In elk overzicht van aandachtspunten voor een goede e-mailmarketing komt, zit gegarandeerd de onderwerpregel als een topper. Met de onderwerpregel willen we de lezer verleiden. Met wat je leert uit je webanalyse, kan je dat misschien nog een tikkeltje beter doen.
Relevante content, daar zijn mensen steeds voor te vinden. Dus als je de onderwerpregel ook in die richting kan sturen, dan ben je al weer een kans rijker om je lezer tot lezen te verleiden. In een vroegere blog refereerden we reeds naar het belang van het taalregister. Elke doelgroep heeft haar eigen woordenschat waar ze gevoelig voor zijn. Gebruik hun termen, dan is je open ratio hoger.
Doelgroep
Misschien ken je niet elke inschrijver op je e-mailmarketinglijst even goed als je eigen klanten waar je een e-mailbericht op loslaat. Nieuwe inschrijvingen die via de webstek binnenkomen hebben nochtans ook een bepaald profiel. Alleen moet je dat detecteren. Als hulpmiddel suggereren we de tool die je gebruikt om webstatistieken te genereren. Deze leren je veel meer dan alleen maar het aantal unieke bezoekers.
Analyse
Bezoekers komen vaak terecht op je website omdat ze doorverwezen werden door een zoekmachine. Die doorverwijzing gaat steeds gepaard met de zoekterm en de pagina waar een bezoeker op neergezet wordt. Als de gemiddelde verblijfsduur hoger dan gemiddeld is, dan weet je alvast dat je bezoeker juist zat. Indien je ook nog kan detecteren of je bezoeker gebruik heeft gemaakt van het inschrijfformulier dat op die pagina huist, dan kan je gemakkelijk je optelsom maken.
Zoektermen
Als je een export maakt uit je webanalyse tool – bij Google Analytics is dit alvast een handige functie – dan krijg je een overzicht van zoektermen die je bezoekers gebruikt hebben. Sorteer deze op een dubbele voorwaarde: ‘meest gebruikt’ en ‘gespendeerde tijd op de pagina’. En zo krijg je vanzelf een woordenschat die je zeker in je onderwerpregel kan hanteren!