We gebruiken allemaal wel ergens in onze e-mailmarketing een automatisch gegenereerde e-mail. Het is altijd leuk om even bij de buren te spieken om te zien hoe zij het aanpakken. Het Amerikaanse MarketingSherpa deed het even voor ons.
Zij stelden aan heel wat e-marketeers een eenvoudige vraag. Welk type van automatische, gebeurtenis en levenscyclus gebonden e-mails sturen jullie uit? Meerdere antwoorden waren mogelijk. De resultaten geven dus het gemiddelde gebruik weer.
De winnaars
Van de twee meest voorkomende antwoorden verschieten we helemaal niet. De welkomstboodschap voor een nieuw contact die zich inschrijft, blijkt voor de meeste onder de ondervraagden een evidentie te zijn. Ruim 50 procent vindt dit het juiste moment om een automatische e-mail te versturen. Misschien vind je dit normaal. Maar dit betekent dat één op de twee e-marketeers het blijkbaar niet nodig vinden om nieuwe contacten welkom te heten. E-mail berichten die ‘dank-je-wel’ zeggen staan met 48% als tweede gerangschikt.
De bizarre verliezers
Ook e-mailberichten die een transactie moeten afronden blijken in 40 procent van de gevallen gegenereerd te worden. Bevestigingen van aankopen, orderbevestigingen en facturen blijken automatisch de deur uit te gaan. Verder in de rij staan de enquêtes naar tevredenheid en berichten die aan de kopers moeten uitleggen hoe ze van het gekochte maximaal kunnen profiteren. Maar dan beginnen de gaten te vallen in de vele e-marketingscampagnes die uitgezet worden. Het terug activeren van bestaande klanten en het herinneren aan een achtergelaten winkelmandje scoren extreem laag. Nochtans is het geweten dat dit de grootste kanshebbers zijn op een rendabele conversie.