In 2010 deed het stof opwaaien. Facebook gaf iedere gebruiker een eigen e-mailadres eindigend op @facebook.com. Daarmee zou het in de toekomst communiceren met haar gebruikers. Deze week is Facebook, met de stille trom, begonnen met deze dienst op te doeken.
Hoewel, het woord opdoeken wil men op het hoofdkwartier van Facebook echt niet in de mond nemen. Daar spreekt men van een verandering in de dienst. De gebruikers zullen verwittigd worden en alle e-mail die op het Facebook adres binnenkomt, zal doorgestuurd worden naar het primaire e-mailadres dat de gebruiker bij de aanmelding opgaf. Tenzij je deze service afzet. En dat is ook aangeraden, want spammers kunnen zo je e-mailadres raden en onverbiddelijk bereiken.
Geen killer
Bij de lancering werd deze e-mailservice van Facebook gezien als de killer van Gmail. Nu vier jaar later blijkt Gmail niet aan succes ingeboet te hebben. De e-mailservice – via de meesenger – blijkt nauwelijks enige aanhang gekweekt te hebben. De oorspronkelijke redenering, e-mail hoort thuis in het platform van de sociale media klopt blijkbaar niet. De gebruiker die daar zit is met andere boodschappen bezig, dan de content die je gewoonlijk in e-mails naar elkaar verstuurd.
Dag experiment
Laten we dit sociale experiment met genoegen achter ons laten. De doorsnee gebruiker vindt e-mail duidelijk te serieus of te anders, om dat te vermengen met de grappen en grollen op een sociale webstek. Dat is eerder een pluim voor e-mailmarketing in haar zuiverste vorm, dan voor de overlevingsdrift van Gmail. E-mail is en blijft een serieus communicatiemiddel dat best gescheiden blijft van alle andere digitale toestanden. En daar kunnen we alleen maar blij mee zijn!