leesapparaat. De lezer wordt dan wel onderbroken, maar heeft ondertussen wel een tijd verwijld in de aangeboden content. Dan weet ie wel zeker of er nog meer van dat via de e-mail mag volgen. Een andere lezer zal weg klikken, maar was misschien niet eens zo ver geraakt op de pagina. Het is goed om even te experimenteren om het juiste moment te vinden.

Klassieke spelregels

inschrijf_boxUiteraard blijven de klassieke regels voor een opt-in formulier nog steeds van kracht. We zetten ze voor de volledigheid nog eens op een rij. Vooreerst hou je het aantal in te vullen velden zo klein mogelijk. Meer info kan je achteraf vragen of aanvullen uit het monitoren van de doorklikken. Steeds vaker zie je formulieren waar men met het e-mailadres genoegen neemt. De tweede grote spelregel is dat je steeds een antwoord moet geven op de vraag “wat zit er voor mij in het vat?”. Want het moet een win-win situatie zijn voor beide partijen!

dec 10, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyThe ultimate Christmas email marketing checklistNext storyJe sociale muur in je e-mailbericht
Home Een pop-up werkt. Hier het bewijs!
7 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips245
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design

HTML-berichten slaan aan

De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.  mei 11, 2011Thomas Vangelooven

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Social media

Facebook als bron van nieuwe contacten

Het aanvullen van je e-marketinglijsten met nieuwe contacten is een kunst. Elke bron die je kunt aanboren is mooi meegenomen. Het lijkt misschien een tikkeltje bizar, maar ook Facebook kan je hierbij goed van dienst zijn. apr 10, 2013Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Thema-mailings

Zomervakantie in aantocht: heb je nog wat te vertellen?

De zomervakantie en de soldenperiode zijn vandaag officieel van start gegaan. Waarschijnlijk werk je in allerijl verder om je e-mailcampagnes met je vakantiegroeten de deur uit te jagen. Heb je nog tijd om origineel te zijn?  jul 1, 2011Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, List Building, Tips

Geef de klanten waarde voor hun e-mailadres

Klanten en prospecten geven maar om één enkele reden hun e-mailadres weg: ze verwachten dat het hen iets oplevert. Bekijk hier eens hoe de kledingwinkel Hunkemöller de e-mailcommunicatie inzet. mrt 23, 2011Ann Flipkens

List Building

Graag meer e-mailadressen aub!

Een kreet die je allicht zelf al meer dan een keer geslaakt hebt. Een goed renderende e-mailmarketing is natuurlijk afhankelijk van goede e-mailadressen. Maar hoe meer je er hebt, hoe beter de return is. Naast de klassieke plekjes om je e-mailadressen te verzamelen willen we vandaag graag een paar minder evidente werkwijzen meegeven. aug 20, […]

Strategie

9 key elements for every message

The design of a newsletter is always a challenge. You have to create a fun first impression. But at the same time, you need to think about each element that can immediately be seen in the first time someone looks at your email. The newsletter of the British Moo that landed in our inbox, meets […]

E-mailmarketing, List Building, Tips

Echte e-marketeers weten wel beter!

“100.000 email adressen van Belgische ondernemingen downloadbaar”, staat in de onderwerpregel van de aanbieding die bij ons in de inbox viel. Netjes gericht aan ons info@bedrijf adres. Je weet wel, dat ene e-mailaccount waar je zoveel mogelijk de rotzooi in e-mail land opvangt. En daarnaast staan zowel in het e-mailbericht als op de de landingspagina […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail