Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Een pop-up werkt. Hier het bewijs!

Allicht heb je al gemerkt dat je lees- of koopervaring op een website soms – of eerder vaak – onderbroken wordt door een opt-in pop-up. Meestal in een vorm van een Lightbox, net zoals er ook eentje ingezet wordt om een foto te tonen.

Vaak worden deze opspringende Call To Actions door digitale marketeers gezien als ruis op de communicatielijn tussen de lezer en de verstrekker van de info. Maar toch is het ondertussen bewezen dat deze Lightboxes die te voorschijn springen, e-marketinglijsten vijf tot tien keer sneller laten aangroeien dan de traditionele invulformulieren die op een website op aandacht staan te wachten.

Bewijs

chrisPenn Het bewijs werd geleverd door Chris Penn op zijn eigen blog ChristopherSPenn.com. Hij liet zich overtuigen om bij wijze van experiment zijn pop-up met dito inschrijfformulier van zijn blog te verwijderen. Het resultaat was verbluffend. Onderstaande grafiek toont een klif recht naar beneden op het moment dat de Lightbox verwijderd werd. Binnen de week had hij zijn oude pop-up weer actief en steeg het aantal nieuwe inschrijvingen weer naar het oude niveau.

Het heeft dus geen zin om je inschrijfformulier te verstoppen, al zeker niet in de footer van de webpagina. Daar zitten ze gewoon tevergeefs te wachten op toevallige aandacht. Een pop-up werkt immers omgekeerd. Daar moet je de aandacht duidelijk negeren. De CTA wordt immers recht voor de neus van de lezer gezet. Alleen, welke strategie moet je in deze methode juist volgen?

Beste methode

Al dadelijk te voorschijn komen als de webpagina geladen wordt, zouden we eerder afraden. Er is immers nog geen enkel engagement van de binnenkomende lezer. Op zo een moment zal je inderdaad wel eerder irriteren dan goed doen. Maar er zijn nog meer ogenblikken dat een pop-up zonder gevaar kan ingezet worden. Een mogelijkheid is te wachten tot de cursor van de webpagina weggaat richting de menu van de browser. Dan onderbreek je het lezen niet en zal je pas op het einde met je vraag komen. Werkt goed op vaste computers, niet op de smartdevices, want daar is cursor een loos begrip?

Je kan er ook voor kiezen om de Lightbox te voorschijn te laten komen na een zekere diepte op de webpagina of na een bepaalde tijd lezen. Werkt zowel op een klassieke computer als op een mobiel leesapparaat. De lezer wordt dan wel onderbroken, maar heeft ondertussen wel een tijd verwijld in de aangeboden content. Dan weet ie wel zeker of er nog meer van dat via de e-mail mag volgen. Een andere lezer zal weg klikken, maar was misschien niet eens zo ver geraakt op de pagina. Het is goed om even te experimenteren om het juiste moment te vinden.

Klassieke spelregels

inschrijf_boxUiteraard blijven de klassieke regels voor een opt-in formulier nog steeds van kracht. We zetten ze voor de volledigheid nog eens op een rij. Vooreerst hou je het aantal in te vullen velden zo klein mogelijk. Meer info kan je achteraf vragen of aanvullen uit het monitoren van de doorklikken. Steeds vaker zie je formulieren waar men met het e-mailadres genoegen neemt. De tweede grote spelregel is dat je steeds een antwoord moet geven op de vraag “wat zit er voor mij in het vat?”. Want het moet een win-win situatie zijn voor beide partijen!

dec 10, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyThe ultimate Christmas email marketing checklistNext storyJe sociale muur in je e-mailbericht
Home Een pop-up werkt. Hier het bewijs!
5 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips234
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Tips

5 must-have elementen voor je nieuwsbrief

Die eerste indruk, je weet het ondertussen wel. En dan zijn er nog die e-mailclients die niet spontaan je afbeeldingen willen laten zien. Vandaag geven we vijf tips hoe je dan toch nog de meubelen kan redden… jun 4, 2013Michelle Dassen

Strategie

E-mailmarketing en nieuwsbrieven, twee handen op één buik!

Heel vaak beperkt e-mailmarketing zich nog tot dat éne e-mailbericht waarmee klanten en prospecten benaderd worden. Nochtans biedt dit medium veel meer mogelijkheden. Zowel naar vorm, als naar diversificatie en naar ROI. Als je deze cijfers leest, dan zijn er twee mogelijke reacties. “Zie je wel dat ik goed bezig ben!” of “Waarom heb ik […]

E-mailmarketing, Privacy, Tips

Flexmail voert nieuwe Privacy Policy in voor nog meer garantie op privacy

Flexmail doet er alles aan om de veiligheid van de gegevens van haar gebruikers te waarborgen. Naast het dagdagelijks monitoren van systemen en processen hoort daar nu een nieuwe Password Policy bij. Omwille van deze nieuwe policy dien je eenmalig een nieuw paswoord in te stellen. Wil je de policy van je account nog verder […]

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting

Nieuwste versie van Flexmail is er!

Wakker liggen is bijna niet meer nodig. De nieuwste versie van Flexmail is er bijna. Nog beter dan het nieuwe iOS7, want naast een verbeterde interface, bulkt deze update van tal van nuttige vernieuwingen. sep 20, 2013Ann Flipkens

Tips

De winnaar is de slimste, niet de grootste

Als je aan een doorsnee e-marketeer vraagt waarmee je hem het gelukkigst maakt, dan is het antwoord vaak ‘een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen’. Een andere e-marketeer die zichzelf slim noemt, zou het anders formuleren. jan 8, 2016Thomas Vangelooven

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje. feb 4, 2011Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Tips

Tien punten om af te checken bij het opbouwen van je mailinglijst

Om zo te voorkomen dat je een blooper van jewelste aan je contacten toont. We kregen deze week een regelrechte misser onder ogen. Naar aanleiding van de verkiezingen probeerde De Tijd haar mailinglijst te bewegen om de website te komen bezoeken. En daar liep iets fout. mei 30, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail