Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Een pop-up werkt. Hier het bewijs!

Allicht heb je al gemerkt dat je lees- of koopervaring op een website soms – of eerder vaak – onderbroken wordt door een opt-in pop-up. Meestal in een vorm van een Lightbox, net zoals er ook eentje ingezet wordt om een foto te tonen.

Vaak worden deze opspringende Call To Actions door digitale marketeers gezien als ruis op de communicatielijn tussen de lezer en de verstrekker van de info. Maar toch is het ondertussen bewezen dat deze Lightboxes die te voorschijn springen, e-marketinglijsten vijf tot tien keer sneller laten aangroeien dan de traditionele invulformulieren die op een website op aandacht staan te wachten.

Bewijs

chrisPenn Het bewijs werd geleverd door Chris Penn op zijn eigen blog ChristopherSPenn.com. Hij liet zich overtuigen om bij wijze van experiment zijn pop-up met dito inschrijfformulier van zijn blog te verwijderen. Het resultaat was verbluffend. Onderstaande grafiek toont een klif recht naar beneden op het moment dat de Lightbox verwijderd werd. Binnen de week had hij zijn oude pop-up weer actief en steeg het aantal nieuwe inschrijvingen weer naar het oude niveau.

Het heeft dus geen zin om je inschrijfformulier te verstoppen, al zeker niet in de footer van de webpagina. Daar zitten ze gewoon tevergeefs te wachten op toevallige aandacht. Een pop-up werkt immers omgekeerd. Daar moet je de aandacht duidelijk negeren. De CTA wordt immers recht voor de neus van de lezer gezet. Alleen, welke strategie moet je in deze methode juist volgen?

Beste methode

Al dadelijk te voorschijn komen als de webpagina geladen wordt, zouden we eerder afraden. Er is immers nog geen enkel engagement van de binnenkomende lezer. Op zo een moment zal je inderdaad wel eerder irriteren dan goed doen. Maar er zijn nog meer ogenblikken dat een pop-up zonder gevaar kan ingezet worden. Een mogelijkheid is te wachten tot de cursor van de webpagina weggaat richting de menu van de browser. Dan onderbreek je het lezen niet en zal je pas op het einde met je vraag komen. Werkt goed op vaste computers, niet op de smartdevices, want daar is cursor een loos begrip?

Je kan er ook voor kiezen om de Lightbox te voorschijn te laten komen na een zekere diepte op de webpagina of na een bepaalde tijd lezen. Werkt zowel op een klassieke computer als op een mobiel leesapparaat. De lezer wordt dan wel onderbroken, maar heeft ondertussen wel een tijd verwijld in de aangeboden content. Dan weet ie wel zeker of er nog meer van dat via de e-mail mag volgen. Een andere lezer zal weg klikken, maar was misschien niet eens zo ver geraakt op de pagina. Het is goed om even te experimenteren om het juiste moment te vinden.

Klassieke spelregels

inschrijf_boxUiteraard blijven de klassieke regels voor een opt-in formulier nog steeds van kracht. We zetten ze voor de volledigheid nog eens op een rij. Vooreerst hou je het aantal in te vullen velden zo klein mogelijk. Meer info kan je achteraf vragen of aanvullen uit het monitoren van de doorklikken. Steeds vaker zie je formulieren waar men met het e-mailadres genoegen neemt. De tweede grote spelregel is dat je steeds een antwoord moet geven op de vraag “wat zit er voor mij in het vat?”. Want het moet een win-win situatie zijn voor beide partijen!

dec 10, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyThe ultimate Christmas email marketing checklistNext storyJe sociale muur in je e-mailbericht
Home Een pop-up werkt. Hier het bewijs!
7 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips246
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

Wat is uw perceptie over e-mailmarketing?

Ook e-mailmarketing ontsnapt in een wankele economische toestand niet aan het grote budgettering spook. Gelukkig is de trend eerder groeiend van aard, maar een aantal Amerikaanse wetenschappers hebben in dit verband een aantal types van (e-)marketeers gedefinieerd. apr 15, 2010Ann Flipkens

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

Cases, Inspiratie!, Tips

Hoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt

Een besparing is een goed uitgangspunt om een aanbieding te lanceren. Dat geldt voor alle marketingkanalen, maar zeker ook voor e-mailmarketing. Als de werkende mens in de ochtendfile via het radionieuws heeft mogen vernemen wat allemaal de komende tijd duurder gaat worden, dan is een besparing van ruim 200 euro een goede trigger voor eenieder […]

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Maak de vertraging tot je voordeel!

Je lanceert een e-marketing campagne! En in de eerste uren die volgen op de start van je e-mails krijg je de conversie. En dan zakt langzaam maar zeker het succes van je bericht tot de grafiek van de geregistreerde doorklikken langzaam maar zeker naar de bodem evolueert. jun 18, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!

Mijn eerste week als stagiair bij Flexmail.

12 weken stage lopen. Het lijkt lang voor studenten en dat zal in sommige gevallen ook wel zo zijn. Voor mij daarentegen was het in een vingerknip vrijdag, stond ik met een glas in de hand op de teamdrink en zat mijn eerste stageweek erop. Waarom Flexmail? Ik koos ervoor om te solliciteren bij Flexmail […]

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

Design

Leer hier hoe je een stap voor kan zijn op de e-mail cliënt

Vele bedrijven gebruiken e-mailmarketing als een middel om brand awareness te creëren. Ze beseffen dat een consequent design voor al hun communicatiekanalen helpt om dat te realiseren. Een goede reflex, maar je bent er zeker al achter gekomen dat een website design een hele andere oefening is dan het ontwerpen van een e-mailcampagne.  jul 20, […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Geniet van onze speciale paasmenu

Deze onderwerpregel kregen we vanochtend voor de neus bij het uitzuiveren van de inbox. Hij trok wel aandacht, want genieten, daar zijn we altijd voor te vinden en speciale menu’s kunnen niet slecht zijn. Alleen is Pasen ondertussen verleden tijd. apr 3, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail