De stand van Flemail op de vakbeurs Digital Marketing First was zeker de moeite waard om te bezoeken. De nieuwste tool, de Flexmail Smart Builder werd er natuurlijk uitgebreid voorgesteld. Maar we leerden ook veel van onze gesprekspartners.
De nieuwste editie van de emailmarketingkrant, die op de stand in primeur verdeeld werd, opende deze keer met het verhaal van de nieuwe Smart Builder. E-mailmarketing wordt op deze wijze nog intuïtiever voor de gemiddelde gebruiker. Je moet vandaag geen specialist meer zijn om professionele campagnes de wereld in te sturen. Als je de Smart Builder van Flexmail gebruikt natuurlijk.
Trends
Maar de gesprekspartners op onze stand maakten ons duidelijk dat twee elementen van e-mailmarketing steeds meer aandacht krijgen. Een goede rapportering is niet zo maar een extraatje, maar een onmisbare tool geworden. Welke boodschappen worden door wie gelezen? Waar werd op geklikt? Allemaal informatie waaruit we kunnen leren, om de volgende e-mailmarketingcampagne nog beter te maken.
Segmenteren
Een tweede trend, die uit de vragen van de bezoekers naar boven kwam drijven, zijn de mogelijkheden van segmentatie. De foute veronderstelling dat je de totale e-marketinglijst met exact dezelfde e-mail kan afwerken, blijkt gelukkig langzaam maar zeker verleden tijd te zijn. Er werd voortdurend geïnformeerd naar de mogelijkheden om te segmenteren. Zowel vanuit de data die je bij het profiel van het e-mailadres oplaadt, als op basis van klikgedrag. Beide aspecten kan Flexmail zonder probleem aan. En het getuigt van een goede benadering van e-mailmarketing.
Tip
En tenslotte raapten we in het gangpad nog een extra tip op. Hoe laat je de e-marketinglijst groeien? Een vraagstuk dat de originaliteit van de marketeer keer op keer op de proef stelt. Waarom niet – als je in een B2C omgeving werkt – in elke plastic zak waar je de aankopen inschuift ook niet een kortingsbon steken? Een korting die je alleen maar kan krijgen door naar de website te surfen en je te registreren voor de nieuwsbrief. En het blijkt nog te werken ook!