Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips, Trends

E-mailmarketing in 2020 Onze voorspellingen voor hét kanaal voor de toekomst

E-mailmarketing wordt vaak bestempeld als een kanaal dat met uitsterven bedreigd is, maar keer op keer heeft e-mail bewezen een kanaal te zijn met een hoge ROI dat een centrale plaats in de marketingmix verdient. In een van de keynotes tijdens het Feweb Congress in december 2016 deelden we onze voorspellingen voor e-mail marketing in 2020 en deze willen we ook graag met jou delen!

E-mail zal in de komende 5 jaar sneller evolueren dan op enig ander moment in onze geschiedenis. Het verandert al in zo’n snel tempo dat het voor marketeers een hele opgave is om bij te blijven. Dit brengt ons bij onze eerste voorspelling:

1. Hyperpersonalisatie versus information overload

Huidige technologieën bieden je al dynamische content, personalisatie en real-time content, maar er gaat tijd overheen voordat marketeers massaal de mogelijkheden van deze technologieën volledig benutten.

We verwachten dat deze technieken volop gebruikt zullen worden tegen 2020, samen met de volgende generatie van triggers die zullen worden ingezet als reactie op het veranderende gedrag van contacten. Hoewel marketeers nog steeds massamailings zullen sturen, zal het grootste deel van hun e-mail inkomsten voortkomen uit deze zeer gerichte en daardoor meer relevante berichten.

Deze hyperpersonalisatietrend zal aansluiten bij de “Internet of Me” trend, waarbij consumenten op het web, op hun smartphone en elders meer en meer content verwachten die voldoet aan hun unieke noden en interesses.

Natuurlijk is er ook een keerzijde: zowel consumenten als bedrijven zullen zich overweldigd beginnen voelen door de enorme hoeveelheid data dat geproduceerd wordt. Terwijl de behoefte aan betere bescherming van gegevens steeds groter zal worden, zal de consument ook steeds meer controle eisen over hoe zijn gegevens worden gebruikt.

Vandaag de dag worden preference centers en frequency capping al af en toe ingezet. De komende jaren zullen dit soort technieken massaal gebruikt worden, wat een grote invloed zal hebben op de resultaten. Het is dan ook in het beste belang van je doelpubliek om aan te geven wat voor hen relevant is. Het is aan ons als marketeers om onze preference centers uit te breiden. Dat betekent dat we in de toekomst veel meer controle in de handen van onze contacten leggen.

Bij de research voor onze keynote kwam deze interessante uitspraak voorbij:

Merken zullen stoppen met het maken van e-mailcampagnes, omdat “machine learning” en automatisering volledig zullen herdefiniëren wat een “campagne” is.

 

customermap

Natuurlijk is het niet zo eenvoudig. Ook al heb je al die “werkbare” data om in te zetten, je moet er nog steeds voor zorgen niemand te bombarderen met content. Doordachte strategieën en goed geschreven content met een menselijke factor blijven onmisbaar.

Een e-mail zal niet langer “zomaar” resultaat geven. Enkel slimme, innoverende en zeer dynamische e-mails zullen nog interactie genereren. Tegen 2020 voorspellen we dat systemen en platformen marketeers automatisch doorheen alle best practices zullen loodsen, en dat geldt voor gerichte lifecycle marketing, voor het creatieve aspect en voor afleverbaarheid.

2. Interactieve e-mails

Wie houdt ervan om te ontwerpen voor e-mailclients? Helaas is het niet altijd een pretje.

De afgelopen jaren hebben we het aantal e-mailclients zien afnemen. In de toekomst zal er eindelijk meer communicatie optreden tussen e-mail ontwikkelaars en e-mailclients. En minder e-mail clients betekent sneller testen en meer tijd voor innovatie.

E-mails waren tot nu toe vaak gateways naar landingspagina’s. Tegen 2020 zal echter veel meer aandacht gaan naar de inbox zelf, dankzij e-carrousels, rollover-afbeeldingen, video, hamburger menu’s en andere interactieve features. Landingspagina’s zullen nog steeds belangrijk zijn, maar verhoogde e-mailinteractiviteit zal nieuwe interacties mogelijk maken, waarbij landingspagina’s soms volledig overbodig zullen worden.

De inbox van vandaag nog steeds grotendeels een ongeorganiseerde puinhoop.
Daarnaast is de inbox van vandaag nog steeds grotendeels een ongeorganiseerde puinhoop. E-mailreaders worden steeds beter in het helpen van contacten om hun inbox te beheren, door rekening te houden met contextuele informatie, en niet langer enkel e-mails op datum te sorteren.

Outlook en Gmail zijn al aan het testen met onder andere Gmail’s Priority Email en de “Onbelangrijke e-mail” functie van Outlook. Dankzij nieuwe technologieën zullen ze steeds beter worden in het voorspellen van wat consumenten in hun inbox willen zien. Wanneer je op tv opgaat in een sportwedstrijd, zal de kans groot zijn dat je bovenaan je inbox een samenvatting van de wedstrijd zal zien verschijnen. Ga je winkelen, zouden de boodschappenlijst van je partner en een coupon van een nieuw product mooi bovenaan je inbox moeten staan.

3. Een technologie voor de millenniumgeneratie

Om te overleven en te gedijen in de toekomst, zal e-mailtechnologie de aandacht van de millenniumgeneratie moeten verdienen.

Millennials zullen een belangrijke drijvende kracht zijn voor de verdere evolutie van e-mail. Concreet zullen ze e-mail dwingen om meer real-time te worden.
Voor een generatie grootgebracht op Facebook en Snapchat is de beste en meest doeltreffende content, de content die hot is op dat specifieke moment. Dat wil zeggen dat we veel minder lange en tijdsintensieve berichten zullen terugvinden, en we vooral zullen moeten focussen op beknopte, en onmiddellijk te consumeren content.

Eerlijk gezegd hebben technische belemmeringen ervoor gezorgd dat we tot nu toe weinig hebben kunnen experimenteren binnen e-mail. De komende jaren zullen we eindelijk vernieuwde technologieën van onder andere Microsoft en Google te zien krijgen waardoor eindelijk e-mail een grote sprong voorwaarts zal kunnen maken.

Om te overleven en te gedijen in de toekomst, zal e-mailtechnologie de aandacht van de millenniumgeneratie moeten verdienen. Verwacht je aan nieuwe mogelijkheden en technologieën om verder te gaan in wat we kunnen doen met data!

4. Verhoogde privacy van data

Als het over de millenniumgeneratie gaat, hebben sommigen het idee dat deze generatie totaal geen verwachtingen heeft rond privacy. Toch zien we wereldwijd een toegenomen nood naar nieuwe regels en wetten rond privacy. Naarmate de technologie de komende jaren steeds krachtiger wordt, zal de toegenomen vraag naar privacy waarschijnlijk alleen maar luider worden.

De nieuwe wet rond persoonlijke gegevens van de Europese Commissie (General Data Protection Regulation) die ingaat in 2018 is waarschijnlijk een van de meest dringende voorbeelden hiervan.

Marketeers zullen op een nieuwe manier over data moeten nadenken: tot welke informatie hebben we toegang, en over welke toelatingen beschikken we we eigenlijk?

Gezien het feit dat nieuwe technologieën als champignons uit de grond springen, en regeringen doorgaans traag reageren, zal het nog wel even duren eer we een globale reactie hierop zullen zien. Maar deze reactie ziet er sowieso aan te komen. Dat betekent dat marketeers op een nieuwe manier over data zullen moeten nadenken: tot welke informatie hebben we toegang, en over welke toelatingen beschikken we eigenlijk? Kort gezegd betekent dit meer transparantie.

5. E-mail zal tegemoet moeten komen aan een geheel nieuw publiek: machines.

“E-mail is de universele schakel die “The Internet of Things” met elkaar verbindt. Wanneer mijn melk bijna op is, zou mijn slimme koelkast mijn supermarkt app een e-mail kunnen sturen om melk toe te voegen aan mijn boodschappenlijstje. Wanneer ik boodschappen ga doen, zal het ontvangstbewijs gemaild worden naar mijn financiële softwareapp.” legt Paul Farnell, CEO & Co-oprichter van analytics softwareprovider Litmus uit.

Voortgaand op het voorbeeld van de .ics-kalender, zal e-mail meer gebruik maken van nieuwe gestandaardiseerde dataformats. De komende jaren zullen er nog veel meer van deze standaard-dataformats ontwikkeld worden, denk aan status updates, reisinformatie, ontvangstbewijzen …

Onze grootste hoop is dat waar de succesformule ”toestemming, personalisatie en relevantie” vandaag als best practice beschouwd wordt, dit in de toekomst zal beschouwd worden als de minimaal aanvaardbare norm.

Hoewel deze verandering niet in één nacht tijd zal gebeuren, is het voor ons duidelijk dat e-mail nooit dichter heeft gestaan bij een enorme shift die ervoor zal zorgen dat e-mail eruit zal zien als een technologie ontworpen voor 2020, in plaats van 1990.

dec 16, 2016Michelle Dassen
Previous storyFlexmail verkozen tot “Best performing Belgian tool”op de Digital Marketing Awards!Next storyBen jij klaar voor de komst van de GDPR?
Home E-mailmarketing in 2020
6 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Tips, Trends426
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design

Het oog wil ook wat!

Bij een goed gerecht is niet alleen het recept van belang, maar het oog doet ook eten. Net zoals je een bord netjes geschikt op tafel krijgt, moet je de lezer ook een goed vormgegeven landingspagina voorschotelen. Graag geven we de volgende vijf tips! jan 7, 2010Ann Flipkens

Lezers scannen je bericht

Veel onderzoek vertelt keer op keer dat mensen niet dadelijk beginnen met lezen, maar eerst naar een tekst kijken en met de ogen scannen. apr 18, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips

Automatische service e-mail, 10 keer goed!

E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online. jul 11, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Tips

Ikke of wie anders? Stuur eens persoonlijk een e-mail!

Over het nut van het personaliseren van e-mailberichten heeft men al hele boeken gevuld en menig congres toegesproken. Niemand twijfelt aan de kracht van een persoonlijke toets in een e-mailbericht. Maar denken we er ook aan om persoonlijk deze gepersonaliseerde boodschap te versturen? feb 24, 2010Ann Flipkens

182,9 miljard!

  Zoveel e-mails werden er in 2013 wereldwijd dagelijks verzonden. Dat werd uitgezocht door de Californische ‘Radicati Group’. jan 31, 2014Michelle Dassen

MasterClass e-mail marketing groeit!

De MasterClass van dinsdag 20 april was een groot succes. Meer dan twintig geïnteresseerden daagden op in Link21 in Herentals om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends binnen e-mailmarketing. Daarnaast werd er ook volop gediscussieerd over het gebruik van blacklists, spamfilters en lettertypes. apr 27, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer. nov […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail