Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt.

Er wordt enorm veel tijd gestoken in het ontwerpen van e-mailberichten die uitnodigen tot lezen. De lezer krijgt vervolgens zin om in actie te schieten, maar dan is het opeens niet meer duidelijk wat er van hem verwacht wordt. Creëer daarom een duidelijke oproep tot actie in je nieuwsbrieven.

Logische plaats

Zorg ervoor dat de link waar de lezer op moet klikken op een logische plaats staat. Als je contact je nieuwsbrief tot op het einde gelezen heeft en wil ingaan op je aanbod gaat hij echt niet verder kijken dan zijn neus lang is. De link om op te klikken moet daarom op het einde van je tekst staan. Zorg er ook voor dat je de link een duidelijk zichtbare status meegeeft. Een oproep tot actie moet zeker niet er uitzien als de rest van de tekst.

Helder zijn

Zet er maar een opvallend kleurtje onder. En vertel tegelijk ook even welke actie je onderneemt. “Klik hier” vertelt niet meer dan dat je de wereld verder kan gaan verkennen. “Lees verder” of “Bestel hier” zijn al veel duidelijker boodschappen. Heldere communicatie laat je contact sneller reageren. Want weet, zulke beslissingen gebeuren in een seconde. Laat je contact niet fracties van die seconde verspillen bij het nadenken over de te klikken link.

Informeer in je klik

Dus kies eerder voor “Klik hier voor een korting van 20% op je volgende citytrip” Zo is niet alleen duidelijk dat er een actie ondernomen kan worden door je ontvanger van je e-mailbericht. Maar het is ook ineens duidelijk wat hij of zij kan verwachten. Een heldere boodschap geeft gerichte conversie. Wat ben je met een doorklikker die dadelijk weer afhaakt?

Wees sober

En tenslotte nog een laatste tip. We willen graag veel conversie. Op zich is daar niets verkeerd aan. Maar als je in een enkel e-mailbericht meerdere mogelijkheden tot actie steekt, dan vraag je om problemen. Vooreerst is het de lezer niet duidelijk waar precies zijn voordeel te halen is. Vervolgens klikt ie net op de minst relevante link. En ontgoocheld haakt je contact af, terwijl de perfect doorlink even verder in je e-mailbericht stond. Zonde toch!

mrt 21, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyE-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappenNext storyVolg de lijn
Home Geef een helder signaal
11 jaar geleden Content, Design, E-mailmarketing, Tipscall to action, conversie, e-mailmarketingtips, gericht communiceren319
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

Design, Reporting

Actie, nog meer actie!

Geen enkele e-marketeer zendt een campagne uit omdat ie ‘s morgens wakker is geschoten met de gedachte dat het vandaag wel eens leuk zou zijn om eens iets met e-mail te doen. Neen, hij wil actie van de lezers van zijn berichten. mei 2, 2012Ann Flipkens

Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Optimaliseer je landingspagina met deze tips

Conversie, daar draait het nu eenmaal om. E-marketeers werken in overdrive om hun campagnes klaar te krijgen voor de feestdagen. Ze gaan daarvoor op zoek naar nieuwe manieren om het maximum eruit te halen. Ben jij ook op zoek naar handige tips? Zoek niet verder en lees deze blog. dec 2, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail