Het Europees Parlement heeft maatregelen aangenomen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chatberichten om relevante reclames te tonen. Dat voorstel kan ook een bom leggen onder de priority inbox van Gmail, die e-mails rangschikt op basis van de relevantie voor de gebruiker.
Ongewenst
Ongewenste reclame is één van die pijnpunten die de EU met een streng beleid in de kiem wil smoren. Daarvoor heeft het Europees parlement een plan uitgedokterd die de internetdiensten zoals Gmail moet verbieden om te adverteren op basis van de inhoud van chat- en e-mailberichten. De Commissie moet echter nog haar fiat geven.
Verdienmodel
Die idee zou een einde kunnen stellen aan het huidige verdienmodel van gratis e-mail clients zoals Gmail. Die scannen teksten van gebruikers om op basis daarvan relevante advertenties te tonen naast de e-mailberichten.
Attitude
Volgens het Europees Parlement moet er snel een attitudeverandering komen. Mediabedrijven zoals Google moeten de gebruiker vooraf informeren en de keuze geven. Volgens europarlementariër Dennis Jong kan dat door bijvoorbeeld een advertentie vrije versie van Gmail aan te bieden tegen een kostprijs, en een gratis versie die wel advertenties toont. De gebruikers moet wel bewust gemaakt worden van die keuze.
Privacy
Wat betekent dat concreet voor de priority inbox? Bij die technologie worden de e-mailberichten eveneens gescand om te bepalen welke het meest relevant zijn voor de gebruiker. Ook dat kan wijzen op het niet respecteren van de privacy.
Winterslaap
Of het model daarom op losse schroeven staat, is niet zeker. Het is echter wel een zekerheid dat het EU-beleid over de informatiemaatschappij na twaalf jaar uit zijn winterslaap ontwaakt. Voor de e-mailmarketeer is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de regelgeving.