Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
context, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Testing

Geen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing

Dat de strijd om het Witte Huis in de Verenigde staten in alle hevigheid is losgebarsten, daar laten de nieuwsberichten niet aan twijfelen. Maar speelt e-mailmarketing hierin een grote rol? We gingen even rondneuzen bij de campagnes en kwamen tot een onthutsende vaststelling: geen nieuwe Amerikaanse president zonder e-mailmarketing.
Bij de vorige verkiezingen heeft President Obama deze e-marketing tool met bijna een ongelooflijke perfectie ingezet. Daarom dat de kandidaten van 2016 ook e-mail als een onlosmakend onderdeel van hun campagne zien. Maar elk met hun eigen accenten. We pikten er de twee opvallendste uit: Donald Trump en Hillary Clinton.

trump_optinDonald Trump

Deze man combineert complexiteit met eenvoud. De complexiteit bestaat erin om het publiek door en door te kennen. Demografisch zijn er behoorlijk wat verschillen in de grote lap die Amerika is. Je kan in het zuiden niet met dezelfde boodschap afkomen als in het noorden. Net zoals Trump zijn speeches aanpast aan de regio, zo past hij ook zijn e-mailberichten aan. Hij zweert trouw aan de idee dat context en verwachtingspatronen sterke uitgangspunten zijn om een blijvende e-mailrelatie op te bouwen.

Opt-in formulier à la Trump

Dat zie je ook meteen in zijn opt-in formulier. Hij probeert zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Naam en e-mail zijn verplicht. Maar ook de staat en de postcode wil hij weten. En in één ruk tracht hij ook nog je adres en telefoonnummer te weten te komen. Niet dat dit nuttig is voor e-mailmarketing, maar wel voor de begeleidende offline en telefooncampagnes. E-mailmarketing wordt hier ineens ingezet om de algemene marketing te voeden.

Boodschap à la Trump

“Maak Amerika weer groot”, dat is de basis slogan van zijn campagne. Eenvoudig, duidelijk, niet moeilijk te begrijpen. Uiteraard heeft niet iedere e-marketeer het zo eenvoudig om het complete verhaal in vier woorden te vertellen. Maar Trump houdt het eenvoudig in de inbox. Alles is een variatie op deze vier woorden. Trump gebruikt zijn e-mail vooral om een idee bij de mensen in hun hoofd te planten. Er wordt in de e-mail dus geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om echte Call to actions te lanceren.

clinton_optinHillary Clinton

Zij gooit het helemaal over een andere boeg. Ze drijft voort op de ervaring die Obama in de laatste race voor het presidentschap opbouwde. De campagne van Obama concentreerde zich onder andere op gepersonaliseerde landingspagina’s. Er werd ook voortdurend getest om de meest optimale opt-in formulieren te creëren.  Het gros van de 690 miljoen dollar die Obama online aan donaties ophaalde, kon worden toegeschreven aan de e-mailmarketing. Er werd, en bij Hillary Clinton is dat niet anders, voor iedere e-mail tot 18 versies tegen elkaar getest. De onderwerpregel, de algemene inhoud, de opmaak en het voorgestelde bedrag voor de donatie.

Opt-in à la Clinton

Daar zie je al dadelijk het eerste verschil met Trump. In haar opt-in slechts twee velden om in te vullen. Het eerste is uiteraard het e-mailadres, het tweede is de postcode. Deze laatste zal mee dienen voor de differentiatie naar de regio. Verder wordt er niets gevraagd. E-mailmarketing is duidelijk het primaire doel. En dat het inzamelen van donaties het voornaamste doel is, zie je ineens aan de landingspagina die je te zien krijgt na het bevestigen van de opt-in. Trump heet je welkom in de grote overwinningstocht, Clinton stelt je al dadelijk voor om $10 te doneren.

Content à la clinton

Opvallend is dat de e-mailberichten van Clinton zo goed als volledig tekst gebaseerd zijn. Nauwelijks enige CSS en opmaak. Naar inhoud wordt er ook verschillend, naargelang je leesgedrag getest. De afzendernaam ‘Hillary for America’ is een vast item, maar de aanvullingen variëren van ‘Welcome to Team Hillary!’ en ‘Welcome aboard, and thank you. Now take the next step’. Daarnaast de inhoud zowat zakelijk.

Er wordt gerefereerd naar de actualiteit van de dag, de stommiteit van de tegenstander, de kleine successen van de campagne. Vaak laten de campagnevoerders de complete familie opdraven. De ene dag zit Bill, de andere dag Chelsea in de in-box, om dan weer een paar dagen het gevoel te krijgen dat Hillary je rechtstreeks toespreekt, maar nooit sloganeske taal à la Trump. Wel iedere keer dezelfde opvallende rode CTA: Doneer $1!

clinton_3 clintion_1 clinton_2

mrt 21, 2016Ann Flipkens
Previous storyE-mailmarketing is terug van nooit weggeweestNext storyFlexmail lanceert voor het derde jaar op rij de resultaten van haar Email Barometer
Home Geen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing
7 jaar geleden context, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Strategie, Targeting, Testing277
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

Het positieve gevolg van een sputterende economie

E-mailmarketing heeft deze in tijden van een achterblijvende economie een enorme groeischeut gekregen. Maar is er nog een ander positieve invloed dan de wet der grote getallen? We kwamen deze grafiek uit een onderzoek van Forrester Research over het vierde kwartaal van 2009 tegen. mrt 24, 2010Thomas Vangelooven

Tips

Een e-mailbericht als aanjager van je e-commerce!

E-marketeers beginnen stilaan te beseffen dat zòmaar e-mails sturen naar prospecten en klanten in grote bulk hoeveelheden eigenlijk langzaam maar zeker zinloos begint te worden. Zelfs al geeft het nog steeds een behoorlijke return. En toch is e-markering, ingezet op de juiste wijze, zinvol! jul 16, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Tips

Vier vuistregels om je lezers en de spam panels te vriend te houden

Lezers worden steeds kritischer in het selecteren wat ze wel of niet lezen. In hun inbox raken is niet meer voldoende. Grote hoeveelheden e-mails worden ongeopend naar de vuilbak, of erger naar de spam-box gesleept. Dat moet je zoveel mogelijk voorkomen want anders gaan de spamfilters je detecteren. Volgende vuistregels helpen je hier bij! dec […]

MasterClass : met cadeautjes genereer je geen goede e-marketinglijsten!

De deelnemers aan de MasterClass e-mailmarketing van maart kregen als eersten de nieuwe editie van de E-mailmarketing Trends in handen. Eén artikel trok de aandacht en was al dadelijk goed voor een boeiend gesprek. Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op. mrt 17, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Staar je niet blind op leesratio’s, vanaf nu worden het kijkratio’s!

We kijken in onze e-mailmarketing steeds naar de statistieken op het vlak van leescijfers. We meten dan het succes van de campagne in eerste instantie af aan de leesdichtheid, in tweede instantie aan de doorklikratio. Maar staren we ons niet al te blind op deze leescijfers? dec 4, 2014Michelle Dassen

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Tips

5 must-have elementen voor je nieuwsbrief

Die eerste indruk, je weet het ondertussen wel. En dan zijn er nog die e-mailclients die niet spontaan je afbeeldingen willen laten zien. Vandaag geven we vijf tips hoe je dan toch nog de meubelen kan redden… jun 4, 2013Michelle Dassen

Testing

De hoge prijs van een schoonheidsfoutje

Elke geopende e-mail is een kans om als merk met de ontvanger te communiceren.  Tegelijkertijd is het ook een kans om je merkreputatie op te bouwen. Slordigheden kunnen die reputatie snel om zeep helpen.  sep 21, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail