Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Reporting

Even enkele definities opfrissen

Elk goed e-mailplatform levert na het versturen van een e-marketing campagne een reeks gegevens terug in de vorm van ‘bounces’, ‘open rates’ en nog meer dergelijke parameters. Iedereen weet wel ongeveer wat deze inhouden, maar als je even rond vraagt krijg je toch overal een net weer een andere definitie te horen. We zetten het graag even op een rijtje.

Bounce rate

Elke e- mailcampagne levert een aantal reacties in de vorm van ‘onbezorgbaar’ op. Dit is de ‘bounce’. De ‘rate’ wordt berekend als een percentage van teruggekeerde e-mailberichten in verhouding tot het aantal uitgestuurde berichten. Maar nu wordt het moeilijker. Want er zijn twee soorten ‘bounces’. Een harde ‘bounce’ geeft aan dat het afleveren van het e-mailbericht onmogelijk is. Nu niet, maar ook later proberen zal geen heil brengen. Het e-mailadres bestaat niet meer of is in ieder geval onbereikbaar. Dit adres verwijder je best onmiddellijk uit je e-marketinglijst. Eventueel kan een commerciële collega de klant even nabellen.

Soft bounce

Deze cijfers zijn wat moeilijker om te interpreteren. Soft wil zeggen dat het afleveren van het e-mailbericht tijdelijk niet lukt. De inbox van de ontvanger is bijvoorbeeld overvol. In vakantieperiodes wil dat al eens een keer meer voorkomen. Je houdt het best deze adressen apart om op een later tijdstip nog eens te proberen. De ‘non-bounce total’ is de rest, dus alles wat bij de lezer is afgeleverd.

Open Rate

Dit is de verhouding van het aantal geopende e-mailberichten over het totaal verzonden én afgeleverde berichten. De ‘non-bounce total’ is hier het cijfer dat gebruikt wordt. Dit cijfer is, in tegenstelling tot de vorige cijfers een schatting. De meting gebeurt door het opvragen van een kleine afbeelding in het verzonden bericht. Als de ontvanger de afbeeldingen ‘uit’ heeft staan, dan heeft de geadresseerde het e-mailbericht misschien wel gelezen, maar heeft het e-mail platform het niet gemerkt.

Click-through rate

Deze ratio wil vooral de actieve lezers in de verf zetten. Het wordt berekend door het aantal geadresseerden die op één of meerdere links in je bericht geklikt hebben te delen door het aantal geopende berichten. Het aantal e-mails dat je verstuurd hebt doet in deze ratio er niet toe. Lezers kunnen immers maar actief worden als ze je bericht gelezen hebben. Wat ons betreft is de ‘Open Rate’ daarom nog niet iets belangrijker!

aug 18, 2010Thomas Vangelooven
Previous storyLevenscyclus klant stuurt je e-mailmarketingNext storyGraag meer e-mailadressen aub!
Home Even enkele definities opfrissen
10 jaar geleden E-mailmarketing, Reporting290
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie

Drie trends leiden tot een optimale e-mailstrategie

E-mailmarketing wordt langzaam maar zeker dé tool voor de marketeer. Wil je naast de concurrentie van de spambots ook je concurrenten een stapje voor blijven, dan is het goed om de volgende drie trends in je achterhoofd te houden. feb 29, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Tips

Ikke of wie anders? Stuur eens persoonlijk een e-mail!

Over het nut van het personaliseren van e-mailberichten heeft men al hele boeken gevuld en menig congres toegesproken. Niemand twijfelt aan de kracht van een persoonlijke toets in een e-mailbericht. Maar denken we er ook aan om persoonlijk deze gepersonaliseerde boodschap te versturen? feb 24, 2010Ann Flipkens

E-commerce

Scoor hogere conversieratio’s met event driven e-mail

Met event driven e-mailmarketing haal je je klantenrelatie naar de 21ste eeuw. Een e-mailcampagne naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis, geeft je open- en doorklikratio een boost, en jaagt onderweg ook je conversieratio de hoogte in. jun 22, 2011Ann Flipkens

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

De dissectie van een e-mailbericht

Neen, je zit niet in een les biologie waar de docent bezig is met de duif te verdoven. Je zit wel degelijk een blog over e-mailmarketing te lezen. nov 27, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Plan B bij segmentatie

Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne. jan 10, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Social media

Bijten sociale media uw e-mail marketing?

De sociale media op internet hypen nog steeds. In de voorbije verkiezingsronde was Facebook niet weg te denken uit de campagne. Mensen krijgen steeds meer informatie via webapplicaties, sociale media, widgets op de desktop toegespeeld. E-mail zou in deze context alleen nog een functie als overleg- en communicatieplatform behouden. jun 18, 2009Ann Flipkens

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail