Bij een gedrukte communicatie weet je dat de ontvanger deze op dezelfde wijze te zien krijgt als jij de boodschap de drukkerij ziet verlaten. Bij een digitale communicatie heb je niet altijd de garantie dat de lezer ziet wij jij ziet. Flexmail heeft hier in de nieuwste versie van haar een antwoord op geformuleerd.
Internet is eigenlijk niet meer dan het verstandig doorsturen van lettertjes en cijfers. Begeleidende lay-out aanduidingen vertellen aan de browser en de e-mailclient hoe ze die lettertjes en cijfertjes moeten tonen aan de lezer. Maar je hebt niet altijd de garantie dat een lezer ziet wat jij ziet. Iedere e-mailclient heeft zo haar eigen, soms zelfs eigenwijze, manier om een bericht weer te geven.
Iedereen anders
Waarom moet je bij e-mail dit allemaal in het oog houden? Meestal heeft de lezer in een eerste oogopslag niet het volledige bericht voor zijn of haar neus staan. Elke e-mailclient laat in eerste instantie maar een stukje van je boodschap zien. Welk stuk, dat hangt van software tot software af en ook de lezer kan hier invloed op hebben. Hij kan bijvoorbeeld beslissen geen figuren te laden of gewoonweg alleen de onderwerpregel te zien.
Opletten geblazen
Welke elementen moet je dan in acht nemen? Vooreerst hoe ziet je bericht eruit in de inbox? Is de onderwerpregel correct en voldoende zichtbaar en komt de afzender juist in beeld? In een volgende stap moet je je afvragen hoe je bericht eruit ziet in de voorbeeldweergave. Zijn de onderwerpen die je wil benadrukken ook zichtbaar? En tenslotte is er de volledige weergave. Hoe ziet je bericht eruit mét en zonder afbeeldingen. Heel wat web-based e-mail clients blokkeren immers standaard je afbeeldingen. Is je boodschap ook zonder afbeeldingen nog duidelijk zichtbaar en begrijpbaar?
Vriendenkring
Hoe groot is je vriendenkring? Want straks moet je voor je je e-mailcampagne de wereld laat veroveren, je communicatieve kunstwerk even beoordelen in diverse e-mailclients. Zo is er Outlook. Niet eentje, maar liefst vier versies moet je nakijken. Natuurlijk heb je zelf Gmail maar weet je ook of je de nieuwe of de oude versie gebruikt. En zo zijn er ook een koppel versies van Thunderbird, Eudora, Pegasus, … ah, uw vriendenkring is niet zo gevarieerd.
Testomgeving
Flexmail heeft om haar gebruikers toe te laten deze hobbel risicoloos te nemen, een partnership afgesloten met één van de wereldleiders op gebied van e-mail berichtcontrole. Met deze controle kan je een e-mailbericht dat je in Flexmail hebt aangemaakt nog voor het verzenden bekijken in 15 verschillende e-mailclients. De volledige lijst van desktop en webbased e-mailprogramma’s die in de test worden opgenomen vind je hier. Bovendien wordt er eveneens gekeken of een spamfilter je bericht al dan niet zou tegenhouden.
Conversie
Een goede conversie, daar is het allemaal om te doen. Een lezer die door een boodschap aangetrokken wordt, die zal de e-mail openen, lezen en misschien wel doorklikken en tenslotte omzet genereren. Daarom is het zo belangrijk ongelukken op voorhand te voorkomen. Want als je het aan de verbeelding van lezer overlaat, dan loop je het risico dat ook hij een ander brood gaat bakken dan dat jij in gedachten had!