Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen.
Kijk maar eens even naar de foto die we in dit artikel als illustratie toevoegden. Hebben we dit niet al eerder gezien?
Cognitief
Door de e-mailberichten scrollen is net hetzelfde als door de televisiekanalen zappen. De beslissing om de e-mail te lezen of niet, is ook voor een groot deel gebaseerd op een cognitieve associatie. Fervente gebruikers van digitale media zijn er op getraind om stereotype stock foto’s te herkennen en te associëren met reclame. En was dat nu net niet wat je absoluut wilde voorkomen?
Vergelijk
Want deze foto’s worden nu net voor die doeleinden gebruikt. En vergelijk maar eens even met bijvoorbeeld de Facebook galerijen die je vrienden – nochtans ook zakelijk bezig – te voorschijn toveren. Het is net alsof je twee verschillende werelden op de aardbol hebt. Deze van de stock foto’s en deze van echte levende mensen.
Eigen bloed
Zoek daarom naar foto- en illustratiemateriaal waaraan duidelijk te zien is dat je met mensen van vlees en bloed te maken hebt. Waarom niet je eigen medewerkers laten poseren? Zo heb je een beeld waarmee de lezer van je e-mailbericht zich kan associëren. De link met je firma – vanuit de achtergrond – of het product is daardoor ook duidelijker. Stock foto’s zijn immers principieel neutraal. Je geeft je lezers bovendien een blik achter de schermen van je bedrijf.
Illustraties
Wat voor stockfoto’s geldt, geldt ook voor de verzameling van iconen en grafisch ondersteunend materiaal dat je gemakkelijk kan scoren via Google. Als je niet oplet, ziet je e-mailbericht er identiek uit als dat van je concurrent. Die is natuurlijk op dezelfde zoektermen zijn artwork gaan zoeken. Waarom niet eens geld uitgeven aan een illustrator om een unieke set van grafische uitingen te ontwerpen?
Je zal zien, als je je e-mails met deze tips gaat tweaken, dan zullen je open ratio’s weer een stukje omhoog klimmen!