Onderschat nooit het belang van een goede onderwerpregel. Een perfect opgebouwd e-mailbericht kan in de vergeetput verdwijnen door de vermelding ‘geen onderwerp’. Met een bondige en relevante onderwerpregel zet je daarentegen je abonnees aan tot lezen.
Beperkt
Een goede onderwerpregel bedenken is geen makkelijke opdracht omdat de meeste e-mail clients slechts de eerste dertig tot vijftig tekens weergeven. Dat geeft je beperkte ruimte om het doel van je e-correspondentie duidelijk te maken.
Wanneer de wanhoop nabij is, kunnen enkele handige richtlijnen ter hulp schieten om een creatieve en efficiënte onderwerpregel te bedenken.
Urgentie
Een eerste tip is een gevoel van urgentie bij de abonnee te creëren. Vertel je publiek in de onderwerpregel waarom het de e-mail meteen moet openen. Bewaar de voordelen van je producten of diensten voor de broodtekst van je e-mail.
Relevantie
Zoek naar woorden die je publiek associeert met informatie die persoonlijk relevant is voor hem. Dat geeft de abonnee de idee dat de e-mail gepersonaliseerde en relevante informatie bevat, in plaats van algemene informatie.
Thema
Werk met een thema. Als je vergelijkbare thema’s gebruikt doorheen je e-mailcommunicatie, dan kan dat je helpen om te begrijpen welke onderwerpregels werken en welke niet. Zo kan een verkoper van printers het thema ‘kleuren die verkopen’ gebruiken. In elk e-mailbericht kan hij zo een nieuwe kleur onder de aandacht brengen in de onderwerpregel.
Om te testen welke onderwerpregels werken kan je naar een klein segment uit je abonneelijst een proef e-mail sturen. Een e-mail marketing platform zoals Flexmail geeft je meteen concrete data over hoeveel abonnees de e-mail hebben geopend. Zo zie je in een oogopslag welke de onderwerpregels die aanslaan en welke niet.