Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

Een transactionele e-mail gepimpt

Iedereen heeft al eens een withepaper, presentatie of een ander digitaal presentje gedownload van een website. Vaak ging dat gepaard met een e-mailbericht waarin de link werd vervat, of volgde er een ander bericht om te peilen naar verdere vragen of noden. Meestal waren dit zeer technische en dus ook saaie berichten.
leer_meer_blog
Het voorbeeld dat we dit keer presenteren komt van de Board of Innovation. Ze hebben een pakket zakelijke modellen als teaser op hun website neergezet. Uiteraard kwam deze download maar beschikbaar na het invullen van een reeks gegevens. Een warmer e-mailadres dan dat kan je niet verkrijgen. En het aanvullen van je e-marketinglijst met relevante e-mailadressen is nog altijd het eerste doel. Een reden te meer om het niet te laten afkoelen. Na het downloaden valt deze e-mail in de in-box. Klaar voor een aantal goede punten…

Bewaarmail

1 De opening, maar ook de lead van de tekst is gepersonaliseerd. Een sterk begin, want zo geef je aan dat je geluisterd hebt naar wat je als info via de opt-in binnenkreeg. De voornaam en de naam van de firma worden herhaald. En voor de volledigheid wordt ineens de link naar de download nog een extra keertje toegevoegd. Voor als je het oorspronkelijk document uit het oog verloor. Zo wordt de transactionele e-mail ineens een bewaarmail.

Call-to-Action

2 Natuurlijk geeft een firma in een gratis download niet zo maar al haar know-how ineens weg. Neen, het is net genoeg om het nieuwe contact naar meer te laten smaken. Dus is er een sterke Call-to-Action die een tweedaagse training aanbiedt. Voor wie op dat ogenblik op zoek is naar een oplossing, is de kans groot dat hij of zij gaat converteren. En dan is de eerste actie geslaagd.

Extra verleiding

3 Uiteraard is er meer dan één download op de website. Dus wordt deze transactionele e-mail ineens mee ingezet om ook nog andere tools en downloads in de verf te zetten. Uiteraard is dat een vorm van service, maar het kan ook een ander doel dienen. Als de lezer, na het achterlaten van wat gegevens nog die extra tools gaat opvragen, dan kan je tegelijkertijd zijn profiel in de e-marketinglijst verfijnen. Door daar onmiddellijk na de eerste download op in te zetten, is de kans groot dat het nieuwe contact hier gebruik van maakt. Wacht je eerst veertien dagen om iets van je te laten horen, dan wordt de kans op conversie een behoorlijk stuk kleiner. De lezer kan namelijk al compleet vergeten zijn iets bij je opgehaald te hebben.

Persoonlijke toets

4 De grote fout die men meestal maakt bij een transactionele e-mail, is dat men het er vanaf laat druipen dat deze het werk is van een computer. Hier tweakt men een aantal elementen om dit idee tegen te gaan. De no-reply@ werd vervangen door het vriendelijkere hello@. En verder werd er ondertekend met een naam en een gezicht. Net dat tikkeltje vriendelijker. En zeker ook bevorderlijk  voor een mogelijke contactname. Had er nu nog een telefoonnummer bijgestaan…

sep 22, 2016Michelle Dassen
Previous storyStuur eens een etalage op!Next storyFlexmail verkozen tot “Best performing Belgian tool”op de Digital Marketing Awards!
Home Een transactionele e-mail gepimpt
5 jaar geleden Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends623
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Events

Stilzitten is geen optie! MasterClass e-mailmarketing

Als stilzitten geen optie is, dan is misschien de MasterClass e-mailmarketing iets voor jou!Reflectie over e-mailmarketing, je kennis en vaardigheden verder uitbouwen en sectorgenoten ontmoeten zijn de troeven van de MasterClass e-mailmarketing die door Flexmail georganiseerd wordt. nov 3, 2009Ann Flipkens

Recover distracted subscribers

We live in a hectic world and with a lot of media available, consumers have a lot on their mind. But while you’re spreading your attention over multiple media (smartphone, tablet, the world around you), a typing error like @gmail.cmo or @oultook.com is easily made. aug 10, 2012Ann Flipkens

Spammers weer in actie na kort reces

De afgelopen weken hebben de spamberichteneen serieuze duik genomen ten opzichte van het normale peil. Verklaring: despammers zijn na een korte winterreces terug aan het werk. jan 14, 2011Ann Flipkens

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka. mrt 25, 2011Thomas Vangelooven

Wetgeving

Aangetekende e-mail wordt wet

Het heeft even geduurd, maar de Kamercommissie Bedrijfsleven heeft eindelijk een wetsvoorstel goedgekeurd dat elektronische aangetekende zendingen mogelijk maakt. okt 23, 2013Ann Flipkens

Gmail sorts out email marketing

Google has again taken a step towards the remodeling of the face of email marketing. Gmail users now have the tab ‘promotions’. aug 22, 2013Ann Flipkens

List Building, Social media

Zet sociale media in om je e-marketinglijst te laten groeien

Hoe meer e-mail adressen verzamelen voor mijn e-marketinglijst. Het is een steeds weerkerende vraag. Misschien is de oogst niet zo groot met een opt-in formulier op je website. Waarom niet een tikkeltje meesurfen op het succes van de sociale media om wat nieuwe groei stimulansen te geven aan je e-marketing database? mei 14, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Gericht schieten, het nieuwste werk van Flexmail

De zomervakantie mag dan wel lonken, maar bij Flexmail trekt men de draad onverminderd verder door. Net voor de zomer trakteren we de e-marketeer met ons zesde werk: ‘neem de juiste doelgroep in het vizier‘ jul 4, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,171

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail