Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!, Strategie, Trends

Filosofische bedenking over e-mailmarketing en communicatie

Deze blog ontstond naar een klein berichtje in de krant. Google heeft weer iets nieuws bedacht. Op zijn gmail platform gaat het aan de gebruikers antwoorden voorstellen. Wat kunnen we hier uit leren op het vlak van e-mailmarketing?
conversatie
Het principe is heel eenvoudig. Als een e-mailbericht binnenkomt op je gmail account gaat Google deze inhoudelijk lezen. Dat doen ze overigens al even. Want wat ze in de inhoud aantreffen, gaan ze gebruiken om een advertentie er bij te zetten. Maar nu gaan ze ook een standaard antwoord voorstellen. De gebruiker kan uit een paar opties kiezen, wat aanvullen en klaar is kees. Het systeem heet zelf-lerend te zijn. Naargelang de ingrepen van de gebruiker, zullen de voorstellen steeds nauwkeuriger worden. Totdat de gebruiker niet eens meer zelf op de knop moet duwen om te antwoorden op de standaard e-mailberichten. Wat kunnen we hier uit leren?

Vooreerst dat Google uitgaat van een conversatie. Een binnenkomend e-mailbericht vereist een antwoord. Hoe vaak volgt er in je werkend omgeving geen antwoord op een antwoord op antwoord. E-mail is voor veel mensen een vorm van communiceren. Dus is de reflex groot dat ze een antwoord willen schrijven, al was het maar iets doms in de stijl van ‘ok’ op een bericht dat eerder retorisch bedoeld was. Neem dit één op één over in de wereld van de e-mailmarketing en vergelijk dit met de talloze no-reply@bedrijfxyz.be die ingezet worden, en je weet het wel.

Verder zijn we er bijna zeker van dat bij de gedachte dat een antwoord automatisch gegeneerd en verstuurd wordt, behoorlijk wat lezers hun wenkbrauwen gefronst hebben. Inderdaad, de technologie is nog ver van capabel dit te doen. E-mails beantwoorden blijft nog steeds mensenwerk. Alleen hebben we het zodanig georganiseerd dat we de mens zoveel mogelijk hebben uitgeschakeld. E-mailplatforms werken volautomatisch. En daar is niets verkeerd aan, want anders zou e-mailmarketing nooit het massa instrument geworden zijn dat het nu is. Maar misschien kunnen we al een eerste stap zetten door van de no-reply een echt adres te maken.

Vaak gebeuren er testen vanuit onderzoeksorganisaties wat er gebeurt als je zo een no-reply of zelfs een ander afzend adres bedient met een antwoord. Van de 100 verstuurde e-mailberichten als een antwoord op een e-mailmarketing bericht is het resultaat bedrijvend. Af en toe is het geen zero, maar meestal komen we dan niet verder dan één of twee. Nochtans een antwoord van een mens van vlees en bloed kan echt werken. Lees hierover deze blog die nog steeds actueel is! Hier heeft men wel degelijk een actie opgezet waar het de bedoeling is om in gesprek te treden met de ontvanger van het e-mailbericht.

Als we op de sociale media zien hoe vlot mensen reageren en opnieuw reageren op een post van een bekende, dan kan je daar als e-marketeer jaloers op zijn. De conversie onder de vrienden is groot. Dat heeft twee redenen. Vooreerst zijn het vrienden, dan reageer je sneller. Dat merk je ook als je oude bekende klanten als target hebt voor je e-mailmarketing. Die zullen nu eenmaal sneller doorklikken dan eerste keer lezers. Er is nog een tweede reden.

Reageren gebeurt op de plek waar gelezen wordt. Conversie in het gros van onze e-mailmarketing impliceert minstens dat een browser opent, een landingspagina laadt en daarop een twee actie ondernomen wordt. Hoeveel seconden geduld zijn er daar overheen gegaan? Waarom niet eens het risico nemen om expliciet te verzoeken om een reply? Wie durft? En laat ons weten of het gelukt is?

nov 6, 2015Ann Flipkens
Previous storyKrabbel even nonchalant op je eigen e-mailberichtNext storyMet bewegend beeld in vijf stappen naar conversie
Home Filosofische bedenking over e-mailmarketing en communicatie
7 jaar geleden Inspiratie!, Strategie, Trends65
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? aug 19, 2011Thomas Vangelooven

Cases, Events, List Building

Flexmail presentatie: Databaseverrijking in een multi channel omgeving

Op de 8ste editie van het E-mail Marketing Forum in hotel Le Meridien in Brussel heeft Flexmail de resultaten van een grootschalig databaseverrijkingsproject van één van haar klanten onthult. Bekijk hier de powerpointpresentatie en het verslag van de namiddag. nov 28, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer

De hedendaagse e-mailmarketeers moeten hun weg kunnen banen door een steeds complexere werkomgeving. In de volgende blogposts geven we 25 essentiële tips mee die als wegenkaart kunnen dienen voor de e-mailmarketeer.De verschuiving in consumentenverwachtingen, nieuwe technologieën, evoluerende beleidsmaatregelen en andere ontwikkelingen maken de opdracht van de e-mailmarketeer een heel stuk ingewikkelder. Daarom geven wij een […]

Afleverbaarheid

Het gevecht je e-mail campagne af te leveren

Het afleveren van e-mailberichten wordt van dag tot dag moeilijker. Zeker als het zakelijke contacten betreft. Consumenten, maar ook B2B relaties kijken zelden naar de mappen waarnaar de ongewenste e-mail afgevoerd wordt. Meestal wordt ze eenvoudig met één klik volledig en blindelings geleegd. jun 18, 2009Ann Flipkens

Design, Reporting

Actie, nog meer actie!

Geen enkele e-marketeer zendt een campagne uit omdat ie ‘s morgens wakker is geschoten met de gedachte dat het vandaag wel eens leuk zou zijn om eens iets met e-mail te doen. Neen, hij wil actie van de lezers van zijn berichten. mei 2, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken! jan 27, 2010Thomas Vangelooven

“E-mailloze dag”

De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december […]

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail