E-mailmarketing is niet alleen een bericht in de inbox van het contact droppen. Het is ook de aandacht trekken van de lezer. Deze aandacht moet uiteindelijk leiden tot de beoogde conversie.
Iedere e-mail die je schrijft heeft een bepaald doel. Dat heb je vooraf in je hoofd en daar zal je achteraf ook op meten. Werd er in dit verwachtingspatroon voldoende doorgeklikt? Kwam de lezer tot het einde van mijn boodschap en heeft hij of zij zich een weg gezocht naar de landingspagina die je klaar had gezet?
Daarom is het belangrijk dat je elke vorm van afleiding vermijdt. Een mens is immers snel verstrooid. Een e-maillezer nog sneller… daarom moet je jezelf bij het samenstellen van je bericht niet laten verleiden om wat extraatjes in te bouwen. We geven even wat vuistregels.
- Zijn alle afbeeldingen coherent en verbonden met de boodschap? Laat ik geen andere producten zien? Vult de afbeelding het verhaal aan? Loop ik het risico dat de gekozen afbeelding de lezer aan iets anders doet denken, mijn e-mail laat voor wat ie is en een andere taak start?
- Gaat je aandacht echt naar dat ene product of dienst die je wil positioneren? Is er geen storende zijkolom die de lezer afleidt van je beoogde conversie? Ja, je vangt dan wel een doorklik, maar niet die ene die je vandaag zocht.
- Zijn alle doorklik mogelijkheden die je in je bericht steekt coherent? Want je kan snel onder een woord een link steken. Je wilt bijvoorbeeld de lezer van dienst zijn met een woordverklaring, of wat technische uitleg. De lezer kan het zien als een afleiding. Jij merkt het pas achteraf in de conversie cijfers.
- Iedereen is het er over eens. Je smoel van je firma en/of product moet zichtbaar zijn in je e-mailbericht. Maar hoeveel toeters en bellen zet je daar voor in? Elk grafisch element kan dan wel relevant zijn, maar weet dat het kleinste icoontje al een andere associatie voor de lezer opleveren. Zelfs je logo linksboven. Welke link steek je daar overigens onder? Niet die van je startpagina. Wel deze van de landingspagina die je voor dit bericht hebt gebouwd. Wie absoluut naar de start wil, klikt wel nog een keer. De anderen heb je de kans ontnomen om zich te laten afleiden.