Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een sprookje met ‘over-enthousiaste’ e-marketeers

Een huisvader regelt zijn vakantie. Hij heeft voor het gezin een keurig huisje gehuurd in het zonnige zuiden. Ze reizen er met de gezinsauto naar toe. Dus reserveert diezelfde huisvader een aantal hotelnachten voor onderweg.
hotel-sign
En we hebben met een moderne huisvader te maken. Dus boekt hij zijn hotelnachten online via een webshop van een hotelketen. Die webshop zit ingenieus in elkaar. Als snel wordt er gedetecteerd dat de huisvader verschillende nachten tegelijkertijd wil boeken.

E-mailadres

Dus stelt de webshop voor om een account aan te maken. Zo kan hij zijn reservaties gemakkelijk beheren. De goede huisvader ziet er ook het nut van in en begint vlijtig met zijn e-mailadres in te vullen. Want daar begint elke vorm van e-marketing mee. En vervolgens worden de nachten heen en terug geboekt.

Extra aanbieding

De huisvader krijgt netjes per e-mail een bevestiging van zijn reservaties. Daar dienen automatische e-mails nu eenmaal voor. In die e-mailberichten wordt naast de bevestiging van de overnachting ook een uitzonderlijk aanbod gedaan om ineens het diner op de avond van aankomst te reserveren. Tja, daar dient nu eenmaal e-marketing voor. De goede huisvader vond het ook een goed idee. Dus was de eerste conversie al binnen.

Vijf is niet één

De hotelketen waarbij de huisvader zijn reservaties gemaakt heeft is een onderdeel van een grotere reisorganisatie. Die telt niet één, maar vijf verschillende ketens met elk hun eigen naam en eigen prijsklasse. En voor de goede huisvader het beseft krijgt hij in zijn inbox verschillende e-mailberichten van alle vijf de ketens. Want blijkbaar delen die allen samen de e-marketinglijst. De huisvader zag met de naderende vakantie zijn inbox redelijk vol stromen.

Eén is niet vijf

Het eerste wat de huisvader te verduren kreeg, was een hotelaanbieding in dezelfde etappestad waar hij de eerste nacht gereserveerd had. Aan een lagere prijs dan wat van zijn kredietkaart was afgehouden. Ja, hier had de e-mailmarketing al haar eerste bok geschoten. Vervolgens kreeg de huisvader van een andere hotelketen uit de groep een citytrip aangeboden. Maar deze viel midden in zijn geboekte vakantie. De robot van het e-mailmarketingplatform had dit niet zo begrepen…

Moraal van het verhaal

Elk sprookje heeft zo zijn moraal. Net zo goed dat je geen e-mailadressen koopt omdat ze allicht al gebombardeerd werden, moet je in eigen omgeving dergelijke situaties vermijden. Bovendien moet je er op letten dat je aanbiedingen ook sporen met de situatie van de ontvanger. Wie een product gekocht heeft moet je niet onmiddellijk hetzelfde product aanbieden. En al zeker niet tegen een lagere prijs. Wie een dienst afneemt, die kan tegelijkertijd geen dienst afnemen op een andere plaats. Dus bouw de nodige mechanismen in om dit te voorkomen.

Elke gelijkenis met een bestaande organisatie is louter toeval en niet bedoeld. En de huisvader? Wel die heeft zich voorgenomen om bij thuiskomst na de reis zich onmiddellijk uit te schrijven bij de reisketen. Hij is nog niet bekomen van het prijsverschil!

jun 25, 2013Ann Flipkens
Previous storyWat zijn de resultaten in Nederland?Next storyGericht schieten, het nieuwste werk van Flexmail
Home Een sprookje met ‘over-enthousiaste’ e-marketeers
7 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips581
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-Mailbarometer :: Content blijft koning!

De e-mailbarometer van Flexmail heeft haar eerste update achter de rug. In een vorig verhaal gingen we in op het algemene profiel van de Belgische e-marketeer. Vandaag focussen we op de intentie om e-mail als marketing instrument in te zetten. mrt 20, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing

Test: nog eens vier valkuilen van promotionele marketing

Promotionele marketing is geen sinecure. Dat bleek uit al de lijst van de meest voorkomende fouten in onze vorige blog. Het lijstje is nog niet helemaal af. Hoe zit het met jouw marketingskills? Test in het in deze blog. dec 23, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Geniet van onze speciale paasmenu

Deze onderwerpregel kregen we vanochtend voor de neus bij het uitzuiveren van de inbox. Hij trok wel aandacht, want genieten, daar zijn we altijd voor te vinden en speciale menu’s kunnen niet slecht zijn. Alleen is Pasen ondertussen verleden tijd. apr 3, 2013Ann Flipkens

Even filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichten

Mike Adams, CEO van Arial Software poneerde een gedurfde stelling. E-mailberichten gespekt met HTML worden vaker weggegooid dan berichten in gewone tekstopmaak. Door de band genomen prefereren internauten e-mailberichten met een eenvoudige tekst opmaak. jan 15, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Als e-marketeer in het adresboek terechtkomen?

Het wordt als een `mission impossible` aanzien. Maar je contact zo ver zien te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn adresboek, is de natte droom van iedere marketeer. apr 4, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Tips

Een landingspagina geeft hogere ROI!

Je lezers van je mailing tot actie aanzetten, dat is dé uitdaging van elke vorm van e-marketing. Je mailing respons verhoogt merkbaar als je je klanten laat doorklikken naar een landingspagina. Enkele praktische tips voor de leergierige e-marketeer! okt 15, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

E-mailcampagnes : eerder regelmaat dan veel

Waar ligt de grens tussen aandacht vragen voor uw product of dienst en regelrecht spammen? Het is een delicate grens. De verleiding is dan ook groot om nòg een extra e-mailcampagne het wereldwijde web in te sturen. Zeker als je weer extra bestellingen kan noteren. Maar is dit de juiste strategie? jun 18, 2009Thomas Vangelooven

Cases, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Trends

E-mail en storytelling, een perfect match

Content en nog eens content, dat was de kreet van iedere e-marketeer die je de voorbije jaren ondervroeg. En dat zal ie nog jaren roepen. Want een lezer van een e-mailbericht, die wil reeds lang geen platte verkoop meer, die wil iets leren. Maar vandaag vult men deze kreet al even vaak aan: die content […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail