Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Events, List Building

Flexmail presentatie: Databaseverrijking in een multi channel omgeving

Op de 8ste editie van het E-mail Marketing Forum in hotel Le Meridien in Brussel heeft Flexmail de resultaten van een grootschalig databaseverrijkingsproject van één van haar klanten onthult. Bekijk hier de powerpointpresentatie en het verslag van de namiddag.

De klant is één van de grootste mode-agentschappen in België. Terwijl het bedrijf als core-business high-fashion producten distribueert naar shops in België en Luxemburg, organiseert het eveneens een maandelijkse stockverkoop. Tot nog toe stuurde het daarvoor enkel exclusieve postuitnodigingen uit naar een select publiek. Om de printkosten te drukken, de ecologische voetafdruk te verminderen en een oplossing te bieden voor de tijdrovende opvolging, koos het bedrijf voor de overstap naar e-mailmarketing.

Postkaarten

Als oplossing hebben we een tweeledige campagne voorgesteld. In de eerste fase zijn we verdergegaan met het uitsturen van de typische en reeds bestaande postuitnodigingen, met dat verschil dat de uitnodigingen nu voorzien zijn van een specifieke call to action om het e-mailadres achter te laten. Dat kan via het invulvak op de uitnodiging of via de url naar een specifieke webpagina, die gekoppeld is met een mailinglijst in Flexmail. Bedoeling is dat de ontvangers de uitnodiging inleveren bij hun bezoek of hun e-mailadres ingeven via de url. Die actie loopt sinds februari 2012 en vormt de rode draad doorheen de databaseverrijkingscampagne.

Re-activeringscampagne

Omdat we opmerkten dat we met de postenkaartencampagne steeds dezelfde contacten bereiken, hebben we het in september over een andere boeg gegooid.  We ontwikkelden een re-activeringscampagne specifiek voor contacten die niet reageerden op de maandelijkse uitnodigingen. We kozen voor een heel persoonlijke aanpak waarbij onze klant een gepersonaliseerde brief bezorgde aan de passieve databaseleden met de uitdrukkelijke vraag om actief de inschrijving te bevestigen. We maakten van de gelegenheid gebruik om de ontvangers aan te bevelen om de url te gebruiken, zodat we ook de e-mailadressen van de passieve leden konden inzamelen.

Web-2-print

Tot slot hebben we eveneens een web-2-print-applicatie geïntegreerd in Flexmail zodat onze klant in de toekomst vanuit één gebruiksvriendelijke all-in-one-omgeving de volledige marketing mix kan beheren.

De resultaten

Zoals de grafieken in de presentatie reeds aangeven hebben we een onderscheid gemaakt tussen actieve (37%) en passieve (63%) klanten. De actieve klanten zijn diegenen die op één of andere manier hebben gereageerd op de postkaartenactie. We hebben gemerkt dat de klant een loyaal klantenbestand heeft die zeer geëngageerd is. Heel wat contacten leverden niet alleen de postkaart in, maar meldden zich ook nog eens aan via de url.

De resultaten van de re-activeringscampagne zijn nog niet helemaal compleet omdat de antwoorden van de laatste brieven nog niet volledig verwerkt zijn. We kunnen wel reeds meegeven dat meer dan de helft van de passieve databaseleden zijn inschrijving heeft herbevestigd. Daarvan heeft 27 procent aangegeven dat ze graag worden opgenomen in de mailinglijst.

E-mailmarketing resultaten

De resultaten van de e-mailmarketingcampagnes liggen iets hoger dan de gemiddelden van alle Flexmailgebruikers. Als we kijken naar het open ratio dat zien we dat bijna 39 procent van de database de nieuwsbrieven opent*. Ook het doorklikratio ligt gemiddeld hoger, met een accountgemiddelde van 8,5 procent.

Als we inzoomen op de bounce cijfers dan zien we dat de oorspronkelijke mailinglijst,  ongeveer 6 procent van het volledige klantenbestand, niet erg kwalitatief was. Door de automatische reiniging van gedateerde e-mailadressen en de nieuwe aanpak hebben we het bounce ratio naar beneden kunnen trekken tot 1,6 procent.

Opvolging

In totaal hebben we 40 procent van de volledige database kunnen converteren naar e-mail. Volgend jaar voorzien we een derde campagne om dat cijfer te optimaliseren.

*De resultaten van het open ratio kunnen hoger liggen, omdat we alleen lezers kunnen registreren die een actie ondernemen in de nieuwsbrief zoals het downloaden van de afbeeldingen of het klikken op een link in de campagne.

nov 28, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyDag Kris, je automodel staat nu in de kijkerNext storyVijf misverstanden over video in e-mailberichten
Home Flexmail presentatie: Databaseverrijking in een multi channel omgeving
8 jaar geleden Cases, Events, List Building496
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Social media, Strategie, Tips, Trends

Knoop sociale media vast aan je e-mailmarketing

Elk kanaal heeft haar merite. Maar voor een maximum bereik en rendement moet je beide samen, gestructureerd inzetten. Dat leert het tiende werk van Flexmail ons. nov 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Nederlands rapport wil belasting op internettoegang

In Nederland is enorme beroering ontstaan bij de presentatie van het eindrapport van de tijdelijke commissie ‘Innovatie en Toekomst Pers’. In dit rapport wordt er uitgekeken naar wat de toekomst van de pers bij onze Noorderburen zou kunnen zijn. Eén van de voorstellen behelst het belasten van de huiselijke internet aansluitingen met enkele euro’s. jun […]

Social media

Drie sociale mediastrategieën op maat van de e-mailmarketeer

Ondanks onheilspellende voorspellingen dat sociale media de dooddoener zijn van e-mail, zien we dat de twee kanalen harmonieus langs elkaar leven. De vooruitziende e-mailmarketeer gebruikt e-mail én sociale media om zijn boodschap extra draagkracht te geven. De echte innovatieve e-marketeer neemt een volgende stap. Hier ontdekt u hoe hij dat doet. okt 21, 2011Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Doe soms ook eens normaal

Waardevolle en relevante content moet niet altijd verwijzen naar het volstoppen van je e-mail met aanbiedingen en promoties. Om het vertrouwen van de abonnee te winnen én te behouden, is afwisseling tussen commerciële en non-commerciële content een must. Met andere woorden: doe soms ook eens normaal.  sep 2, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing

E-mail is een blijver in de marketing mix

“Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat je met e-mail programma’s meer kan”, stelt Steven Roe, directeur Business Development bij het Amerikaanse BrightWave Marketing. “Maar dan moet je wel voorbij de inbox raken”. jun 27, 2009Michelle Dassen

Testing

Enig idee wat de e-mailclient bij de ontvanger van je boodschap bakt?

Bij een gedrukte communicatie weet je dat de ontvanger deze op dezelfde wijze te zien krijgt als jij de boodschap de drukkerij ziet verlaten. Bij een digitale communicatie heb je niet altijd de garantie dat de lezer ziet wij jij ziet. Flexmail heeft hier in de nieuwste versie van haar een antwoord op geformuleerd. sep […]

Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar […]

E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Ontvanger triggert e-mailmarketing

Het jaar loopt weer stilaan naar haar einde. Hoewel er op het vlak van e-mailmarketing net omwille van dat jaareinde, nog drukke dagen te wachten staan, sijpelen nu al de eerste trendlijstjes en voorspellingen omtrent de toekomst van e-mailmarketing binnen. We filteren ze op haalbaarheid en zullen de komende weken de opmerkelijkste visies brengen. nov […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail