Pak het eens origineel aan: stuur een survey wanneer je abonnee daar om vraagt. Als je je database iets oplegt, maar zelf de keuze laat wanneer zij feedback geeft, komt dat je succesratio ten goede.
Stuur jij periodiek een e-mailcampagne naar je publiek, maar merk je weinig respons op? Dan is de kans groot, dat een survey niet veel kan rechtzetten simpelweg omdat je publiek niet de moeite doet om het te beantwoorden.
Goodwill
Wat zijn dan je opties? Differentieer je publiek naargelang hun goodwill om feedback te geven. Klinkt dat als Chinees voor je? Volg ons in de redenering.
Subtiel
In plaats van eenmalig een survey te versturen naar je database, kan je je vragenlijst aan elke e-mailcampagne vasthaken. Daar bedoelen we niet mee dat je je publiek moet bombarderen met vragen. Pak het subtieler aan. Geef je abonnees bij elke e-mail de keuzemogelijkheid tussen hun graad van interesse.
Bijvoorbeeld: Deze content was relevant
Deze content was irrelevant
Ik sta neutraal tegenover deze content
Extra
Zodra de abonnee doorklikt op één van de mogelijkheden, kan je zijn interesse koppelen aan het onderwerp. Wil je diepgaander segmentatiemateriaal, dan kan je steeds een survey achter de knop haken.