Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken!

Steeds meer studies tonen aan dat internauten hun mening over een merk en een product vormen door de kennis die ze online verzameld hebben. Zelfs nieuwsbrieven die een bedrijf per e-mail verstuurt horen dragen bij aan die perceptie. Dit onderstreept natuurlijk het belang om vanaf het eerste ogenblik een goede digitale indruk te maken.

Welkom

Meestal start die relatie met een basis welkomstbericht. Wat moet er gebeuren op het ogenblik dat iemand op de inschrijf knop klikt? Het is misschien een open deur intrappen, maar vergeet vooral niet om dankjewel te zeggen. Dat is het strikte minimum. Maar je kan het ook ruimer zien. Je kan nog eens duidelijk stellen wie je bent, wie zij zijn, even aangeven welke gegevens je van hen ontvangen hebt, hun recht op privacy nog eens in de verf zetten en vooral stellen dat ze steeds op elk gewenst ogenblik kunnen uitschrijven. Een hele reeks aan elementen waar je uit kan putten.

Verwachtingspatroon

Nog belangrijker is dat je even aangeeft wat de nieuw prospect van je mag verwachten nu je over zijn of haar e-mailadres beschikt. Een verwachtingspatroon die ontstond op een webstek kan soms verschillen met wat jou plannen als e-marketeer inhouden. Lijst gewoon even op voor wat de inschrijving geldt. Wat de inhoudelijk lijn is van de nieuwsbrieven die de nieuwe prospect mag verwachten en op welk ritme je van plan bent om die uit te sturen. Heldere afspraken zorgen voor een gerustgestelde internaut. En als jij jezelf aan die afspraken houdt, dan is de kans klein dat de prospect op zoek gaat naar de uitschrijf knop.

Huisstijl

Gebruik je welkom ook om de nieuwe ingeschrevene ineens vertrouwd te maken met je huisstijl. Gebruik dezelfde, of minstens gelijkaardige, grafische elementen die je straks ook in je nieuwsbrief zal gebruiken. Laat ook je bedrijfslogo ergens een plekje vinden in het bericht. Ideaal voor een extra beetje online branding. Maar vooral goed als herkenning voor de toekomstige lezer. Hij zal in één oogopslag je nieuwsbrief herkennen. Als je zoveel energie hebt gestoken in het ontwerp van je nieuwsbrief, dan ga je de nieuwe abonnee toch niet afschepen met een bericht in platte tekst?

Voorproef

En tenslotte is het zeker niet verkeerd om je nieuwe lezer al van een voorproef te voorzien. Waarom niet een link insluiten waar hij de laatste nieuwsbrief online kan lezen. Waarom niet al de volgende versie aankondigen en tegelijkertijd al een tipje van de sluier lichten door enkele onderwerpen aan te kondigen. Een lezer met een gevuld verwachtingspatroon, die zal uitkijken naar je volgende digitale communicatie. En daar is het toch om te doen!

jan 27, 2010Thomas Vangelooven
Previous storyHoe groot is het bereik van e-mailmarketing?Next story8 Valentijns e-mail marketing tips
Home Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!
13 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Strategie268
Thomas Vangelooven
Twitter
Comments: 1
  1. Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing
    13 jaar geleden

    Als toevoeging aan bovenstaande:

    Een welkomsbericht kun je ook gebruiken om de subscriber welkom te heten in je database en ze daarbij een speciaal voordeel te geven. Dit kan op verschillende manieren;
    * Geef de ontvanger een bonus voor zijn interesse en verras hem met een ‘sign-up’ bonus bijvoorbeeld:
    * geef een link naar de meest populaire content van je laatste mailings;
    * geef een kortingscode of een andere speciale aanbieding, die alleen voor nieuwe subscribers geldt;
    * een “alleen-voor-subscribers” artikel, white paper, presentatie of ander handig document

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Tips

Vijf valkuilen om niet in te trappen!

Bij het opstellen van een e-mailbericht moet je niet alleen oog hebben voor de boodschap en het uitzicht, je moet ook oog hebben voor enkele specifieke valkuilen waarin je kan trappen. Een e-mailclient is immers onverbiddelijk bij het interpreteren van je boodschap. En als die verkeerd oogt, dan is het te laat. We zetten enkele […]

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

List Building

Het beste recept voor een goede opt-in is kiss!

Een onderzoek van de Nielsen Norman Group wees uit dat gebruikers soms onverwacht veel moeilijkheden ondervinden bij het inschrijven en het uitschrijven voor nieuwsbrieven. Bij het inschrijven slaagt 81% van de gebruikers in dit onderzoek er in om deze taak tot een goed einde te brengen. Uitschrijven lukt beter, 91 procent lukt er in. okt […]

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Strategie, Trends

De e-mailmarketingtrends van de toekomst!

Robots die onze boodschappen doen, zelfrijdende auto’s en vuilnisbakken die zichzelf buiten zetten. Dat zijn de dingen waar we aan denken als iemand zegt trends van de toekomst. Het zijn allemaal veranderingen die ons leven makkelijker moeten maken en daar streven we ook naar binnen e-mailmarketing. Wij gaan steeds op zoek naar manieren om de […]

List Building

Vier methodes om je contactenlijst te laten groeien

Je website is het digitale uithangbord voor je bedrijf en is daarmee een uitstekend platform om potentiële klanten voor je te winnen. Via een opt-in formulier, een enquête, een bestelformulier of een feedbackformulier kan je naar hun e-mailadres polsen. Ontdek hier nog enkele efficiënte manieren. mrt 16, 2011Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Alle karakters in je e-mailadres, begin van ellende?

Op 30 oktober besliste in Seoul de algemene vergadering van internet regulator ICANN dat domeinnamen op internet niet meer exclusief met Latijnse karakters moeten worden geschreven. De eerste alfabetten kunnen vanaf midden november al ingediend worden. nov 2, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Hoe houd je je e-mail relevant?

Zoals jullie wel weten is relevantie het sleutelwoord voor efficiënte e-mailmarketing. Maar in sterk veranderende tijden, waar de ontwikkelingen in communicatiemiddelen niet stilstaan, moet je e-mailmarketing up-to-date blijven. Met deze drie tips weet je hoe je dat kan doen. aug 5, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail