Elk goed e-mailplatform levert na het versturen van een e-marketing campagne een reeks gegevens terug in de vorm van ‘bounces’, ‘open rates’ en nog meer dergelijke parameters. Iedereen weet wel ongeveer wat deze inhouden, maar als je even rond vraagt krijg je toch overal een net weer een andere definitie te horen. We zetten het graag even op een rijtje.
Elke e- mailcampagne levert een aantal reacties in de vorm van ‘onbezorgbaar’ op. Dit is de ‘bounce’. De ‘rate’ wordt berekend als een percentage van teruggekeerde e-mailberichten in verhouding tot het aantal uitgestuurde berichten. Maar nu wordt het moeilijker. Want er zijn twee soorten ‘bounces’. Een harde ‘bounce’ geeft aan dat het afleveren van het e-mailbericht onmogelijk is. Nu niet, maar ook later proberen zal geen heil brengen. Het e-mailadres bestaat niet meer of is in ieder geval onbereikbaar. Dit adres verwijder je best onmiddellijk uit je e-marketinglijst. Eventueel kan een commerciële collega de klant even nabellen.
Soft bounce
Deze cijfers zijn wat moeilijker om te interpreteren. Soft wil zeggen dat het afleveren van het e-mailbericht tijdelijk niet lukt. De inbox van de ontvanger is bijvoorbeeld overvol. In vakantieperiodes wil dat al eens een keer meer voorkomen. Je houdt het best deze adressen apart om op een later tijdstip nog eens te proberen. De ‘non-bounce total’ is de rest, dus alles wat bij de lezer is afgeleverd.
Open Rate
Dit is de verhouding van het aantal geopende e-mailberichten over het totaal verzonden én afgeleverde berichten. De ‘non-bounce total’ is hier het cijfer dat gebruikt wordt. Dit cijfer is, in tegenstelling tot de vorige cijfers een schatting. De meting gebeurt door het opvragen van een kleine afbeelding in het verzonden bericht. Als de ontvanger de afbeeldingen ‘uit’ heeft staan, dan heeft de geadresseerde het e-mailbericht misschien wel gelezen, maar heeft het e-mail platform het niet gemerkt.
Click-through rate
Deze ratio wil vooral de actieve lezers in de verf zetten. Het wordt berekend door het aantal geadresseerden die op één of meerdere links in je bericht geklikt hebben te delen door het aantal geopende berichten. Het aantal e-mails dat je verstuurd hebt doet in deze ratio er niet toe. Lezers kunnen immers maar actief worden als ze je bericht gelezen hebben. Wat ons betreft is de ‘Open Rate’ daarom nog niet iets belangrijker!