Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar?
In een eerder verschenen blogartikel voorspelden we al enkele trends voor 2012. Intussen hebben verschillende vakbladen zich ook gewaagd aan een vooruitblik op de toekomst van de e-mailmarketeer. Hier lees je wat MarketingProfs aan ons lijstje toevoegt.
Levenscyclusmarketing
Volgens MarketingProfs houdt levenscyclusmarketing in dat e-mailmarketeers moeten afstappen van op de ‘verzendknop’ te klikken op regelmatige tijdstippen. Om écht relevante berichten te versturen, weegt het juiste tijdstip meer dan ooit tevoren door. Het gaat dan bijvoorbeeld over een opvolgbericht wanneer de klant zijn winkelkar verlaten heeft of een welkomstbericht bij een nieuwe inschrijving.
E-mailmarketeers, die spontaan kippenvel krijgen bij het lezen van deze trend, mogen opgelucht ademhalen. Levenscyclusmarketing is een koud kunstje zodra je het crm-systeem koppelt aan je e-mailmarketingplatform. Ontdek hier hoe Utopolis dat voor elkaar kreeg.
Geef abonnees de keuze
In 2011 was het openen en versturen van e-mails de meest gebruikte handeling op smartphones. Ook MarketingProfs vermoedt dat die trend in 2012 wordt voortgezet. Betekent dat dat de vertrouwde ‘desktop-e-mail’ van de kaart verdwijnt? Het antwoord is klaar en duidelijk: neen.
Om het hoofd te bieden aan deze trend is het echter wel levensnoodzakelijk dat je bij je doelgroep polst naar hun e-mailgebruik. Een e-mail die op een smartphone gelezen wordt, vergt immers een andere vorm dan die je op je desktop leest. Dat kan je oplossen door bijvoorbeeld een extra vraag te stellen bij de inschrijving of een enquête uit te sturen naar je huidige klantenbestand.
Heb jij goede voornemens voor je e-mailmarketing in 2012? Laat het ons op onze weblog of onze Facebookpagina weten.