Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Events, List Building

Flexmail presentatie: Databaseverrijking in een multi channel omgeving

Op de 8ste editie van het E-mail Marketing Forum in hotel Le Meridien in Brussel heeft Flexmail de resultaten van een grootschalig databaseverrijkingsproject van één van haar klanten onthult. Bekijk hier de powerpointpresentatie en het verslag van de namiddag.

De klant is één van de grootste mode-agentschappen in België. Terwijl het bedrijf als core-business high-fashion producten distribueert naar shops in België en Luxemburg, organiseert het eveneens een maandelijkse stockverkoop. Tot nog toe stuurde het daarvoor enkel exclusieve postuitnodigingen uit naar een select publiek. Om de printkosten te drukken, de ecologische voetafdruk te verminderen en een oplossing te bieden voor de tijdrovende opvolging, koos het bedrijf voor de overstap naar e-mailmarketing.

Postkaarten

Als oplossing hebben we een tweeledige campagne voorgesteld. In de eerste fase zijn we verdergegaan met het uitsturen van de typische en reeds bestaande postuitnodigingen, met dat verschil dat de uitnodigingen nu voorzien zijn van een specifieke call to action om het e-mailadres achter te laten. Dat kan via het invulvak op de uitnodiging of via de url naar een specifieke webpagina, die gekoppeld is met een mailinglijst in Flexmail. Bedoeling is dat de ontvangers de uitnodiging inleveren bij hun bezoek of hun e-mailadres ingeven via de url. Die actie loopt sinds februari 2012 en vormt de rode draad doorheen de databaseverrijkingscampagne.

Re-activeringscampagne

Omdat we opmerkten dat we met de postenkaartencampagne steeds dezelfde contacten bereiken, hebben we het in september over een andere boeg gegooid.  We ontwikkelden een re-activeringscampagne specifiek voor contacten die niet reageerden op de maandelijkse uitnodigingen. We kozen voor een heel persoonlijke aanpak waarbij onze klant een gepersonaliseerde brief bezorgde aan de passieve databaseleden met de uitdrukkelijke vraag om actief de inschrijving te bevestigen. We maakten van de gelegenheid gebruik om de ontvangers aan te bevelen om de url te gebruiken, zodat we ook de e-mailadressen van de passieve leden konden inzamelen.

Web-2-print

Tot slot hebben we eveneens een web-2-print-applicatie geïntegreerd in Flexmail zodat onze klant in de toekomst vanuit één gebruiksvriendelijke all-in-one-omgeving de volledige marketing mix kan beheren.

De resultaten

Zoals de grafieken in de presentatie reeds aangeven hebben we een onderscheid gemaakt tussen actieve (37%) en passieve (63%) klanten. De actieve klanten zijn diegenen die op één of andere manier hebben gereageerd op de postkaartenactie. We hebben gemerkt dat de klant een loyaal klantenbestand heeft die zeer geëngageerd is. Heel wat contacten leverden niet alleen de postkaart in, maar meldden zich ook nog eens aan via de url.

De resultaten van de re-activeringscampagne zijn nog niet helemaal compleet omdat de antwoorden van de laatste brieven nog niet volledig verwerkt zijn. We kunnen wel reeds meegeven dat meer dan de helft van de passieve databaseleden zijn inschrijving heeft herbevestigd. Daarvan heeft 27 procent aangegeven dat ze graag worden opgenomen in de mailinglijst.

E-mailmarketing resultaten

De resultaten van de e-mailmarketingcampagnes liggen iets hoger dan de gemiddelden van alle Flexmailgebruikers. Als we kijken naar het open ratio dat zien we dat bijna 39 procent van de database de nieuwsbrieven opent*. Ook het doorklikratio ligt gemiddeld hoger, met een accountgemiddelde van 8,5 procent.

Als we inzoomen op de bounce cijfers dan zien we dat de oorspronkelijke mailinglijst,  ongeveer 6 procent van het volledige klantenbestand, niet erg kwalitatief was. Door de automatische reiniging van gedateerde e-mailadressen en de nieuwe aanpak hebben we het bounce ratio naar beneden kunnen trekken tot 1,6 procent.

Opvolging

In totaal hebben we 40 procent van de volledige database kunnen converteren naar e-mail. Volgend jaar voorzien we een derde campagne om dat cijfer te optimaliseren.

*De resultaten van het open ratio kunnen hoger liggen, omdat we alleen lezers kunnen registreren die een actie ondernemen in de nieuwsbrief zoals het downloaden van de afbeeldingen of het klikken op een link in de campagne.

nov 28, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyDag Kris, je automodel staat nu in de kijkerNext storyVijf misverstanden over video in e-mailberichten
Home Flexmail presentatie: Databaseverrijking in een multi channel omgeving
10 jaar geleden Cases, Events, List Building577
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie

11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulier

Wat is de beste plaats om een opt-in formulier te plaatsen? Welke strategie moet je ontwikkelen? Wat zijn de verplichte elementen? Klassieke vraagstukken voor een e-marketeer. Vandaag willen we hierin een handje toesteken. nov 10, 2014Ann Flipkens

Nog meer e-mailmarketing

Het einde van het jaar nadert. Het is dan niet alleen tijd voor jaaroverzichten, maar ook voor voorspellingen voor het komende jaar. Het Canadese Überflip zette enkele opmerkelijke cijfers naast elkaar. dec 6, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden? okt 9, 2009Michelle Dassen

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

Wetgeving

Nederlandse e-mail regels nu nog duidelijker

Overheden beginnen steeds meer oog te krijgen voor de nieuwe media. Ook e-mailmarketing werd van een wetgevend kader voorzien. In Nederland is deze wet al even in voege. Maar de DDMA en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie brachten hierop ter verduidelijking een nieuwe code in bij de Stichting Reclame Code. mrt 2, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings

8 Valentijns e-mail marketing tips

Valentijn is elk jaar weer goed voor ontelbare cadeautjes, dinertjes en relax momenten. Een ideaal moment om een speciale e-mailmarketing campagne op te zetten. We zetten een paar tips op een rijtje! jan 28, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer: E-mailmarketing blijft groeien!

Het begin van een traditie, de e-mailbarometer van Flexmail heeft nu haar eerste update achter de rug. Gestart eind 2013, volgde in het laatste kwartaal van 2014 een nieuwe bevraging naar het gebruik van e-mail als marketinginstrument in België. Vandaag zijn de cijfers bekend. feb 28, 2015Michelle Dassen

List Building, Social media

Zet sociale media in om je e-marketinglijst te laten groeien

Hoe meer e-mail adressen verzamelen voor mijn e-marketinglijst. Het is een steeds weerkerende vraag. Misschien is de oogst niet zo groot met een opt-in formulier op je website. Waarom niet een tikkeltje meesurfen op het succes van de sociale media om wat nieuwe groei stimulansen te geven aan je e-marketing database? mei 14, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail