Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka.

Yukka is een onlineboetiek voor merkkledij. De maandelijkse nieuwsbrief wordt uitgestuurd om new arrivals, exclusieve merken en limited editions te promoten om meer trafiek naar de website te genereren en de verkoop op te trekken.

De e-mailcampagne heeft een duidelijke doelstelling en speelt in op de behoeften van de doelgroep, maar met een troebele focus en moeilijk vindbare vitale informatie, loopt het e-mailbericht de lezers voorbij.

Ontwerp

Het ontwerp van de e-mailcampagne heeft niet dezelfde professionele, hippe uitstraling als de website van Yukka. Het logo keert dan wel terug, maar behalve de header is de huisstijl niet herkenbaar in de communicatie.

Doelgroep

Yukka heeft zowel een mannelijk als vrouwelijk doelpubliek. Het e-mailbericht houdt daar geen rekening mee en promoot alleen mannenkleding. Daarmee keert Yukka de rug naar een deel van de doelgroep. Wil Yukka alleen de mannelijk doelgroep bereiken, dan moet het zijn contactenlijst segmenteren op basis van het geslacht. Zo niet is de communicatie niet relevant voor een deel van de doelgroep en schaadt dat de klantenrelatie.

Doelstelling

Met de nieuwsbrief wil Yukka het merk Fabulous 300 in de kijker plaatsen, maar die boodschap is niet helemaal duidelijk. Het logo van het merk moet grotere visibiliteit krijgen zodat klanten meteen weten waarover de campagne gaat. Als het te lang duurt om dat uit te vissen, haken ze gewoon af.

De promotie van de gratis productverzending is een bijkomstige boodschap, die een te prominente plaats eist in de huidige campagne. Zo gaat de sleutelboodschap, de promotie van het merk Fabulous 300, aan de lezer voorbij.

Hetzelfde argument geldt voor het Zen and Fuka-item middenin de nieuwsbrief. Het is perfect mogelijk om meerdere boodschappen mee te geven in je nieuwsbrief, maar het is wel nodig ze te ordenen naargelang hun prioriteit.

Opmaak

Afbeeldingen in de nieuwsbrief moeten helder en aantrekkelijk zijn. De modellen in het e-mailbericht zweven zowaar op de witte achtergrond. Door het omkaderen van de afbeeldingen en hen professioneler te croppen, creëer je een hele andere look and feel.

Productinformatie

De nieuwsbrief pakt dan wel uit met afbeeldingen, maar bevat totaal geen productinformatie. De prijs ontbreekt, net zoals de oproep tot actie. Dat is een gemiste kans, omdat de doelgroep zich net laat overtuigen door het merk en de aanbiedingen.

Verdeling

De dubbele afbeeldingen verspillen waardevolle ruimte in de nieuwsbrief zodat belangrijke content onder ‘de vouw’ van de e-mailcampagne verdwijnt. De lezers zijn niet altijd geneigd om naar onder te scrollen, waardoor ze belangrijke informatie missen.

Actie

De oproep tot actie is een belangrijk element voor een succesvolle e-mailcampagne. In deze nieuwsbrief staat de link helemaal onderaan en is de link niet duidelijk.

Uitschrijfknop

Het is wettelijk verplicht om een uitschrijflink toe te voegen aan je e-mailbericht, maar het is niet nodig om de link boven de oproep tot actie te laten uitspringen. Op dit moment is dat de meest duidelijke link op de pagina op het rechtse gedeelte. De hele url wordt ook weergegeven. Dat oogt amateuristisch. Beter is een link vast te hangen aan een simpele boodschap zoals ‘klik hier om uit te schrijven’.

Schakel de zwakke schakel uit in je e-mailcommunicatie en ga aan de slag met e-mailmarketingplatform Flexmail.

mrt 25, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyGeef de klanten waarde voor hun e-mailadresNext storyGenereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)
Home Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap
12 jaar geleden Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing170
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Verhoog je afleverpercentage met een SPF-record

SPF staat voor ‘Sender Policy Framework’. Het is een methode om vervalsing van het afzenderadres van e-mailberichten tegen te gaan. Met andere woorden: de technologie voorkomt dat je afzenderadres wordt misbruikt voor spam.  mei 20, 2011Ann Flipkens

Tips

Voorkom een dood einde!

Een van de grootste uitdagingen (49%) van e-marketeers die bij het Forrester onderzoek eind vorig jaar naar boven kwam drijven was het bevorderen van de groei en het rendement van de open en doorklik ratio’s. Daar zijn natuurlijk nog behoorlijk wat boeken over volgeschreven. Maar vandaag willen we graag wijzen op een opportuniteit die vaak […]

Tips, Trends

Gmail sorteert e-mailmarketing

Google heeft met Gmail weer een stapje richting het boetseren van het aanzien van e-mailmarketing genomen. Er is nu de tab ‘reclame’. aug 22, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Hoe begin je met e-mailmarketing

Staat de essentie boven de vouw?

Het voorbeeld dat we hier opvoeren deed ons dadelijk aan de techniek van de krantenwereld denken. Soms kunnen we in de digitale wereld veel leren van de gedrukte wereld. Er is zoiets als de uitdrukking “boven de vouw”… jan 29, 2016Ann Flipkens

Meer dan een onderwerpregel en een CTA!

Er staan voor e-marketeers nog enkele drukke weken voor de boeg. De eindejaarsfeesten zijn ideale momenten om via e-shops in extremis nog een laatste pakje aan te schaffen. En hoe breng je volk naar de e-shops? Via e-mail berichten natuurlijk! dec 11, 2013Michelle Dassen

Thema-mailings

Verstuur je kerstwensen met e-cards

De kerstperiode is in aantocht en dat wil zeggen dat er weer volop kaartjes met kerst- en nieuwjaarswensen verstuurd worden. Vroeger werden er nog kaartjes en postzegels in de winkels gekocht en per post verstuurd, nu maakt men alsmaar meer gebruik van e-cards. Hieronder even op een rijtje hoe je zo’n digitale wenskaart verzendt en […]

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail