E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka.
De e-mailcampagne heeft een duidelijke doelstelling en speelt in op de behoeften van de doelgroep, maar met een troebele focus en moeilijk vindbare vitale informatie, loopt het e-mailbericht de lezers voorbij.
Ontwerp
Het ontwerp van de e-mailcampagne heeft niet dezelfde professionele, hippe uitstraling als de website van Yukka. Het logo keert dan wel terug, maar behalve de header is de huisstijl niet herkenbaar in de communicatie.
Doelgroep
Yukka heeft zowel een mannelijk als vrouwelijk doelpubliek. Het e-mailbericht houdt daar geen rekening mee en promoot alleen mannenkleding. Daarmee keert Yukka de rug naar een deel van de doelgroep. Wil Yukka alleen de mannelijk doelgroep bereiken, dan moet het zijn contactenlijst segmenteren op basis van het geslacht. Zo niet is de communicatie niet relevant voor een deel van de doelgroep en schaadt dat de klantenrelatie.
Doelstelling
Met de nieuwsbrief wil Yukka het merk Fabulous 300 in de kijker plaatsen, maar die boodschap is niet helemaal duidelijk. Het logo van het merk moet grotere visibiliteit krijgen zodat klanten meteen weten waarover de campagne gaat. Als het te lang duurt om dat uit te vissen, haken ze gewoon af.
De promotie van de gratis productverzending is een bijkomstige boodschap, die een te prominente plaats eist in de huidige campagne. Zo gaat de sleutelboodschap, de promotie van het merk Fabulous 300, aan de lezer voorbij.
Hetzelfde argument geldt voor het Zen and Fuka-item middenin de nieuwsbrief. Het is perfect mogelijk om meerdere boodschappen mee te geven in je nieuwsbrief, maar het is wel nodig ze te ordenen naargelang hun prioriteit.
Opmaak
Afbeeldingen in de nieuwsbrief moeten helder en aantrekkelijk zijn. De modellen in het e-mailbericht zweven zowaar op de witte achtergrond. Door het omkaderen van de afbeeldingen en hen professioneler te croppen, creëer je een hele andere look and feel.
Productinformatie
De nieuwsbrief pakt dan wel uit met afbeeldingen, maar bevat totaal geen productinformatie. De prijs ontbreekt, net zoals de oproep tot actie. Dat is een gemiste kans, omdat de doelgroep zich net laat overtuigen door het merk en de aanbiedingen.
Verdeling
De dubbele afbeeldingen verspillen waardevolle ruimte in de nieuwsbrief zodat belangrijke content onder ‘de vouw’ van de e-mailcampagne verdwijnt. De lezers zijn niet altijd geneigd om naar onder te scrollen, waardoor ze belangrijke informatie missen.
Actie
De oproep tot actie is een belangrijk element voor een succesvolle e-mailcampagne. In deze nieuwsbrief staat de link helemaal onderaan en is de link niet duidelijk.
Uitschrijfknop
Het is wettelijk verplicht om een uitschrijflink toe te voegen aan je e-mailbericht, maar het is niet nodig om de link boven de oproep tot actie te laten uitspringen. Op dit moment is dat de meest duidelijke link op de pagina op het rechtse gedeelte. De hele url wordt ook weergegeven. Dat oogt amateuristisch. Beter is een link vast te hangen aan een simpele boodschap zoals ‘klik hier om uit te schrijven’.
Schakel de zwakke schakel uit in je e-mailcommunicatie en ga aan de slag met e-mailmarketingplatform Flexmail.