Het aanvullen van je e-marketinglijsten met nieuwe contacten is een kunst. Elke bron die je kunt aanboren is mooi meegenomen. Het lijkt misschien een tikkeltje bizar, maar ook Facebook kan je hierbij goed van dienst zijn.
Nieuwe contacten moet je immers vergaren op plekken waar mensen actief zijn. En als er één plaats is, waar mensen intensief met elkaar communiceren, dan is het wel op de diverse sociale media. Combineer dit feit met de mogelijkheden die Facebook biedt op het vlak van het invoegen van applicaties op maat en je staat op de rand van een nieuwe wereld.
Een applicatie
Er zijn voldoende aanbieders op de markt die op basis van een aantal elementen een mini applicatie in elkaar draaien die je vervolgens in je eigen Facebook pagina kan integreren. Of het nu een wedstrijd is, een toepassing waarmee men gratis stalen van producten kan aanvragen of een maak een ‘vriend tot vriend’ programma is, ze hebben allemaal een gemeenschappelijke deler. Je biedt aan de internaut die op Facebook actief is een inschrijfformulier aan, waarin je perfect het startpunt voor een opt-in kan inbouwen. Dus, het opvangen van e-mailadressen is via deze weg mogelijk.
Je eigen vrienden
En dan is er een dubbele insteek. Want e-mailadressen die je op je e-marketinglijsten toevoegt moeten natuurlijk relevant zijn. Als je vertrekt van de vrienden van je eigen bedrijfspagina, dan zit je in eerste instantie al op de goede weg. Gebruikers van Facebook zijn in principe alleen maar vriend, als ze daadwerkelijk interesse hebben in je dienst of je product. Een gekte die je haast vanzelf kan creëren. Kijk maar naar wat een bekend merk van choco met hazelnootjes onlangs nog te weeg bracht. Je eigen gepersonaliseerd etiket creëren betekent een formulier invullen. Je ziet de truc?
Vrienden van je vrienden
Daarna is er dan logisch de volgende stap natuurlijk. Vrienden hebben vaak gemeenschappelijke interessepunten. De kans dat de vrienden van de chocovrienden hetzelfde merk hip vinden is behoorlijk aanwezig. Dus kun je zo niet alleen je vriendenkring uitbreiden, maar je kunt zo ook extra volk uitnodigen om zich in te schrijven. Maar je moet alleen op je vrienden teren. De wereld is onbegrensd. Met een advertentie waarbij je je eigen applicatie promoot kan je nieuwe mensen bereiken. En op sociale media is het perfect mogelijk om je doelpubliek te diversifiëren. Alleen internauten met bepaalde kenmerken krijgen de uitnodiging tot inschrijven te zien!