Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Even filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichten

Mike Adams, CEO van Arial Software poneerde een gedurfde stelling. E-mailberichten gespekt met HTML worden vaker weggegooid dan berichten in gewone tekstopmaak. Door de band genomen prefereren internauten e-mailberichten met een eenvoudige tekst opmaak.

Html berichten krijgen al snel de perceptie commercieel te zijn. En vermits de meester zakelijk ingestelde mensen het nu wel gehad hebben met spam en ongevraagde e-mail aanbiedingen, zullen in één ruk heel wat waardevolle html berichten van het zelfde sticker vel een etiket op gekleefd krijgen.

Rijke inhoud

Gewone tekstberichten worden inhoudelijk al snel als belangrijk aanzien. Want zo communiceren we op het werk met elkaar. Zo communiceren vrienden onder elkaar. Deze stijl zijn we gewoon om te lezen. En zo lijkt het of we onze tijd nuttig doorbrengen. Deze houding is volgens Mike Adams een complete ommekeer tegenover een paar jaar terug. Toen was een html bericht een garantie op kwaliteit. Wat viagra al niet bewerkstelligd heeft…

Toch html?

Als je toch voor html kiest, dan moet je volgens Adams goed beseffen dat er op internet heel wat slecht opgebouwde html berichten rondzwerven.  En als je nog eens afstand neemt van de code en naar het resultaat kijkt, dan zullen de kleuren zoals Miro – inclusief de vierkantjes – ze op zijn doeken smeerde, de ongelooflijk fontgroottes en de overdadig rondschietende flash achtige toestanden opvallen. Probeer zo iets maar eens in alle rust te lezen…

Doorstromen

Nog daar gelaten of een dergelijke e-mail de spam filters van de meeste ISP’s overleeft, moet je natuurlijk ook jezelf afvragen of de lezer wel de tijd neemt om één en ander fatsoenlijk te voorschijn te laten komen. In België zijn we verwend door de vele breedband aansluitingen. En zelfs dan zie je bij tijd en wijle het bericht in stapjes opbouwen. In andere landen is die brede toegang niet zo evident. Een gewone telefonische verbinding is een crime voor een e-mail bericht met html en met figuren. Wat heb je een aan mooi opgebouwd bericht als driekwart van je lezers het geeneens gezien heeft?

Universeel

Iedereen kan tekstberichten lezen. Dat is het zwaarste argument dat Mike Adams aandraagt. Iedere e-mail client in de wereld, onafhankelijk van welk operating system er op de computer ook draait, kan tekstberichten lezen. Maar het is niet omdat de meeste lezers op internet uitkijken naar tekst georiënteerde dat ook jou lezer dat doet. Vraag daarom naar hun voorkeur bij het inschrijven op je nieuwsbrief. En geef elk van hen het koekje van het deeg dat ze lusten…

jan 15, 2010Ann Flipkens
Previous storyKunnen sociale media convergeren naar e-mail?Next storyWeggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!
Home Even filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichten
11 jaar geleden Geen categorie137
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

E-mailmarketing is de start van elke goede relatie

Je komt ze vaak tegen, die pagina’s waar een nieuw product of bedrijf aangekondigd wordt. Ze zijn summier, veelbelovend, maar bevatten allen een duidelijk wit vlak. Om je e-mailadres achter te laten. De winnaars van het pop-up restaurant hebben het goed begrepen. De eerste klanten voor hun nieuwe restaurant worden nu al verzameld… jun 12, […]

E-mailmarketing, Trends

Vijf argumenten pro e-mail, contra social media!

Op regelmatige basis wordt e-mailmarketing dood verklaard. Er is altijd weer eens een nieuwe hype, die het zogenaamd oubollige communicatiemedium zal uitrangeren. Meer dan één trendwatcher heeft er al zijn eieren op ingezet. Tevergeefs blijkt steeds weer! okt 4, 2013Thomas Vangelooven

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Vier hoofdzonden van e-mailmarketing

Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te […]

E-mailmarketing, List Building, Testing, Tips

Gooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website

Je e-mailmarketing lijst laten aangroeien met relevante adressen is een continu proces. Je moet je potentiële lezers op elk mogelijk moment confronteren met de mogelijkheid om in te schrijven op je e-marketinglijst. Er zijn een reeks klassieke plekken die we reeds  in deze blog bespraken, maar vandaag brengen we een nieuwe. okt 3, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Vraag hulp aan je lezers

Je bericht bovenaan in de inbox krijgen, dat is de droom van iedere e-marketeer. Van de grote webbased e-mail aanbieders is bekend dat zij een dikke vinger in de pap houden bij het sorteren van de inkomende e-mails. Zo dik, dat er op internet verschillende lijstjes circuleren met aandachtspunten. We zetten er graag een aantal […]

Tell-a-friend is handig, maar niet waterdicht

Via tell-a-friend worden ongevraagd berichten verzonden. Er bestaan nogal wat misverstanden over dit systeem. De consument drukt weliswaar op de knop, maar de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke verzenden. Ontdek hier of jij conform de wetgeving bent.  aug 24, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail