Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar.

methodeab_bisDe wereld van de internettoepassingen is voor een groot deel in de ban van het freemium businessmodel. Je kan steeds gratis een account aanmaken om de basisdiensten uit te proberen. Wil je meer, dan is er een tarieflijst ter beschikking. Dus zijn we net zoals miljoenen andere internauten een beetje snel in het aanmaken van een gratis account op een webapplicatie. En als het ons niet aanstaat, dan vergeten we al snel dat we er ooit gepasseerd zijn. En meestal hoor je niets meer. Zonde, want je hebt inderdaad een waardevol e-mailadres geoogst.

Methode A

Deze week werden we heel toevallig twee keer wel door zo een webapplicatie geattendeerd op een slapend account. De eerste begon redelijk agressief in de onderwerpregel. Mijn account zou binnen veertien dagen verwijderd worden.  Een wat enge interpretatie van het principe van de ‘deadline’ in de onderwerpregel, vinden we zo. Vervolgens begon de body van de e-mail alle mogelijke betalende opties op te sommen van duur naar goedkoop. Om tenslotte te eindigen met de boodschap dat gratis ook wel mogelijk was, maar dat we snel moeten zijn. Dat hun applicatie misschien niet aan onze verwachtingen beantwoordde was blijkbaar geen mogelijkheid.

Methode B

Hier kregen we een ander verhaal onder onze neus. Niet in de stijl ‘we gaan u er uitgooien’, maar wel in de stijl van ‘we hebben u gemist’. Er werd wel een betalende optie aangeboden met de boodschap dat daar meer functies inzitten die voor ons de toepassing mogelijk interessanter maakt. Maar er werd ook gepeild naar de reden waarom we niet meer actief waren. Zo kunnen ze natuurlijk ons profiel aanscherpen. En zo leren ze ook van de slapende gebruiker wat er misschien aan het product kan aangepast worden. Zo is e-mailmarketing opeens een twee richtingsverkeer geworden. Conversie moet niet altijd in de vorm van omzet gezien worden. En tenslotte kregen van de aanhangers van methode B de goed raad om nog eens de tijd te nemen om hun toepassing te proberen.

Welke methode zou het meeste succes hebben?

mrt 8, 2013Michelle Dassen
Previous storyHoe verkrijg jij goede leads?Next storyEn waarvoor gebruiken we de autoresponders?
Home Freemium en e-mailmarketing
8 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips724
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building

Het beste recept voor een goede opt-in is kiss!

Een onderzoek van de Nielsen Norman Group wees uit dat gebruikers soms onverwacht veel moeilijkheden ondervinden bij het inschrijven en het uitschrijven voor nieuwsbrieven. Bij het inschrijven slaagt 81% van de gebruikers in dit onderzoek er in om deze taak tot een goed einde te brengen. Uitschrijven lukt beter, 91 procent lukt er in. okt […]

E-mailmarketing, Events

Flexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015

Enkele dagen geleden ontvingen we groot nieuws in onze inbox. De jury van de Digital Marketing Awards heeft Flexmail genomineerd in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. okt 28, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Persoonlijke e-mail, kan dat oprecht?

We werken toch zo graag met persoonlijke berichten in onze e-mailmarketing. We zetten de naam van het contact in onze aanhef en we creëren een gemoedelijke sfeer. En daarmee gaan we scoren en de conversie tot ongekende hoogtes brengen. sep 25, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media, Strategie, Tips

Stuur eens een agenda op!

Een opendeurdag voor de boeg? Of geef je een VIP party waar je graag je klanten terugziet? Of wil je alleen maar de solden aankondigen? Het zou leuk zijn als je dat rechtstreeks in je contact zijn agenda kan schrijven. jul 31, 2013Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, List Building, Strategie, Testing, Tips

De checklist voor een goed inschrijfformulier

Of je nu al lang bezig bent met e-mailmarketing of er pas mee begint, iedereen wil graag zo veel mogelijk nieuwe inschrijvingen bemachtigen. Maar moedigt het inschrijfformulier op je website je bezoekers wel genoeg aan om in te schrijven? Met deze checklist kom je erachter!   jan 16, 2014Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie

Hiep Hiep Hoera

Hiep hiep hoera… jarig zijn is -in mijn wereld toch- altijd een feest! Deze week was het weer zover! Dat merkte ik niet enkel aan de smsjes, whatsappjes, facebookberichten maar ook aan de  fijne mails in mijn mailbox. Als e-mailmarketing expert zou ik mezelf niet zijn als ik daar niet met een kritisch oog naar […]

E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

E-mailmarketing is de start van elke goede relatie

Je komt ze vaak tegen, die pagina’s waar een nieuw product of bedrijf aangekondigd wordt. Ze zijn summier, veelbelovend, maar bevatten allen een duidelijk wit vlak. Om je e-mailadres achter te laten. De winnaars van het pop-up restaurant hebben het goed begrepen. De eerste klanten voor hun nieuwe restaurant worden nu al verzameld… jun 12, […]

Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat? mrt 27, 2014Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,755

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail