E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar.
De wereld van de internettoepassingen is voor een groot deel in de ban van het freemium businessmodel. Je kan steeds gratis een account aanmaken om de basisdiensten uit te proberen. Wil je meer, dan is er een tarieflijst ter beschikking. Dus zijn we net zoals miljoenen andere internauten een beetje snel in het aanmaken van een gratis account op een webapplicatie. En als het ons niet aanstaat, dan vergeten we al snel dat we er ooit gepasseerd zijn. En meestal hoor je niets meer. Zonde, want je hebt inderdaad een waardevol e-mailadres geoogst.
Methode A
Deze week werden we heel toevallig twee keer wel door zo een webapplicatie geattendeerd op een slapend account. De eerste begon redelijk agressief in de onderwerpregel. Mijn account zou binnen veertien dagen verwijderd worden. Een wat enge interpretatie van het principe van de ‘deadline’ in de onderwerpregel, vinden we zo. Vervolgens begon de body van de e-mail alle mogelijke betalende opties op te sommen van duur naar goedkoop. Om tenslotte te eindigen met de boodschap dat gratis ook wel mogelijk was, maar dat we snel moeten zijn. Dat hun applicatie misschien niet aan onze verwachtingen beantwoordde was blijkbaar geen mogelijkheid.
Methode B
Hier kregen we een ander verhaal onder onze neus. Niet in de stijl ‘we gaan u er uitgooien’, maar wel in de stijl van ‘we hebben u gemist’. Er werd wel een betalende optie aangeboden met de boodschap dat daar meer functies inzitten die voor ons de toepassing mogelijk interessanter maakt. Maar er werd ook gepeild naar de reden waarom we niet meer actief waren. Zo kunnen ze natuurlijk ons profiel aanscherpen. En zo leren ze ook van de slapende gebruiker wat er misschien aan het product kan aangepast worden. Zo is e-mailmarketing opeens een twee richtingsverkeer geworden. Conversie moet niet altijd in de vorm van omzet gezien worden. En tenslotte kregen van de aanhangers van methode B de goed raad om nog eens de tijd te nemen om hun toepassing te proberen.
Welke methode zou het meeste succes hebben?