Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka.

Yukka is een onlineboetiek voor merkkledij. De maandelijkse nieuwsbrief wordt uitgestuurd om new arrivals, exclusieve merken en limited editions te promoten om meer trafiek naar de website te genereren en de verkoop op te trekken.

De e-mailcampagne heeft een duidelijke doelstelling en speelt in op de behoeften van de doelgroep, maar met een troebele focus en moeilijk vindbare vitale informatie, loopt het e-mailbericht de lezers voorbij.

Ontwerp

Het ontwerp van de e-mailcampagne heeft niet dezelfde professionele, hippe uitstraling als de website van Yukka. Het logo keert dan wel terug, maar behalve de header is de huisstijl niet herkenbaar in de communicatie.

Doelgroep

Yukka heeft zowel een mannelijk als vrouwelijk doelpubliek. Het e-mailbericht houdt daar geen rekening mee en promoot alleen mannenkleding. Daarmee keert Yukka de rug naar een deel van de doelgroep. Wil Yukka alleen de mannelijk doelgroep bereiken, dan moet het zijn contactenlijst segmenteren op basis van het geslacht. Zo niet is de communicatie niet relevant voor een deel van de doelgroep en schaadt dat de klantenrelatie.

Doelstelling

Met de nieuwsbrief wil Yukka het merk Fabulous 300 in de kijker plaatsen, maar die boodschap is niet helemaal duidelijk. Het logo van het merk moet grotere visibiliteit krijgen zodat klanten meteen weten waarover de campagne gaat. Als het te lang duurt om dat uit te vissen, haken ze gewoon af.

De promotie van de gratis productverzending is een bijkomstige boodschap, die een te prominente plaats eist in de huidige campagne. Zo gaat de sleutelboodschap, de promotie van het merk Fabulous 300, aan de lezer voorbij.

Hetzelfde argument geldt voor het Zen and Fuka-item middenin de nieuwsbrief. Het is perfect mogelijk om meerdere boodschappen mee te geven in je nieuwsbrief, maar het is wel nodig ze te ordenen naargelang hun prioriteit.

Opmaak

Afbeeldingen in de nieuwsbrief moeten helder en aantrekkelijk zijn. De modellen in het e-mailbericht zweven zowaar op de witte achtergrond. Door het omkaderen van de afbeeldingen en hen professioneler te croppen, creëer je een hele andere look and feel.

Productinformatie

De nieuwsbrief pakt dan wel uit met afbeeldingen, maar bevat totaal geen productinformatie. De prijs ontbreekt, net zoals de oproep tot actie. Dat is een gemiste kans, omdat de doelgroep zich net laat overtuigen door het merk en de aanbiedingen.

Verdeling

De dubbele afbeeldingen verspillen waardevolle ruimte in de nieuwsbrief zodat belangrijke content onder ‘de vouw’ van de e-mailcampagne verdwijnt. De lezers zijn niet altijd geneigd om naar onder te scrollen, waardoor ze belangrijke informatie missen.

Actie

De oproep tot actie is een belangrijk element voor een succesvolle e-mailcampagne. In deze nieuwsbrief staat de link helemaal onderaan en is de link niet duidelijk.

Uitschrijfknop

Het is wettelijk verplicht om een uitschrijflink toe te voegen aan je e-mailbericht, maar het is niet nodig om de link boven de oproep tot actie te laten uitspringen. Op dit moment is dat de meest duidelijke link op de pagina op het rechtse gedeelte. De hele url wordt ook weergegeven. Dat oogt amateuristisch. Beter is een link vast te hangen aan een simpele boodschap zoals ‘klik hier om uit te schrijven’.

Schakel de zwakke schakel uit in je e-mailcommunicatie en ga aan de slag met e-mailmarketingplatform Flexmail.

mrt 25, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyGeef de klanten waarde voor hun e-mailadresNext storyGenereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)
Home Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap
10 jaar geleden Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing122
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Vlieg niet te vaak op automatische piloot!

Het is dan wel vakantie en het moment van het jaar om het vliegtuig te nemen. Maar waar een piloot op een lijnvlucht automatisch grijpt naar de piloot zonder handen, letten we bij e-mailmarketing beter op. Het is niet omdat je iets kan automatiseren, dat je het ook moet. jul 13, 2015Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Wel of geen e-mail attachment?

Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken. mrt 9, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Doe eens iets geks met je e-mailmarketing campagne

E-mailmarketing zit in de lift. Dat heb je zeker al gemerkt. Heb je dan ook gezien dat anderen dit ook hebben gemerkt? Daarom is het soms nodig om uit de reeks te springen af en toe je e-mail campagne aan te vullen met, waarom niet, iets geks! feb 12, 2010Thomas Vangelooven

Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen. sep 30, 2014Ann Flipkens

Kan het nog duidelijker?

We pakken graag uit met cijfers om ons gelijk te bewijzen. De laatste grafiek die MarketingSherpa uit haar 2010 Email Marketing Benchmark Report vrijgaf, liet weer eens een opmerkelijk beeld zien. Het nut van relevante inhoud staat nog steeds onwrikbaar vast. jun 9, 2010Ann Flipkens

Social media

Drie sociale mediastrategieën op maat van de e-mailmarketeer

Ondanks onheilspellende voorspellingen dat sociale media de dooddoener zijn van e-mail, zien we dat de twee kanalen harmonieus langs elkaar leven. De vooruitziende e-mailmarketeer gebruikt e-mail én sociale media om zijn boodschap extra draagkracht te geven. De echte innovatieve e-marketeer neemt een volgende stap. Hier ontdekt u hoe hij dat doet. okt 21, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,750

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail