Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design, E-mailmarketing, Tips

Gebruik eens een ☺ in je onderwerpregel

Helaas, je bent niet de enige die met e-mailmarketing aan de slag gaat. Dus is het de kunst om jouw bericht er tussenuit te laten springen. En dat start bij de onderwerpregel. Deze op een pakkende en aantrekkelijke manier dichten is al een kunst. Maar dan zijn er nog mogelijkheden om je boodschap visueel in de verf te zetten. Gebruik eens een symbool…

symbool_defWe gooien met emoticons ☺ en andere speciale ♥ rond in onze sociale media. Je contact is er zeker mee bekend. Dus, waarom zou je dat ook niet in je e-mailbericht doen? Vooral een onderwerp regel wordt ineens van saai naar grappig en opvallend. Niet elk onderwerp is geschikt om op deze manier te werken. Een e-mail om uitvaartverzekeringen aan te prijzen moet je niet aanvullen met een smiley. Een Valentijnsactie kan best wel een hartje gebruiken.

De plaats

De plaats van je symbool is ook belangrijk. Deze plaats je best vooraan. Want je wilt toch dat je contact ze ziet, of niet? Wel, wij lezen van links naar rechts en zo komen we het symbool dadelijk tegen met onze ogen. En bovendien weten we dat sommige webbased e-mailclients maar een beperkt aantal tekens van de onderwerpregel laten zien. Verder moet je natuurijk er ook rekening mee houden dat niet iedere e-mailclient de tekens even groot toont. Symbolen kunnen soms zo complex zijn dat ze verkleind eerder een vuile vlek lijken dan een visuele boodschap. Beperk je daarom zoveel mogelijk dat de bekende klassiekers.

Zichtbaarheid

Beperkt je overigens tot symbolen uit de Unicode bibliotheek. Als je tenminste wil dat ze ook zichtbaar zijn voor je contact. Apples iPhone laat over het algemeen alle symbolen correct zien. Android, maar vooral Blackberry toestellen hebben het wat moeilijk met het weergeven van symbolen. Weet je dat het gros van je contacten met zo een apparaat op zak rondlopen, dan vergeet je best deze originele piste. Maar ook hier geldt de gouden regel: eerst testen en dan pas op je publiek loslaten! En bovendien kun je gelijk nakijken of het de openratio’s merkelijk verhoogt!

Testen

Alles met mate, ook het gebruik van symbolen. Als je elk bericht van deze techniek gebruik maakt, dan is het aardige er ook van af. Vrij vertaald: je wordt geassocieerd met die e-marketeer die overdreven grappig wil zijn en wiens berichten we nu in één oogopslag kunnen overslaan. Je bereikt dus het omgekeerde effect. Beperk je tot specifieke en relevante momenten om met symbolen te werken. Een verjaardagsbericht kan best een kaarsje verdragen, pralines in de buurt van Valentijn is best gevoelig voor een hartje en een last-minute vliegreis kan best een zonnetje gebruiken. Zo straal je met beeld al een stuk van je boodschap uit…

Unicode symbolen kan je hier vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Miscellaneous_Symbols

okt 2, 2013Michelle Dassen
Previous storyNederlanders worden wakker met e-mailNext storyVijf argumenten pro e-mail, contra social media!
Home Gebruik eens een ☺ in je onderwerpregel
9 jaar geleden Design, E-mailmarketing, Tips1,731
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, Tips

Creatief met de ‘preheader’ omgaan

Een eerste indruk is belangrijk. Want in die fractie van een seconde wordt er beslist over lezen of niet lezen. Daarvoor is de onderwerpregel een belangrijk gegeven. Maar door de groei van diensten zoals Gmail en het gebruiken van mobiele apparaten is er een nieuw element waar we rekening mee moeten houden. jun 27, 2012Ann […]

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing

Wees niet te happig!

Als je je klanten dagelijks (of toch bijna dagelijks ) trakteert op een e-mail, dan is de kans groot dat je in je statistieken een behoorlijke kloof ziet groeien tussen afgeleverd en daadwerkelijk gelezen. aug 25, 2009Thomas Vangelooven

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Eenvoud als nieuwe trend in B2B

Niet alleen de toegang tot de inbox is belangrijk, ook de toegang tot de aandacht van de lezer is al even belangrijk. Er is een nieuwe trend in e-mailmarketing die opkomt. We houden het voortaan gewoon eenvoudig. apr 29, 2015Michelle Dassen

Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden. […]

Testing

Houd jij het uur in het oog?

Het beste tijdstip om commerciële e-mail te verzenden, is niet alleen afhankelijk van de dag, ook het uur van de dag heeft een impact op het open ratio. Het e-mailmarketingbedrijf Pure 360 heeft alle informatie in de onderstaande infographic gestoken.  sep 9, 2011Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

Reporting

Door welke bril kijk je naar de ratio’s van je e-mailcampagne?

Real-time en diepgaande analyse is één van de voordelen die e-mail marketing op een speciale plaats zet tussen al het marketing geweld in de commerciële wereld. Het is ook iets wat marketing professionals nachten kan wakker houden… aug 7, 2009Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail