De populaire sociale netwerksite Facebook is van plan om een e-mailplatform te bouwen en zo concurrenten Gmail, Yahoo Mail en AOL Mail uit te schakelen. Als ze in hun opzet slagen, dan staat de e-mailmarketeers van morgen een nieuwe enorme uitdaging te wachten.
Facebook heeft een sterke digitale kracht en is met haar miljoenen leden het grootste online communicatiemiddel geworden. Als de sociale netwerksite nu ook een adresboek, e-mails en chat aanbiedt, zullen de gebruikers nog meer hun leven rond het medium bouwen. Vooral omdat Facebook specialist is in communicatie terwijl dat van Yahoo (bijeengevoegde inhoud) en Google (zoekmachine) niet gezegd kan worden.
Realistisch?
Als Facebook haar plannen omzet in werkelijkheid, kan het wel eens een groot succes worden en de concurrenten daadwerkelijk uitschakelen. Dat een dergelijke inhaalbeweging mogelijk is, tenminste als je met een vernieuwend concept komt, heeft gigant Google ondertussen met Gmail ruimschoots bewezen. Toen was de eenvoud en de onbegrensde bewaarcapaciteit de grote troef. Bij Facebook wordt de integratie van het communicatieve leven van de mens de ultieme troef.
Extra doelgroep?
Voor de wereld van de e-mailmarketing wordt dit een dubbeltje dat op twee kanten kan terecht komen. Het grote voordeel van een integratie van een goed e-mailplatform in een sociale webomgeving is dat je e-mailboodschap snel gedeeld wordt met de vrienden van je prospect of klant. Zonder dat je er iets voor moet doen. En gegarandeerd levert dit een hogere return op. Want hebben vrienden niet een gemeenschappelijke doorsnede op het vlak van smaak, consumptiegedrag. Eén prospect mailen en een hele doelgroep in één klap bereiken.
Deur toe?
Maar aan die vriendenkring is ook een levensgroot nadeel. Sociale webtoestanden zijn nu eenmaal allen gebaseerd op het uitbouwen van een gesloten vriendenkring. Iedereen bepaalt zelf wie in deze kleine kring binnen mag. Als dit principe door het ontwikkelteam van Facebook wordt doorgetrokken dan krijg je een super veilig e-mail platform. Geen spam meer. Maar ook geen e-mail meer van afzenders die niet tot je vriendenkring behoren. Je voelt de bui al hangen. Welke keuzes men bij Facebook ook zal maken, de wereld van e-mailmarketing zal er straks weer anders uit zien!