Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
context, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Testing

Geen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing

Dat de strijd om het Witte Huis in de Verenigde staten in alle hevigheid is losgebarsten, daar laten de nieuwsberichten niet aan twijfelen. Maar speelt e-mailmarketing hierin een grote rol? We gingen even rondneuzen bij de campagnes en kwamen tot een onthutsende vaststelling: geen nieuwe Amerikaanse president zonder e-mailmarketing.
Bij de vorige verkiezingen heeft President Obama deze e-marketing tool met bijna een ongelooflijke perfectie ingezet. Daarom dat de kandidaten van 2016 ook e-mail als een onlosmakend onderdeel van hun campagne zien. Maar elk met hun eigen accenten. We pikten er de twee opvallendste uit: Donald Trump en Hillary Clinton.

trump_optinDonald Trump

Deze man combineert complexiteit met eenvoud. De complexiteit bestaat erin om het publiek door en door te kennen. Demografisch zijn er behoorlijk wat verschillen in de grote lap die Amerika is. Je kan in het zuiden niet met dezelfde boodschap afkomen als in het noorden. Net zoals Trump zijn speeches aanpast aan de regio, zo past hij ook zijn e-mailberichten aan. Hij zweert trouw aan de idee dat context en verwachtingspatronen sterke uitgangspunten zijn om een blijvende e-mailrelatie op te bouwen.

Opt-in formulier à la Trump

Dat zie je ook meteen in zijn opt-in formulier. Hij probeert zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Naam en e-mail zijn verplicht. Maar ook de staat en de postcode wil hij weten. En in één ruk tracht hij ook nog je adres en telefoonnummer te weten te komen. Niet dat dit nuttig is voor e-mailmarketing, maar wel voor de begeleidende offline en telefooncampagnes. E-mailmarketing wordt hier ineens ingezet om de algemene marketing te voeden.

Boodschap à la Trump

“Maak Amerika weer groot”, dat is de basis slogan van zijn campagne. Eenvoudig, duidelijk, niet moeilijk te begrijpen. Uiteraard heeft niet iedere e-marketeer het zo eenvoudig om het complete verhaal in vier woorden te vertellen. Maar Trump houdt het eenvoudig in de inbox. Alles is een variatie op deze vier woorden. Trump gebruikt zijn e-mail vooral om een idee bij de mensen in hun hoofd te planten. Er wordt in de e-mail dus geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om echte Call to actions te lanceren.

clinton_optinHillary Clinton

Zij gooit het helemaal over een andere boeg. Ze drijft voort op de ervaring die Obama in de laatste race voor het presidentschap opbouwde. De campagne van Obama concentreerde zich onder andere op gepersonaliseerde landingspagina’s. Er werd ook voortdurend getest om de meest optimale opt-in formulieren te creëren.  Het gros van de 690 miljoen dollar die Obama online aan donaties ophaalde, kon worden toegeschreven aan de e-mailmarketing. Er werd, en bij Hillary Clinton is dat niet anders, voor iedere e-mail tot 18 versies tegen elkaar getest. De onderwerpregel, de algemene inhoud, de opmaak en het voorgestelde bedrag voor de donatie.

Opt-in à la Clinton

Daar zie je al dadelijk het eerste verschil met Trump. In haar opt-in slechts twee velden om in te vullen. Het eerste is uiteraard het e-mailadres, het tweede is de postcode. Deze laatste zal mee dienen voor de differentiatie naar de regio. Verder wordt er niets gevraagd. E-mailmarketing is duidelijk het primaire doel. En dat het inzamelen van donaties het voornaamste doel is, zie je ineens aan de landingspagina die je te zien krijgt na het bevestigen van de opt-in. Trump heet je welkom in de grote overwinningstocht, Clinton stelt je al dadelijk voor om $10 te doneren.

Content à la clinton

Opvallend is dat de e-mailberichten van Clinton zo goed als volledig tekst gebaseerd zijn. Nauwelijks enige CSS en opmaak. Naar inhoud wordt er ook verschillend, naargelang je leesgedrag getest. De afzendernaam ‘Hillary for America’ is een vast item, maar de aanvullingen variëren van ‘Welcome to Team Hillary!’ en ‘Welcome aboard, and thank you. Now take the next step’. Daarnaast de inhoud zowat zakelijk.

Er wordt gerefereerd naar de actualiteit van de dag, de stommiteit van de tegenstander, de kleine successen van de campagne. Vaak laten de campagnevoerders de complete familie opdraven. De ene dag zit Bill, de andere dag Chelsea in de in-box, om dan weer een paar dagen het gevoel te krijgen dat Hillary je rechtstreeks toespreekt, maar nooit sloganeske taal à la Trump. Wel iedere keer dezelfde opvallende rode CTA: Doneer $1!

clinton_3 clintion_1 clinton_2

mrt 21, 2016Ann Flipkens
Previous storyE-mailmarketing is terug van nooit weggeweestNext storyFlexmail lanceert voor het derde jaar op rij de resultaten van haar Email Barometer
Home Geen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing
4 jaar geleden context, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Testing277
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden. nov 7, 2012Thomas Vangelooven

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen. sep 30, 2014Ann Flipkens

context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen. mrt 3, 2016Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips

Laat je lezers meespelen in je e-mailbericht!

Het voorbeeld dat we vandaag opvoeren van Frankwatching, is een duidelijk voorbeeld van hoe content ingezet wordt om uiteindelijk omzet te draaien. Maar er zijn nog meer opmerkelijke elementen in dit e-mailbericht terug te vinden. nov 26, 2015Ann Flipkens

Cases, Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Communiceren in tijden van crisis

We hebben lang en hard nagedacht of we een e-mailcommunicatie zouden uitsturen rond onze dienstverlening in tijden van Covid-19. Hierbij alvast een geruststelling: ons team is er volledig op voorzien om van thuis uit te kunnen werken. Er is geen enkele impact op de continuïteit van onze diensten en onze support is nog altijd bereikbaar […]

Cases, List Building

Volg de lijn

E-mailmarketing staat of valt met goede e-mailadressen. Hoe meer relevante adressen, hoe groter de kans om te communiceren. En als je dan ook nog eens je contact zelf voor het diversifiëren laat instaan, dan heb je de top bereikt. De Vlaamse vervoersmaatschappij ‘De Lijn’ heeft deze eigenschappen in een campagne gecombineerd. mrt 23, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting

E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest

E-mailmarketing durft regelmatig het middelpunt te zijn van een veelbesproken onderwerp: is e-mail werkelijk een stervend communicatiemedium? Menig marketeer nam al eens in de mond dat traditionele media een stapje opzij zetten voor nieuwe communicatiemedia zoals sociale netwerken en apps. We betwisten uiteraard niet de dalende effectiviteit van een massacommunicatiemiddel dat één boodschap naar één […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail