Je ziet ze tegenwoordig overal. De vierkantjes met blokjes zijn langzaam maar zeker een hype geworden. Waarom zou je met je e-mailmarketing niet meezeilen op dat succes?
QR-codes zijn niet alleen cool, het is ook een gemakkelijke manier om mensen op een snelle manier toegang te geven tot informatie. Daar speelt ook de opkomst van de smartphone een dankbare rol in. Met de QR-code wordt offline communicatie op een trendy wijze verbonden met online informatie. Dus slimme e-marketeers tappen eens uit een ander vaatje als ze de QR-code gebruiken om de consument naar de opt-in pagina te brengen.
We zetten graag een paar tips op een rijtje:
Ken je doel. Wil je je e-mailmarketinglijst laten aangroeien met nieuwe e-mailadressen? Laat dan de landingspagina dadelijk het inschrijfformulier tonen. Een klare en duidelijke boodschap is nog steeds de beste.
Vraag niet teveel. Vergeet niet, mensen die een QR-code scannen zijn mensen die niet stil zitten. De tijd die ze aan de inschrijving willen spenderen, is kort. Dus vraag het hoogstnoodzakelijke. E-mailadres en naam zijn al voldoende. Vergeet niet dat ze het ook nog moeten intikken op het kleine toetsenbord van een smartphone.
Maak het de moeite waard. Zelfs voor een trendy consument met een smartphone moet het de moeite waard zijn om je QR-code te scannen. De incentive die je geeft in ruil voor het e-mailadres moet je niet op de landingspagina verbergen. Zet ze klaar en duidelijk bij de QR-code.
Wees creatief. Je kan het zo gek niet bedenken. Zet de QR-code op je advertentie, je visitekaartjes, verpakkingen van je product, t-shirts, het uitstalraam, onderleggers van het restaurant, de rekening die de kassa produceert, … De mogelijkheden zijn oneindig.
Zorg voor een zachte landing. Als een QR-code gescand wordt, dan gebeurt dit met een mobiel apparaat. En deze schermen zijn anders en kleiner. Net zoals je een website aanpast aan deze mobiele lezers, moet ook je landingspagina met je inschrijfformulier aangepast zijn aan dit kleine scherm.
Loop geen blauwtje. Test je QR-code! Doe dit met verschillende apparaten met meerdere besturingssystemen. Zorg er ook voor dat de URL in je QR-code zo kort mogelijk is. Minder info zorgt voor minder compacte codes. Die zijn nu eenmaal gemakkelijker om te lezen door het scanprogramma.
Zorg voor een alternatief. Het kan voor een e-marketeer vreemd in de oren klinken. Maar niet iedereen heeft een smartphone. Bovendien is niet iedere smartphone bezitter ook gelinkt aan internet. Zorg daarom voor een eenvoudige uitweg door je QR-code te vergezellen van een – voor een menselijk oog – leesbare versie.