Traditioneel is het evenement Digital Marketing First een verzamelplaats voor iedereen die in deze wereld iets wil betekenen. Flexmail was er natuurlijk ook present. Marketing- en communicatieverantwoordelijke Michelle Dassen gaf er voor een goedgevulde zaal een lezing over e-mail en mobiel lezen.
De toehoorders van Michelle waren het er allen roerend over eens. We zijn in het tijdperk van de mobiele lezers beland. In 2012 steeg de verkoop van Smartphones met niet minder dan 80 procent. Het is niet meer dan logisch dat het lezen ook deze trend volgt. En daar kan een e-mailmarketeer twee houdingen tegenover aannemen. Of we gaan verder op de oude manier, of we gaan werkelijk ons e-mailberichten aan de nieuwe situatie aanpassen.
Het verschil tussen ‘Scaled’ en ‘Responsive’
Wees gerust, je e-mailbericht zal zich zonder probleem plooien naar je mobiele scherm. Alleen krijg je dan problemen in de aard van: ‘tekst is te smal’, ‘moeilijk te lezen’, ‘de lay-out wordt rommelig’ en daarmee is het rijtje lang niet af. Door de inhoud op je scherm alleen maar te laten ‘scalen’, ga je brokken maken. Consumenten haken dan af. Je lay-out ‘responsive’ laten aanpassen aan het scherm waarop gelezen wordt is een andere en ook betere tactiek.
Technisch
Met enkele CSS3 query’s kan je perfect de grootte van het scherm waarop je e-mail gelezen wordt detecteren. En dan kun je in je CSS voorschriften een aangepaste ‘look and feel’ laten zien. Een groter lettertype voor tekst – leest lekker door op het scherm – gecombineerd met een lay-out met één enkele kolom zorgt er voor dat je boodschap al heel erg mobiel is. Wil je het nog een stukje veiliger, dan is het ook aangeraden om het beeldmateriaal achter wege te laten. Zeker als het puur illustratief is. Het is overigens dat technische kantje dat bij de toehoorders in de zaal het meeste vragen opriep. Maar een goed e-mailplatform genereert dit automatisch in een hulptoepassing.
Succesratio’s
Het is misschien een open deur intrappen, maar Michelle Dassen had enkele casestudies meegebracht. Niet dat het publiek nog overtuigd moest worden van het nut van een responsive design, dat was al een gepasseerd station. Neen, hoe groot is het effect. Dat hangt natuurlijk van klant en product af, laat dat logisch zijn, maar iedere keer bleek uit een voor en na studie een stijging van ruil tien procent. Allemaal contacten die de betrokken e-marketeer anders nooit bereikt had. En gelezen worden is nog steeds de eerste stap naar een goede conversie!
Klik hier voor de presentatie Trends in email marketing – the mobile age