Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media.
Managing partner van Flexmail, Jacqueline Mahieux, verwelkomde de zaal en stelde kort het e-mailmarketing platform Flexmail voor. In primeur kregen de schoolgangers ook een impressie van de nieuwe functionaliteit die Flexmail binnenkort zal onthullen.
KISS
Daarna was het woord aan Silvie Mussen die in een drietal workshops de toehoorders een gedegen inleiding gaf in de evoluerende wereld van e-mailmarketing. Eén van haar besluiten willen we u hier zeker niet onthouden.
Keep It Short and Simple (KISS), dat is de essentie van een goede e-mailcampagne. Je ontvangers lezen je tekst niet van A tot Z, dus zorg voor een korte bondige tekst die vlot wegleest. Wil je toch meer kwijt? Dan kan je je nieuwsbrief opdelen in rubrieken om meer structuur te brengen in je tekst. Bovendien kan je ‘eye catchers’ gebruiken die de herkenbaarheid voor de lezer in de hand werkt.
Besteed zeker ook voldoende aandacht aan je ‘call to action’. De call to action is een korte zin in je nieuwsbrief die de ontvanger uitnodigt om een actie te ondernemen. Belangrijk is natuurlijk dat de call to action eruit springt. Dat doe je door hem individuele ruimte te geven in de nieuwsbrief en te kiezen voor een contrast met de achtergrond.
Kracht van het woord
Kris Pattyn van Koppa Digitale media gaf het publiek inzicht in het belang van tekst in een e-mailbericht. Let op het gevaar van de grijze muur. Te veel regels tekst achter elkaar maken een tekst op het scherm voor het menselijk oog onleesbaar. Werk met alinea’s van een viertal regels, die je telkens voorziet van een relevante tussenkop. Zo zorg je voor kapstokken die de lezer gebruikt om doorheen de tekst te scannen. Mensen lezen van links naar rechts en haken ergens onderweg af. Daarom is het belangrijk om ‘to the point’ te schrijven. Schrijf beknopt in een gesproken taal. Zorg er voor dat de kern van je boodschap vooraan staat.
Smaak naar meer
Heel wat informatie werd in een compacte tijd overgedragen aan de cursisten. De middag werd met een vragenuurtje afgerond en gaf duidelijk aan dat er smaak was naar meer van dergelijke initiatieven. Binnenkort serveren we een nieuwe editie van deze Flexmail school. Hou onze kalender in de gaten. Of beter, schrijf je in op onze nieuwsbrief, dan krijg je vanzelf de nieuwe kalender toegestuurd!
Een visuele impressie kan je hier vinden…