Een e-mailbericht waar een lezer zit op te wachten, dat wordt gegarandeerd gelezen. “Klinkt logisch”, zal je als eerste reactie zijn. Als dat zo logisch is, waarom streven we dan in onze e-mailmarketing er niet naar om ook een verwacht e-mailbericht te versturen?Wanneer je er voor zorgt dat de e-mailberichten met een regelmaat afgeleverd worden zodat de lezer bijna kan voorspellen wanneer de volgende komt, dan heb je al iets bereikt. De ‘aha beleving’ is een eerste stap in het scheppen van een verwachtingspatroon. Eens je dit ritme uitgebouwd hebt, is het wel belangrijk om het aan te houden. De buitenwereld is het er roerend over eens dat zeer onregelmatig communiceren even erg is als te veel communiceren.
Open staan voor…
Naast de gewenning van het tijdstip is er natuurlijk ook de ontvankelijkheid bij de ontvanger voor je e-mailbericht. Het is natuurlijk de kunst om dit te detecteren. Als je een product hebt verkocht, dan kan je hier ineens een “service element” aan toevoegen waarbij je met een bepaalde regelmaat gebruikerstips doorstuurt. Of een jaarlijkse herinnering aan een servicebeurt. Allemaal momenten waarop de lezer niet afkerig staat tegenover een e-mailbericht. Het spreek vanzelf dat na de verwachte opener ook nog een commerciële toets kan volgen.
Verjaardag
Een verjaardag is nog zo een ogenblik dat een lezer het niet erg vindt om een e-mailbericht te ontvangen. Wie wordt er niet graag honderdvoudig toegezongen als ie een jaartje ouder wordt. Dus een “gelukkige verjaardag” zal meestal wel een zekere nieuwsgierigheid opwekken van wie de wensen wel afkomstig zouden kunnen zijn. En waarom niet ineens een cadeautje geven in de vorm van een kortingsbon? Een degelijk e-marketing platform heeft gegarandeerd alles in huis om hier werk van te maken. Alleen moet je de vrouwelijke klanten nog om hun geboortedatum durven vragen. Wedden dat dit het moeilijkste gedeelte van e-marketing is!