Iedereen gebruikt in e-marketing op tijd en stond wel eens een formulier om gegevens te verzamelen. Zelfs werken met verplichte velden staat nog niet garant voor een volledig correct ingevuld formulier. Niet alle ‘Pietjes Pukken’ uit de wereld kan je met controle opvangen. En of een voornaam nu echt een voornaam is, dan wel een achternaam, dat kan je niet in alle talen rieken. Een beetje spitsvondigheid op dit vlak is dus zeker meegenomen.
Een medewerker van Yahoo had ook meer dan zijn buik vol van niet correct ingevulde formulieren en ging op zoek naar een oplossing. Hij liet zich inspireren voor Mad Libs. Dat zijn boekjes waar op elke pagina een verhaaltje staat met blanco spaties waar de lezer zelf zijn woorden kan kiezen. Knotsgekke verhalen waren soms het resultaat, maar er kwam in ieder geval een volledig verhaal te voorschijn.
En nu naar internet
De zelfde filosofie paste hij nu toe op het invulformulier. De versie aan de rechterzijde van de illustratie is de vernieuwde versie van het formulier. Het contrast met de klassieke vorm aan de linkerzijde kan niet groter zijn. Het formulier leest als een verhaal en het wordt bijna een natuurlijke reflex om op de juiste plaats de juiste gegevens in te vullen. Overkwam het jou ook? Wel het kan misschien raar klinken, je bent niet de enige. In vergelijkbare testen bleek het verhalende formulier variërend tussen de 25 en de 40 procent beter te scoren op het vlak van het inzamelen van informatie. Heb je nog meer stimulans nodig om het eens uit te proberen?