Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken!
Steeds meer studies tonen aan dat internauten hun mening over een merk en een product vormen door de kennis die ze online verzameld hebben. Zelfs nieuwsbrieven die een bedrijf per e-mail verstuurt horen dragen bij aan die perceptie. Dit onderstreept natuurlijk het belang om vanaf het eerste ogenblik een goede digitale indruk te maken.
Welkom
Meestal start die relatie met een basis welkomstbericht. Wat moet er gebeuren op het ogenblik dat iemand op de inschrijf knop klikt? Het is misschien een open deur intrappen, maar vergeet vooral niet om dankjewel te zeggen. Dat is het strikte minimum. Maar je kan het ook ruimer zien. Je kan nog eens duidelijk stellen wie je bent, wie zij zijn, even aangeven welke gegevens je van hen ontvangen hebt, hun recht op privacy nog eens in de verf zetten en vooral stellen dat ze steeds op elk gewenst ogenblik kunnen uitschrijven. Een hele reeks aan elementen waar je uit kan putten.
Verwachtingspatroon
Nog belangrijker is dat je even aangeeft wat de nieuw prospect van je mag verwachten nu je over zijn of haar e-mailadres beschikt. Een verwachtingspatroon die ontstond op een webstek kan soms verschillen met wat jou plannen als e-marketeer inhouden. Lijst gewoon even op voor wat de inschrijving geldt. Wat de inhoudelijk lijn is van de nieuwsbrieven die de nieuwe prospect mag verwachten en op welk ritme je van plan bent om die uit te sturen. Heldere afspraken zorgen voor een gerustgestelde internaut. En als jij jezelf aan die afspraken houdt, dan is de kans klein dat de prospect op zoek gaat naar de uitschrijf knop.
Huisstijl
Gebruik je welkom ook om de nieuwe ingeschrevene ineens vertrouwd te maken met je huisstijl. Gebruik dezelfde, of minstens gelijkaardige, grafische elementen die je straks ook in je nieuwsbrief zal gebruiken. Laat ook je bedrijfslogo ergens een plekje vinden in het bericht. Ideaal voor een extra beetje online branding. Maar vooral goed als herkenning voor de toekomstige lezer. Hij zal in één oogopslag je nieuwsbrief herkennen. Als je zoveel energie hebt gestoken in het ontwerp van je nieuwsbrief, dan ga je de nieuwe abonnee toch niet afschepen met een bericht in platte tekst?
Voorproef
En tenslotte is het zeker niet verkeerd om je nieuwe lezer al van een voorproef te voorzien. Waarom niet een link insluiten waar hij de laatste nieuwsbrief online kan lezen. Waarom niet al de volgende versie aankondigen en tegelijkertijd al een tipje van de sluier lichten door enkele onderwerpen aan te kondigen. Een lezer met een gevuld verwachtingspatroon, die zal uitkijken naar je volgende digitale communicatie. En daar is het toch om te doen!