Helaas, je bent niet de enige die met e-mailmarketing aan de slag gaat. Dus is het de kunst om jouw bericht er tussenuit te laten springen. En dat start bij de onderwerpregel. Deze op een pakkende en aantrekkelijke manier dichten is al een kunst. Maar dan zijn er nog mogelijkheden om je boodschap visueel in de verf te zetten. Gebruik eens een symbool…
We gooien met emoticons ☺ en andere speciale ♥ rond in onze sociale media. Je contact is er zeker mee bekend. Dus, waarom zou je dat ook niet in je e-mailbericht doen? Vooral een onderwerp regel wordt ineens van saai naar grappig en opvallend. Niet elk onderwerp is geschikt om op deze manier te werken. Een e-mail om uitvaartverzekeringen aan te prijzen moet je niet aanvullen met een smiley. Een Valentijnsactie kan best wel een hartje gebruiken.
De plaats
De plaats van je symbool is ook belangrijk. Deze plaats je best vooraan. Want je wilt toch dat je contact ze ziet, of niet? Wel, wij lezen van links naar rechts en zo komen we het symbool dadelijk tegen met onze ogen. En bovendien weten we dat sommige webbased e-mailclients maar een beperkt aantal tekens van de onderwerpregel laten zien. Verder moet je natuurijk er ook rekening mee houden dat niet iedere e-mailclient de tekens even groot toont. Symbolen kunnen soms zo complex zijn dat ze verkleind eerder een vuile vlek lijken dan een visuele boodschap. Beperk je daarom zoveel mogelijk dat de bekende klassiekers.
Zichtbaarheid
Beperkt je overigens tot symbolen uit de Unicode bibliotheek. Als je tenminste wil dat ze ook zichtbaar zijn voor je contact. Apples iPhone laat over het algemeen alle symbolen correct zien. Android, maar vooral Blackberry toestellen hebben het wat moeilijk met het weergeven van symbolen. Weet je dat het gros van je contacten met zo een apparaat op zak rondlopen, dan vergeet je best deze originele piste. Maar ook hier geldt de gouden regel: eerst testen en dan pas op je publiek loslaten! En bovendien kun je gelijk nakijken of het de openratio’s merkelijk verhoogt!
Testen
Alles met mate, ook het gebruik van symbolen. Als je elk bericht van deze techniek gebruik maakt, dan is het aardige er ook van af. Vrij vertaald: je wordt geassocieerd met die e-marketeer die overdreven grappig wil zijn en wiens berichten we nu in één oogopslag kunnen overslaan. Je bereikt dus het omgekeerde effect. Beperk je tot specifieke en relevante momenten om met symbolen te werken. Een verjaardagsbericht kan best een kaarsje verdragen, pralines in de buurt van Valentijn is best gevoelig voor een hartje en een last-minute vliegreis kan best een zonnetje gebruiken. Zo straal je met beeld al een stuk van je boodschap uit…
Unicode symbolen kan je hier vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Miscellaneous_Symbols