Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!, Strategie, Trends

Filosofische bedenking over e-mailmarketing en communicatie

Deze blog ontstond naar een klein berichtje in de krant. Google heeft weer iets nieuws bedacht. Op zijn gmail platform gaat het aan de gebruikers antwoorden voorstellen. Wat kunnen we hier uit leren op het vlak van e-mailmarketing?
conversatie
Het principe is heel eenvoudig. Als een e-mailbericht binnenkomt op je gmail account gaat Google deze inhoudelijk lezen. Dat doen ze overigens al even. Want wat ze in de inhoud aantreffen, gaan ze gebruiken om een advertentie er bij te zetten. Maar nu gaan ze ook een standaard antwoord voorstellen. De gebruiker kan uit een paar opties kiezen, wat aanvullen en klaar is kees. Het systeem heet zelf-lerend te zijn. Naargelang de ingrepen van de gebruiker, zullen de voorstellen steeds nauwkeuriger worden. Totdat de gebruiker niet eens meer zelf op de knop moet duwen om te antwoorden op de standaard e-mailberichten. Wat kunnen we hier uit leren?

Vooreerst dat Google uitgaat van een conversatie. Een binnenkomend e-mailbericht vereist een antwoord. Hoe vaak volgt er in je werkend omgeving geen antwoord op een antwoord op antwoord. E-mail is voor veel mensen een vorm van communiceren. Dus is de reflex groot dat ze een antwoord willen schrijven, al was het maar iets doms in de stijl van ‘ok’ op een bericht dat eerder retorisch bedoeld was. Neem dit één op één over in de wereld van de e-mailmarketing en vergelijk dit met de talloze no-reply@bedrijfxyz.be die ingezet worden, en je weet het wel.

Verder zijn we er bijna zeker van dat bij de gedachte dat een antwoord automatisch gegeneerd en verstuurd wordt, behoorlijk wat lezers hun wenkbrauwen gefronst hebben. Inderdaad, de technologie is nog ver van capabel dit te doen. E-mails beantwoorden blijft nog steeds mensenwerk. Alleen hebben we het zodanig georganiseerd dat we de mens zoveel mogelijk hebben uitgeschakeld. E-mailplatforms werken volautomatisch. En daar is niets verkeerd aan, want anders zou e-mailmarketing nooit het massa instrument geworden zijn dat het nu is. Maar misschien kunnen we al een eerste stap zetten door van de no-reply een echt adres te maken.

Vaak gebeuren er testen vanuit onderzoeksorganisaties wat er gebeurt als je zo een no-reply of zelfs een ander afzend adres bedient met een antwoord. Van de 100 verstuurde e-mailberichten als een antwoord op een e-mailmarketing bericht is het resultaat bedrijvend. Af en toe is het geen zero, maar meestal komen we dan niet verder dan één of twee. Nochtans een antwoord van een mens van vlees en bloed kan echt werken. Lees hierover deze blog die nog steeds actueel is! Hier heeft men wel degelijk een actie opgezet waar het de bedoeling is om in gesprek te treden met de ontvanger van het e-mailbericht.

Als we op de sociale media zien hoe vlot mensen reageren en opnieuw reageren op een post van een bekende, dan kan je daar als e-marketeer jaloers op zijn. De conversie onder de vrienden is groot. Dat heeft twee redenen. Vooreerst zijn het vrienden, dan reageer je sneller. Dat merk je ook als je oude bekende klanten als target hebt voor je e-mailmarketing. Die zullen nu eenmaal sneller doorklikken dan eerste keer lezers. Er is nog een tweede reden.

Reageren gebeurt op de plek waar gelezen wordt. Conversie in het gros van onze e-mailmarketing impliceert minstens dat een browser opent, een landingspagina laadt en daarop een twee actie ondernomen wordt. Hoeveel seconden geduld zijn er daar overheen gegaan? Waarom niet eens het risico nemen om expliciet te verzoeken om een reply? Wie durft? En laat ons weten of het gelukt is?

nov 6, 2015Ann Flipkens
Previous storyKrabbel even nonchalant op je eigen e-mailberichtNext storyMet bewegend beeld in vijf stappen naar conversie
Home Filosofische bedenking over e-mailmarketing en communicatie
8 jaar geleden Inspiratie!, Strategie, Trends65
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

Cases

VIA FUTURA zet haar e-mailplatform op grote schaal in

E-mailmarketing maakt voor het Antwerpse VIA FUTURA ruim een kwart van haar activiteiten uit. Als onderdeel bij het verlenen van een totale service aan haar klanten of als facet in eigen ontwikkelde dienstverlenende webproducten sep 4, 2009Ann Flipkens

Content, List Building, Targeting

Waarom extra inspanningen de moeite waard zijn

E-mailmarketeers richten hun inspanningen meestal op loyale klanten, die regelmatig een aankoop doen. Niet- geëngageerde klanten worden vaker genegeerd. Hoewel die tijdsverdeling logisch lijkt, laten de marketeers daar toch heel wat potentieel onbenut.  jun 1, 2011Thomas Vangelooven

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, List Building, Strategie, Testing, Tips

De checklist voor een goed inschrijfformulier

Of je nu al lang bezig bent met e-mailmarketing of er pas mee begint, iedereen wil graag zo veel mogelijk nieuwe inschrijvingen bemachtigen. Maar moedigt het inschrijfformulier op je website je bezoekers wel genoeg aan om in te schrijven? Met deze checklist kom je erachter!   jan 16, 2014Michelle Dassen

Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing

De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing

Vastgoedmakelaars zoeken je droomhuis, verkopen je thuis vol herinneringen aan de juiste persoon of verhuren het appartement dat je met veel liefde renoveerde. De sector is echter erg competitief dus moeten makelaars opvallen. Daarnaast vertrouwen ze erg op referenties en perceptie. Daarom is goed uitgedachte, transparante communicatie onontbeerlijk voor hen. In dit artikel geef ik […]

Cases, Tips, Trends

Experiment: hoe veel info geef jij in je nieuwsbrief?

Het is altijd een vorm van afwegen. Geef je veel of weinig info in je e-mailbericht? Waar zit het verzadigingspunt. Hoeveel moet je vertellen om een lezer tot een doorklik te verleiden? Maar vooral, wat doe je om de hoogste conversie te krijgen? mrt 14, 2014Ann Flipkens

Content, List Building

E-mail als start van een gesprek

Automatisch gegenereerde e-mails krijgen vaak als afzender een e-mailadres mee in de vorm van ‘noreply@xyz.com’. Reageren wordt blijkbaar soms niet op prijs gesteld. jul 17, 2009Ann Flipkens

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail