Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar.

methodeab_bisDe wereld van de internettoepassingen is voor een groot deel in de ban van het freemium businessmodel. Je kan steeds gratis een account aanmaken om de basisdiensten uit te proberen. Wil je meer, dan is er een tarieflijst ter beschikking. Dus zijn we net zoals miljoenen andere internauten een beetje snel in het aanmaken van een gratis account op een webapplicatie. En als het ons niet aanstaat, dan vergeten we al snel dat we er ooit gepasseerd zijn. En meestal hoor je niets meer. Zonde, want je hebt inderdaad een waardevol e-mailadres geoogst.

Methode A

Deze week werden we heel toevallig twee keer wel door zo een webapplicatie geattendeerd op een slapend account. De eerste begon redelijk agressief in de onderwerpregel. Mijn account zou binnen veertien dagen verwijderd worden.  Een wat enge interpretatie van het principe van de ‘deadline’ in de onderwerpregel, vinden we zo. Vervolgens begon de body van de e-mail alle mogelijke betalende opties op te sommen van duur naar goedkoop. Om tenslotte te eindigen met de boodschap dat gratis ook wel mogelijk was, maar dat we snel moeten zijn. Dat hun applicatie misschien niet aan onze verwachtingen beantwoordde was blijkbaar geen mogelijkheid.

Methode B

Hier kregen we een ander verhaal onder onze neus. Niet in de stijl ‘we gaan u er uitgooien’, maar wel in de stijl van ‘we hebben u gemist’. Er werd wel een betalende optie aangeboden met de boodschap dat daar meer functies inzitten die voor ons de toepassing mogelijk interessanter maakt. Maar er werd ook gepeild naar de reden waarom we niet meer actief waren. Zo kunnen ze natuurlijk ons profiel aanscherpen. En zo leren ze ook van de slapende gebruiker wat er misschien aan het product kan aangepast worden. Zo is e-mailmarketing opeens een twee richtingsverkeer geworden. Conversie moet niet altijd in de vorm van omzet gezien worden. En tenslotte kregen van de aanhangers van methode B de goed raad om nog eens de tijd te nemen om hun toepassing te proberen.

Welke methode zou het meeste succes hebben?

mrt 8, 2013Michelle Dassen
Previous storyHoe verkrijg jij goede leads?Next storyEn waarvoor gebruiken we de autoresponders?
Home Freemium en e-mailmarketing
10 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips726
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Targeting

Vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren

Segmentatie is en blijft een krachtige tactiek om de ontvangers te overtuigen je e-mail te openen én te lezen. De kunst zit erin om de juiste data te verzamelen. In deze blogpost onthullen we vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren.  jul 13, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Meer dan één keer linken?

Conversie, daar doen we het voor. Elke e-mail die vertrekt heeft als uiteindelijk doel de ontvanger van de boodschap tot actie te bewegen. Om uiteindelijk tot een hogere omzet te komen. De inhoud van het bericht moet de lezer er toe aanzetten op de voorziene link te klikken. mrt 26, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Welkomstmails hebben wel degelijk een impact

De welbekende welkomstmails hebben wel degelijk een effect op de responscijfers. Als je bedrijf geen welkomst- of bevestigingsbericht uitstuurt, dan loop je heel wat kansen mis. jan 7, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, List Building, Strategie, Testing, Tips

De checklist voor een goed inschrijfformulier

Of je nu al lang bezig bent met e-mailmarketing of er pas mee begint, iedereen wil graag zo veel mogelijk nieuwe inschrijvingen bemachtigen. Maar moedigt het inschrijfformulier op je website je bezoekers wel genoeg aan om in te schrijven? Met deze checklist kom je erachter!   jan 16, 2014Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Het wordt vechten om aandacht!

Deze cijfers plukten we uit de laatste editie van het “MarketingSherpa 2010 Email Marketing Benchmark Report”. Het blijkt dat het gevecht om aandacht voor je e-mail boodschap pas goed begonnen is. feb 18, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Tips, Wetgeving

Hoe maak ik mezelf GDPR-compliant in 7 stappen?

GDPR zorgt voor kopzorgen binnen veel bedrijven. Daarom zetten wij op een rijtje wat je best nu al doet om ervoor te zorgen dat je tegen 25 mei 2018 in regel bent met de GDPR-wetgeving.   1. Bewustwording Raadpleeg verschillende bronnen zodat je goed begrijpt wat GDPR inhoudt en wat jij moet doen om compliant […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail