Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Geniet van onze speciale paasmenu

Deze onderwerpregel kregen we vanochtend voor de neus bij het uitzuiveren van de inbox. Hij trok wel aandacht, want genieten, daar zijn we altijd voor te vinden en speciale menu’s kunnen niet slecht zijn. Alleen is Pasen ondertussen verleden tijd.

teletijdmachine En daarom is het nu, voor mij als contact, niet meer mogelijk om relevante conversie te genereren op deze e-mail. Een tafel reserveren voor een datum die in het verleden ligt kan helaas niet. En de teletijdmachine van professor Barabas, die bestaat alleen maar in de fantasie.

Geen toeval

Toeval dachten we eerst. Maar we gingen toch even op zoek of over dit fenomeen onderzoek werd gepleegd. En we stootten op deze grafiek van Marketingsherpa uit 2012. Deze vertelt of relevante e-mail met een duidelijk doel, tijdig bij de e-mailcontacten afgeleverd wordt. Dat blijkt gelukkig in de meerderheid van de gevallen te lukken. Hoewel we hier ook weer een bijkomende notitie moeten maken. Van de respondenten bleven 17 procent het antwoord schuldig.

Verontrustende trend

Dus hier kunnen we geen wetenschappelijk conclusie trekken, maar de trend is duidelijk. Onder de groep van de bevraagde e-marketeers geeft één vijfde zelf toe dat ze eigenlijk hun huiswerk niet maken. Ze zijn te laat met het verzenden van hun campagne. Ze zijn in hetzelfde bedje ziek als mijn geliefde chef met zijn paasmenu. Daarnaast blijkt nog een grote groep, ruim één derde, zijn campagnes op het scherp van de snee te voeren. Ze vertrekken te dicht tegen de target datum aan. Dat zou bijvoorbeeld het geval geweest zijn mocht de aanbieding van het paasmenu op goede vrijdag in de inbox gevallen zijn.

Tijdig en toch te laat

Want dan zijn er twee opties. Ofwel is het te kort dag en heb ik reeds mijn arrangement voor zondag in orde gebracht. Ofwel wilde het restaurant nog zijn laatste tafel slijten en krijg ik als respondent, fier dat ik conversie kan genereren, lik op stuk. Voor de tweede reageerder is er geen plaats meer. We schreven het reeds meermaals in deze blog. Timing is één van de belangrijkste aspecten van e-mailmarketing. Dus plan je al je acties in een soort jaarplan op een kalender. Let er op dat ook de respondent tijd nodig heeft om actie te ondernemen.

Blijf de tijd een stapje voor

En wacht niet met het versturen van je campagne tot het moment dat de relevantie voor je contact niet meer aanwezig is. Als je product of dienst een levensduur heeft van een jaar, dan moet je boodschap ruim voor vervaldatum vallen en niet nadien. Want wie weet heeft je klant zijn e-mailadres achter gelaten op verschillende e-marketinglijsten en is de concurrent je voor met een aanbieding waar je contact wel op inging.

En tenslotte is er nog de wet van Murphy. Als je alles op datum gepland hebt op niveau van verzending, neem dan de planning voor de opmaak van je e-mailbericht in één ruk mee. Want wacht je tot dag min één, dan zal je zien dat allerlei tegenslag je goed geplande actie toch nog in de zone van ‘te kort tegen target datum’ zal drijven.

telaat

apr 3, 2013Ann Flipkens
Previous storyMet goede content kan je de oorlog winnenNext storyHet leven van een e-mailcampagne
Home Geniet van onze speciale paasmenu
10 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends481
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce, E-mailmarketing, Reporting, Strategie

Het leven van een e-mailcampagne

In het e-mailplatform van Flexmail zal iedere account straks een nieuw dashboard zien verschijnen. Het plaatst op een ordelijke wijze een reeks relevante cijfers waarmee je niet alleen je e-marketing kan aanscherpen, maar ook je complete sales kan bijsturen. apr 5, 2013Thomas Vangelooven

List Building

E-mail marketing voor beginners: hoe stel je een contactenlijst op?

E-mail marketing is een efficiënte en persoonlijke manier om je bedrijf of merk te promoten, om contact te houden met je prospecten, hen op te volgen en om aan te knopen met je klanten. Maar hoe stel je een contactenlijst van nul op? feb 11, 2011Ann Flipkens

Design, E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Een e-mail voor een transactie verdient ook alle aandacht

Een groot deel van het e-mailverkeer valt onder de term ‘transactional email’. In de CAN-SPAM Act werd alle e-mail die een transactie via internet begeleidt of faciliteert onder deze categorie geplaatst. mrt 22, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Kan je de lezer wel bijhouden?

Twee onderzoeken brachten iets merkwaardig aan het licht. Als je denkt het goede e-mailadres in je lijst opgenomen te hebben, dan blijkt dat je half jaar later al achter de feiten aan het aanhollen bent. jan 8, 2010Ann Flipkens

Tips

Heb je al eens stil gestaan wat je met een ‘beter lees link’ kan?

Je kent het wel! Het eerste waar je als lezer van een e-mailbericht mee geconfronteerd wordt is een link waarop je kan klikken als het bericht in je favoriete e-mail client tot een schroothoop herleid werd. mei 12, 2010Ann Flipkens

Design, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Zoek de drie verschillen, met en zonder afbeeldingen!

Het is een bekend fenomeen. Bij heel wat e-mailclients staan de afbeeldingen standaard op uit. Met de alt-tag kan je altijd één en ander recht zetten. Maar het blijft behelpen. Daarom willen we je dit voorbeeld van de befaamd e-marketeers van moo.com niet onthouden. jul 12, 2013Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Tips

Vijf vergelijkingspunten om even bij stil te staan

Deze promomail viel in onze inbox. Een vakantiemaker wil ons verleiden tot het investeren in een vakantieverblijf. Het is een bericht met een duidelijk doel. De ROI zal achteraf ook eenduidig kunnen gemeten worden. Het enige probleem is dat het bericht volledig bestaat uit afbeeldingen. Bekijk onze vijf aandachtspunten. okt 4, 2014Ann Flipkens

Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat? mrt 27, 2014Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail