Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

4 elementen die je contacten afleiden van je nieuwsbrief

E-mailmarketing is niet alleen een bericht in de inbox van het contact droppen. Het is ook de aandacht trekken van de lezer. Deze aandacht moet uiteindelijk leiden tot de beoogde conversie.

focus-distractionIedere e-mail die je schrijft heeft een bepaald doel. Dat heb je vooraf in je hoofd en daar zal je achteraf ook op meten. Werd er in dit verwachtingspatroon voldoende doorgeklikt? Kwam de lezer tot het einde van mijn boodschap en heeft hij of zij zich een weg gezocht naar de landingspagina die je klaar had gezet?

Daarom is het belangrijk dat je elke vorm van afleiding vermijdt. Een mens is immers snel verstrooid. Een e-maillezer nog sneller… daarom moet je jezelf bij het samenstellen van je bericht niet laten verleiden om wat extraatjes in te bouwen. We geven even wat vuistregels.

  1. Zijn alle afbeeldingen coherent en verbonden met de boodschap? Laat ik geen andere producten zien? Vult de afbeelding het verhaal aan? Loop ik het risico dat de gekozen afbeelding de lezer aan iets anders doet denken, mijn e-mail laat voor wat ie is en een andere taak start?
  2. Gaat je aandacht echt naar dat ene product of dienst die je wil positioneren? Is er geen storende zijkolom die de lezer afleidt van je beoogde conversie? Ja, je vangt dan wel een doorklik, maar niet die ene die je vandaag zocht.
  3. Zijn alle doorklik mogelijkheden die je in je bericht steekt coherent? Want je kan snel onder een woord een link steken. Je wilt bijvoorbeeld de lezer van dienst zijn met een woordverklaring, of wat technische uitleg. De lezer kan het zien als een afleiding. Jij merkt het pas achteraf in de conversie cijfers.
  4. Iedereen is het er over eens. Je smoel van je firma en/of product moet zichtbaar zijn in je e-mailbericht. Maar hoeveel toeters en bellen zet je daar voor in? Elk grafisch element kan dan wel relevant zijn, maar weet dat het kleinste icoontje al een andere associatie voor de lezer opleveren. Zelfs je logo linksboven. Welke link steek je daar overigens onder? Niet die van je startpagina. Wel deze van de landingspagina die je voor dit bericht hebt gebouwd. Wie absoluut naar de start wil, klikt wel nog een keer. De anderen heb je de kans ontnomen om zich te laten afleiden.
jun 12, 2013Michelle Dassen
Previous storyWees duidelijker dan ‘klik hier'Next storyKeer het principe van de content eens om..
Home 4 elementen die je contacten afleiden van je nieuwsbrief
7 jaar geleden E-mailmarketing, Tips980
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Tips, Trends, Wetgeving

Dag info@bedrijf.be!

Er viel net weer een e-mailbericht met commerciële inslag in mijn in-box. Eentje in de categorie van totaal irrelevant. Maar nieuwsgierig als we zijn, bekeken we het ding een tikkeltje naderbij. feb 13, 2014Thomas Vangelooven

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Content, Thema-mailings

Verhoog je conversieratio met een menselijke insteek

Is jouw conversieratio niet wat het moet zijn? Dan stemt de boodschap van je e-mail misschien niet overeen met de vorm. Ontdek het in dit artikel.  mei 26, 2011Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

Testing, Tips

Op jacht naar de top drie!

Testen is één van de basis beginselen van succesvolle e-mailmarketing. Testen kan je op vele manieren. Je kan er voor opteren om een A-B test op de onderwerpregel uit te voeren, maar ook op het complete e-mailbericht kan je op verschillende versies testen. nov 29, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Litmus en Microsoft zetten een samenwerking op

De berichtcontrole is een service die Flexmail al jaar en dag aanbiedt aan haar klanten. Via de berichtcontrole krijgen alle gebruikers de kans om de weergave van hun e-mailbericht te testen in alle bekende e-mailclients en te controleren of hun e-mailbericht voorbij de meest voorkomende spamfilters mag. Voor deze service is Flexmail al enige tijd […]

Afleverbaarheid

Een goed jaar, dat hebben we nodig!

‘Fijne Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar’ is momenteel het meest gebruikte onderwerp bij e-mailberichten die in de inbox binnenstromen. Niet alleen bedrijven, maar ook particulieren hebben zich op deze trend gestort. dec 30, 2009Thomas Vangelooven

List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen? jan 18, 2010Ann […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail