Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken!

Steeds meer studies tonen aan dat internauten hun mening over een merk en een product vormen door de kennis die ze online verzameld hebben. Zelfs nieuwsbrieven die een bedrijf per e-mail verstuurt horen dragen bij aan die perceptie. Dit onderstreept natuurlijk het belang om vanaf het eerste ogenblik een goede digitale indruk te maken.

Welkom

Meestal start die relatie met een basis welkomstbericht. Wat moet er gebeuren op het ogenblik dat iemand op de inschrijf knop klikt? Het is misschien een open deur intrappen, maar vergeet vooral niet om dankjewel te zeggen. Dat is het strikte minimum. Maar je kan het ook ruimer zien. Je kan nog eens duidelijk stellen wie je bent, wie zij zijn, even aangeven welke gegevens je van hen ontvangen hebt, hun recht op privacy nog eens in de verf zetten en vooral stellen dat ze steeds op elk gewenst ogenblik kunnen uitschrijven. Een hele reeks aan elementen waar je uit kan putten.

Verwachtingspatroon

Nog belangrijker is dat je even aangeeft wat de nieuw prospect van je mag verwachten nu je over zijn of haar e-mailadres beschikt. Een verwachtingspatroon die ontstond op een webstek kan soms verschillen met wat jou plannen als e-marketeer inhouden. Lijst gewoon even op voor wat de inschrijving geldt. Wat de inhoudelijk lijn is van de nieuwsbrieven die de nieuwe prospect mag verwachten en op welk ritme je van plan bent om die uit te sturen. Heldere afspraken zorgen voor een gerustgestelde internaut. En als jij jezelf aan die afspraken houdt, dan is de kans klein dat de prospect op zoek gaat naar de uitschrijf knop.

Huisstijl

Gebruik je welkom ook om de nieuwe ingeschrevene ineens vertrouwd te maken met je huisstijl. Gebruik dezelfde, of minstens gelijkaardige, grafische elementen die je straks ook in je nieuwsbrief zal gebruiken. Laat ook je bedrijfslogo ergens een plekje vinden in het bericht. Ideaal voor een extra beetje online branding. Maar vooral goed als herkenning voor de toekomstige lezer. Hij zal in één oogopslag je nieuwsbrief herkennen. Als je zoveel energie hebt gestoken in het ontwerp van je nieuwsbrief, dan ga je de nieuwe abonnee toch niet afschepen met een bericht in platte tekst?

Voorproef

En tenslotte is het zeker niet verkeerd om je nieuwe lezer al van een voorproef te voorzien. Waarom niet een link insluiten waar hij de laatste nieuwsbrief online kan lezen. Waarom niet al de volgende versie aankondigen en tegelijkertijd al een tipje van de sluier lichten door enkele onderwerpen aan te kondigen. Een lezer met een gevuld verwachtingspatroon, die zal uitkijken naar je volgende digitale communicatie. En daar is het toch om te doen!

jan 27, 2010Thomas Vangelooven
Previous storyHoe groot is het bereik van e-mailmarketing?Next story8 Valentijns e-mail marketing tips
Home Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!
11 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Strategie230
Thomas Vangelooven
Twitter
Comments: 1
  1. Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing
    11 jaar geleden

    Als toevoeging aan bovenstaande:

    Een welkomsbericht kun je ook gebruiken om de subscriber welkom te heten in je database en ze daarbij een speciaal voordeel te geven. Dit kan op verschillende manieren;
    * Geef de ontvanger een bonus voor zijn interesse en verras hem met een ‘sign-up’ bonus bijvoorbeeld:
    * geef een link naar de meest populaire content van je laatste mailings;
    * geef een kortingscode of een andere speciale aanbieding, die alleen voor nieuwe subscribers geldt;
    * een “alleen-voor-subscribers” artikel, white paper, presentatie of ander handig document

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Design, Inspiratie!

Verzin eens een droedel voor je volgende e-mail

Vandaag hebben we een B2B voorbeeld van eigen bodem. De zakelijke poot van Vlaanderens telecom bedrijf kwam met deze aparte aanpak voor ondernemers en managers met weinig tijd. apr 11, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Freemium en e-mailmarketing

E-mailmarketing is ongetwijfeld de beste tool om slapende klanten een tikkeltje wakker te schudden. Maar hoe doe je dat? Met de klop van een hamer, of zachtjes ‘broeder Jacob’ zingen? We zetten de twee mogelijkheden even langs elkaar. mrt 8, 2013Michelle Dassen

List Building, Targeting

Segmenteer je mailinglijsten voor meer relevantie

We hebben het al eens gezegd en we blijven het herhalen: de sleutel tot succes is ‘relevantie’. Het segmenteren van je e-maillijsten aan de hand van een aantal criteria maakt je bericht relevanter voor de doelgroep én optimaliseert je klantenrelatie. feb 23, 2011Thomas Vangelooven

Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

Het Belang van Nalezen

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt naar je klanten en prospecten is het aangeraden om je inhoud nog eens minstens één keer na te lezen. Dit om belachelijke taal- en schrijffouten (door nonchalance, snelheid en onoplettendheid) te voorkomen. Je bedrijf zou anders wel eens in een negatief daglicht geplaatst kunnen worden, net zoals Bellewaerde Park overkomen […]

E-mailmarketing

Alleen vandaag kopen zonder BTW!

Een onderwerpregel van een promotioneel e-mailbericht dat in onze inbox viel. Een postorder bedrijf probeert op deze wijze mij te verleiden om opnieuw een aankoop te verrichten. Hebben ze hun huiswerk goed gemaakt? sep 24, 2010Ann Flipkens

Tips, Trends, Wetgeving

Dag info@bedrijf.be!

Er viel net weer een e-mailbericht met commerciële inslag in mijn in-box. Eentje in de categorie van totaal irrelevant. Maar nieuwsgierig als we zijn, bekeken we het ding een tikkeltje naderbij. feb 13, 2014Thomas Vangelooven

Het wordt vechten om aandacht!

Deze cijfers plukten we uit de laatste editie van het “MarketingSherpa 2010 Email Marketing Benchmark Report”. Het blijkt dat het gevecht om aandacht voor je e-mail boodschap pas goed begonnen is. feb 18, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail