Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

Een transactionele e-mail gepimpt

Iedereen heeft al eens een withepaper, presentatie of een ander digitaal presentje gedownload van een website. Vaak ging dat gepaard met een e-mailbericht waarin de link werd vervat, of volgde er een ander bericht om te peilen naar verdere vragen of noden. Meestal waren dit zeer technische en dus ook saaie berichten.
leer_meer_blog
Het voorbeeld dat we dit keer presenteren komt van de Board of Innovation. Ze hebben een pakket zakelijke modellen als teaser op hun website neergezet. Uiteraard kwam deze download maar beschikbaar na het invullen van een reeks gegevens. Een warmer e-mailadres dan dat kan je niet verkrijgen. En het aanvullen van je e-marketinglijst met relevante e-mailadressen is nog altijd het eerste doel. Een reden te meer om het niet te laten afkoelen. Na het downloaden valt deze e-mail in de in-box. Klaar voor een aantal goede punten…

Bewaarmail

1 De opening, maar ook de lead van de tekst is gepersonaliseerd. Een sterk begin, want zo geef je aan dat je geluisterd hebt naar wat je als info via de opt-in binnenkreeg. De voornaam en de naam van de firma worden herhaald. En voor de volledigheid wordt ineens de link naar de download nog een extra keertje toegevoegd. Voor als je het oorspronkelijk document uit het oog verloor. Zo wordt de transactionele e-mail ineens een bewaarmail.

Call-to-Action

2 Natuurlijk geeft een firma in een gratis download niet zo maar al haar know-how ineens weg. Neen, het is net genoeg om het nieuwe contact naar meer te laten smaken. Dus is er een sterke Call-to-Action die een tweedaagse training aanbiedt. Voor wie op dat ogenblik op zoek is naar een oplossing, is de kans groot dat hij of zij gaat converteren. En dan is de eerste actie geslaagd.

Extra verleiding

3 Uiteraard is er meer dan één download op de website. Dus wordt deze transactionele e-mail ineens mee ingezet om ook nog andere tools en downloads in de verf te zetten. Uiteraard is dat een vorm van service, maar het kan ook een ander doel dienen. Als de lezer, na het achterlaten van wat gegevens nog die extra tools gaat opvragen, dan kan je tegelijkertijd zijn profiel in de e-marketinglijst verfijnen. Door daar onmiddellijk na de eerste download op in te zetten, is de kans groot dat het nieuwe contact hier gebruik van maakt. Wacht je eerst veertien dagen om iets van je te laten horen, dan wordt de kans op conversie een behoorlijk stuk kleiner. De lezer kan namelijk al compleet vergeten zijn iets bij je opgehaald te hebben.

Persoonlijke toets

4 De grote fout die men meestal maakt bij een transactionele e-mail, is dat men het er vanaf laat druipen dat deze het werk is van een computer. Hier tweakt men een aantal elementen om dit idee tegen te gaan. De no-reply@ werd vervangen door het vriendelijkere hello@. En verder werd er ondertekend met een naam en een gezicht. Net dat tikkeltje vriendelijker. En zeker ook bevorderlijk  voor een mogelijke contactname. Had er nu nog een telefoonnummer bijgestaan…

sep 22, 2016Michelle Dassen
Previous storyStuur eens een etalage op!Next storyFlexmail verkozen tot “Best performing Belgian tool”op de Digital Marketing Awards!
Home Een transactionele e-mail gepimpt
6 jaar geleden Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends747
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Laat “mailto” beter achterwege

Eigenzinnige e-mailclients kunnen soms een ware nachtmerrie vormen voor e-marketeers. Dat afbeeldingen tegenwoordig standaard geblokkeerd worden, daar hebben we ondertussen mee leren leven. Maar een ingebouwde “mailto” blijkt nu ook alle alarmbellen af te laten gaan. jul 19, 2013Michelle Dassen

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Strategie

Is deze contentstrategie iets voor jou?

Productomschrijvingen zijn hip. Een korte maar krachtige tekst, die de afbeelding van je producten ondersteunt, moet volstaan om je publiek te overtuigen. Verras eens met een creatieve aanpak.  jun 24, 2011Ann Flipkens

E-marketeers ontdekken realtime-marketing

De opmars van smartphones en mobiel internet heeft een invloed op e-mailmarketing. Realtime-advertenties winnen aan belang en e-marketeers mogen de boot niet missen.  apr 8, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Litmus en Microsoft zetten een samenwerking op

De berichtcontrole is een service die Flexmail al jaar en dag aanbiedt aan haar klanten. Via de berichtcontrole krijgen alle gebruikers de kans om de weergave van hun e-mailbericht te testen in alle bekende e-mailclients en te controleren of hun e-mailbericht voorbij de meest voorkomende spamfilters mag. Voor deze service is Flexmail al enige tijd […]

List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting

Open de gate naar de inbox van je doelgroep

We spenderen zoveel tijd om ieder klein detail van onze campagne op punt te krijgen. We willen sprekende beelden en we malen uren over dat ene lettertype, bijpassende kleuren en de juiste hoeveelheid witruimte. We steken zoveel bloed, zweet en tranen in onze e-mails. En dan is er natuurlijk niets meer hartverscheurend dan erachter te […]

Strategie

The perfect welcome message (part II)

We already told you in our previous blog post that a new subscription for your mailing list deserves your full attention. At the same time you can launch the first steps of your e-marketing on the fresh email address. We offer you 10 tips on how to achieve the perfect welcome message. The five tips […]

Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt. jun 21, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail