Vaak wordt binnen e-mailmarketing gebruik gemaakt van automatisch gegenereerd e-mailverkeer. Een inschrijving op een mailinglijst start een automatisch bericht op. Het feit dat je verjaart is ook al een voldoende reden om een automatisch gegeneerd bericht in je inbox te krijgen.
Maar er is nog meer mogelijk met dergelijke berichten. Je kan niet alleen sleutelen aan de inhoud, maar ook aan het vertrekpunt. We nemen een kledingzaak als case. Vaak is het startpunt van bericht via een autoresponder een handeling die door een contact ondernomen wordt op een website of op een call to action in een e-mailbericht. Het zijn ijkpunten die gemakkelijk te detecteren en te interpreteren zijn. Dat is nu eenmaal een onmiskenbare voorwaarde voor deze methodiek.
Life
We kunnen echter ook in real life naar triggers zoeken om een automatische e-mailactie op te starten. De enige voorwaarde is dat je op dat levende ogenblik je contact met een e-mailadres kunt koppelen. Zowat elke winkelketen – zelfs lokale shops – die naam waardig hebben een klantenkaart. Dus aan de kassa kan je veel aan elkaar knopen. De persoon, het e-mailadres en de aankoop. Dus is het leuk als je bij thuiskomst een bedankje krijgt voor de aankoop.
Fashionista
Dit is nog redelijk standaard overigens. Maar je kan nog een stap verder gaan. Maak van het bedankje een belevenis. Zeg geen extra ‘dankuwel’, dat zei de verkoopster in de winkel reeds. Neen, wens je klant veel geluk met de aankoop. Vertel ineens wat zij – of hij – gekocht heeft, dan wordt het nog persoonlijker. En als kledingszaak kan je er tegelijk nog eens de wasvoorschriften klaar en duidelijk bijzetten. En als je dan toch op maat aan het werken bent, waarom niet ineens de innerlijke fashionista van je contact aanspreken met je bericht. Het net aangekochte kledingstuk is mooi te combineren met…
Nieuw vertrekpunt
Je krijgt een stukje service naar de klant. Je bouwt een wereld op die het gevoel geeft dat je als kledingszaak meer dan alleen maar de focus op de aankoop legt. Het service element reikt nu ook een stuk verder dan alleen maar de verkoopster die aan het pashok advies geeft. En natuurlijk ga je het kledingsadvies met extra boven- of onderstukken en accessoires voeden vanuit je eigen assortiment. Maak je advies aanklikbaar en zo krijg je weer een nieuwe conversie. Deze tactiek is toepasbaar op zo wat elke sector met een verkoopspunt.