Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

EU bindt strijd aan met e-mail clients

Het Europees Parlement heeft maatregelen aangenomen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chatberichten om relevante reclames te tonen. Dat voorstel kan ook een bom leggen onder de priority inbox van Gmail, die e-mails rangschikt op basis van de relevantie voor de gebruiker.

Het werkveld van de e-mailmarketeer is volop in beweging. De EU heeft een pakket maatregelen op touw staan die de privacy van de internetgebruiker zoveel mogelijk moet beschermen.

Ongewenst

Ongewenste reclame is één van die pijnpunten die de EU met een streng beleid in de kiem wil smoren. Daarvoor heeft het Europees parlement een plan uitgedokterd die de internetdiensten zoals Gmail moet verbieden om te adverteren op basis van de inhoud van chat- en e-mailberichten. De Commissie moet echter nog haar fiat geven.

Verdienmodel

Die idee zou een einde kunnen stellen aan het huidige verdienmodel van gratis e-mail clients zoals Gmail. Die scannen teksten van gebruikers om op basis daarvan relevante advertenties te tonen naast de e-mailberichten.

Attitude

Volgens het Europees Parlement moet er snel een attitudeverandering komen. Mediabedrijven zoals Google moeten de gebruiker vooraf informeren en de keuze geven. Volgens europarlementariër Dennis Jong kan dat door bijvoorbeeld een advertentie vrije versie van Gmail aan te bieden tegen een kostprijs, en een gratis versie die wel advertenties toont. De gebruikers moet wel bewust gemaakt worden van die keuze.

Privacy

Wat betekent dat concreet voor de priority inbox? Bij die technologie worden de e-mailberichten eveneens gescand om te bepalen welke het meest relevant zijn voor de gebruiker. Ook dat kan wijzen op het niet respecteren van de privacy.

Winterslaap

Of het model daarom op losse schroeven staat, is niet zeker. Het is echter wel een zekerheid dat het EU-beleid over de informatiemaatschappij na twaalf jaar uit zijn winterslaap ontwaakt. Voor de e-mailmarketeer is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de regelgeving.

dec 22, 2010Thomas Vangelooven
Previous story25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)Next storyHerken je vaste klanten met deze vier tips
Home EU bindt strijd aan met e-mail clients
12 jaar geleden Geen categorie117
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Trends

Doe mee aan de Email Barometer en bekijk hoe jouw e-mail strategie scoort ten opzichte van andere Belgische marketeers

Elk jaar rond maart wordt de Email Barometer gelanceerd, waarin we de strategie van de Belgische e-mail marketeers in kaart willen brengen, en nieuwe trends en verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap willen blootleggen. De editie van dit jaar zal er echter iets anders gaan uitzien. Met de komst van de GDPR willen we inzoomen […]

Tips

Zorg voor een omleiding!

De nachtmerrie van iedere e-marketeer. Iedere campagne die je uitstuurt levert naast conversie ook gegarandeerd een reeks uitschrijvingen op. nov 22, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Social media

Kunnen sociale media convergeren naar e-mail?

Goede e-mail marketing en goede sociale marketing zijn gelijkwaardig. Hetzelfde geldt voor slechte e-mailmarketing en slechte sociale media. En de goede praktijk voor beide kanalen is eenvoudig te omschrijven: de relevantie. jan 14, 2010Ann Flipkens

Hoe je e-mail laten landen op een profielpagina?

De invloed van sociale netwerken op het digitale gedrag van de mensen neemt als maar toe. In het verlengde daarvan volgt natuurlijk het consumentengedrag. Een internaut beslist steeds minder alleen wat hij leest en dus interesse voor heeft. Dat doet zijn of haar netwerk. okt 1, 2009Ann Flipkens

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

Targeting

Wie wil je bereiken met je e-mail?

Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint? sep 15, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Litmus en Microsoft zetten een samenwerking op

De berichtcontrole is een service die Flexmail al jaar en dag aanbiedt aan haar klanten. Via de berichtcontrole krijgen alle gebruikers de kans om de weergave van hun e-mailbericht te testen in alle bekende e-mailclients en te controleren of hun e-mailbericht voorbij de meest voorkomende spamfilters mag. Voor deze service is Flexmail al enige tijd […]

Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost (deel 2)

Spamfilters zijn vaak een doorn in het oog van e-marketeers. De vorige blogpost vermeldde al dat maar liefst tien procent van de begunstigden een e-mail mislopen. Spamfilters nemen een groot deel van dat cijfer voor hun rekening.   okt 8, 2010Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail